افزایش گردشگری داخلی تاثیری بر بیکاری نداشته است

به گزارش بهترین وبلاگ، با وجود افزایش 35 درصدی اقامت های شبانه در سال 96، هنوز هم نرخ بیکاری در شهرهای مقاصد گردشگری بسیار بالا است.

افزایش گردشگری داخلی تاثیری بر بیکاری نداشته است

اندازه اقامت های شبانه مسافران در سال 96، 175 میلیون نفر بوده که نسبت به سال 95 که 130 میلیون نفر بود، افزایش 35 درصدی داشته است. آمارها نشان می دهد اندازه اقامت شبانه در بهار 96، 62 میلیون نفر، در تابستان 85 میلیون نفر، در پاییز 18 میلیون نفر و در زمستان 12 میلیون نفر بوده است.

بنا به اعلام محمد ثابت اقلیدی، مدیر کل نظارت و ارزیابی خدمات توریستی سازمان میراث فرهنگی، استان های پرطرفدار در این آمار به ترتیب خراسان رضوی، مازندران، اصفهان، فارس، و گیلان بوده اند. بعلاوه استان های چهارمحال و بختیاری، همدان، آذربایجان شرقی، کرمان، گلستان، آذربایجان غربی و کهگیلویه و بویراحمد با استقبال 50 درصدی مسافران نسبت به سال قبل روبرو بوده اند.

طبق آمارهای منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران، استان های چهارمحال و بختیاری، سیستان و بلوچستان، لرستان، استان البرز، کرمانشاه، خوزستان و آذربایجان غربی، بالاترین نرخ بیکاری را در سال 96 داشته اند.

بعضی کارشناسان معتقد هستند که عدم مدیریت درست و بی اطلاعی توریستان داخلی در زمینه خدمات توریستی می تواند یکی از علت های این امر باشد. مهسا مطهر، راهنمای تور و عضو هیات مدیره انجمن صنفی راهنمایان توریستی استان تهران در این زمینه گفته است:

مردم نمی دانند در زمان توریستی باید از کدام امکانات استفاده نمایند. به همین علت با توجه به بی اطلاعی و بعلاوه کمبود امکانات، احساس می نمایند اگر سنتی سفر نمایند، بهتر است. بنابراین وقتی تقاضانماینده عمده وجود نداشته باشد، سرمایه گذاری نیز در این عرصه به درستی صورت نمی گیرد.

او بعلاوه درباره نبود امنیت مالی در سفر گرفته است:

وقتی اقامت در یک هتل به شبی 400 هزار توامن می رسد، برای بسیاری از افراد پرداخت چنین رقمی مقدور نیست. در چنین شرایطی، یک توریست با یک مقایسه نسبی به این نتیجه می رسد که می تواند با مبلغی کمتر خدمات بهتری دریافت کند.

او با پیشنهاد افزایش سفرهای گروهی با تور این گونه می گوید:

نیروی انتظامی باید کمی دست تورگردان ها را برای سفرهای گروهی باز گذارد. بسیاری از توریستان به علت مسائل حاشیه ای ترجیح می دهند با ماشین شخصی سفر نمایند و در این شرایط آن ها کمتر ریسک رفتن به منطقه ها کمتر شناخته شده را می پذیرند. در صورتی که تورها می توانند به وسیله منطقه ها بکر و ناشناخته کشور، بازار هدف درست نمایند. به این ترتیب اشتغال در شهرهای کوچک نیز باعث مهاجرت معکوس می گردد.

محسن حاجی سعید، عضو هیات مدیره فدراسیون جهانی راهنمایان توریستی نیز در این باره گفته است:

برای اقشار کم عایدی که البته کم هم نیستند، می توان در فصول و زمان های خلوت، آفرهای ویژه با تخفیف های مناسب گذاشت تا آن ها ترغیب شوند از تور، هتل و مراکز اقامتی رسمی استفاده نمایند. اما بسیاری از آژانس ها در پی لقمه های آماده و بلیت فروشی هستند.

به این ترتیب هر چند آمار توریستان داخلی هر ساله افزایش می یابد، اما این ارقام به گونه ای نیست که بر اقتصاد توریستی تاثیری داشته باشد.

منبع: کجارو / دنیای اقتصاد

به "افزایش گردشگری داخلی تاثیری بر بیکاری نداشته است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش گردشگری داخلی تاثیری بر بیکاری نداشته است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید