داستان ورود چری A15 به ایران

کمپانی خودروسازی چری در سال 1997 توسط دولت چین در شهر ووهو در شرق این کشور بنیان گذاشته شد. این کمپانی دولتی از سال 1999 فراوری خودرو را شروع کرد و از 2 سال بعد وارد عرصه صادرات خودرو شد. چری در سال 2012 با فراوری 590 هزار دستگاه خودرو در رتبه دهم شرکت های خودروسازی چین نهاده شد. بااین حال تمرکز این شرکت بر صادرات آن را از سال 2003 بدل به بزرگ ترین صادرکننده خودروهای مسافری چینی نموده به طوری که در سال 2011 حدود 25 درصد از فراوریاتش را صادر نموده بود. در سال 2012 کمپانی جگوار لندروور در تفاهمی با کمپانی چری خط فراوری جگوار و لندروور در چین را به این شرکت واگذار کرد.

داستان ورود چری A15 به ایران

نخستین خودروی چری، A11 یا فنگ یون نام داشت که با مجوز فولکس واگن و با استفاده از شاسی سیات تولدو فراوری شد و نزدیک به 30 هزار دستگاه آن به فروش رسید. چری A15 در سال 2003 برمبنای همین خودرو فراوری شد و با نام کی یون (Qiyun) به بازار آمد و بعدها با نام های کووین (Cowin)، فلگ کلود (Flag Cloud) و امولت (Amulet) شناخته شد. فراوری این خودرو تا سال 2010 ادامه داشت و در سال 2010 فیس لیفت آن با نام کووین 2 به بازار آمد که فراوری آن تا سال 2016 ادامه داشت.

بازار هدف اولیه چینی ها برای صادر کردن چری A15 شرق اروپا و امریکای جنوبی بود و بعدها پای این خودرو به آسیای جنوب شرقی هم باز شد. روسیه در سال 2010 این خودرو را با نام ورتکس کوردا (Vortex Corda) مونتاژ کرد و به مدت دو سال فراوری آن را ادامه داد.

اما داستان ورود این خودرو به ایران هم در نوع خود داستانی جالب توجه است. در میانه دهه 1380 شرکت ایران خودرو در صدد عقد قراردادی بزرگ با چری برآمده بود تا ایران خودرو در اولین بخش همکاری A15 را مونتاژ کند و بعد هم سراغ مدل QQ6 به عنوان جانشینی ارزان قیمت برای پیکان برود که با مخالفت سفت وسخت وزیر صنایع وقت، این قرارداد انتها پیدا نکرد و ایران خودرو در مشارکت 35 درصدی با شرکتی ظاهراً خصوصی به نام سناباد خودروی توس در کیلومتر 35 جاده مشهد ـ قوچان در سال 1387 مونتاژ این خودرو را شروع کرد.

بالاخره در سال 1388 (2009) چری A15 در دو نوع بنزینی و دوگانه سوز با قیمتی در حدود 13 میلیون تومان وارد بازار شد. مدیرعامل سناباد خودروی توس ظرفیت فراوری گروه صنایع فراوریی این شرکت را در خاتمه برنامه 5 ساله اول 68 هزار دستگاه در سال اعلام نمود که در 5 ساله دوم سالانه به 150 هزار دستگاه خواهد رسید؛ اگرچه کل فراوری این شرکت به 5 سال هم نرسید.

البته این شرکت مدتی بعد تیپ 2 چری A15 را هم با تغییراتی روی خودروی اولیه با نام چری ویانا به بازار فرستاد. چری A15 از موتور 1600 سی سی 8 سوپاپ با قدرت 87 اسب بخار و گشتاور 132 نیوتن متر بهره می برد و امکاناتی مثل فرمان هیدرولیک، سامانه ضد قفل ترمز(ABS)، بالابر برقی شیشه های جلو و عقب، آینه های کناری برقی، تهویه مطبوع دستی و کیسه هوای راننده و سرنشین مجهز است. در ویانا موتور 1500 سی سی و 16 سوپاپ شد و قدرت آن به 107 اسب بخارافزایش یافت. تغییرات ظاهری خودرو هم شامل تعویض رینگ های فولادی با آلومینیومی و جلوپنجره بود. تغییراتی جزئی هم در کابین خودرو ایجاد شد.

امروز اثری از سناباد خودروی توس موجود نیست و حتی سایت این شرکت هم از دسترس خارج شده است. اما در محل مونتاژ چری A15 شرکتی به نام مجموعه سازان توس مستقر است که قطعاتی مثل میل لنگ و… را برای محصولات ایران خودرو یعنی پژو 405، پژو 206 و تندر 90 می سازد.

قیمت چری A15 سال های 1388 تا 1390 در شرایطی سالم و بدون رنگ در تاریخ 30 بهمن 97 بسته به تیپ، بنزین سوز یا دوگانه سوز بودن و میزان کارکرد، بین 30 میلیون تا 40 میلیون تومان از سوی فروشندگان پیشنهاد شده است.

منبع: دیوار

به "داستان ورود چری A15 به ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "داستان ورود چری A15 به ایران"

نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید