دیدنی های وان، شهری که شما را به ترکیه می کشاند!

به گزارش بهترین وبلاگ، ترکیه کشوری است که هر گوشه از آن رنگ و بوی متفاوتی دارد. در قونیه فضایی رویایی و معنوی را تجربه می کنید و در استانبول حس اروپایی و مدرن. در شهری مانند وان می توانید احساسات مختلف و بعضاً متناقضی را احساس کنید. شهری در قسمت شرقی کشور ترکیه که پر از شگفتی های منحصر به فرد است و یکی از آنها گربه هایی هستند که هر یک از چشم هایشان یک رنگ است و شهرت جهانی دارند. این گربه ها در اطراف دریاچه وان زندگی می نمایند و قدمتی 7000 ساله دارند. در شرح جاذبه های تاریخی و فرهنگی این شهر همین بس که در طول تاریخ تمدن ها و پادشاهی های مختلفی مانند اورارتینی ها، ارمنی ها، رومی ها، سلجوقیان و عثمانی ها در این سرزمین زیسته اند و هرکدام بقایای خاص خود را در این سرزمین به یادگار گذاشته اند. به طوری که امروزه هم پژوهشگران و هم گردشگران مسحور زیبایی های این شاهکارهای هنری و باستانی می شوند.

دیدنی های وان، شهری که شما را به ترکیه می کشاند!

همین حالا جهت مشاهده تورهای وان اینجا را کلیک کنید.

از دیدنی های تاریخی شهر وان می توان به دژ وان اشاره نمود. این قلعه قدیمی که در تپه مشرف به خرابه های شهر اورارتو بنا شده است. گفته می شود که شهر اورارتو حدود سه هزار سال قدمت داشته باشد. دژ وان نیز بین قرن های 9 تا 7 پیش از میلاد و با استفاده از سنگ بازالت و آجر برای بنای اصلی ساخته شده است. این دژ بی تردید بزرگترین قلعه سنگی در تمام این منطقه به شمار می آید. در برج ساردور که در نزدیکی این دژ قرار داد کتیبه های مربوط به دوره های آغازین پادشاهی باستانی اورارتو یافت شده است که به سه زبان پارسی کهن، بابلی و ایلامی نوشته شده و تاریخ ساخت آن به قرن پنجم پیش از میلاد بازمی شود. وجود این کتیبه ها که در گذر سال ها سالم مانده اند، آن ها را علاوه بر ارزش تاریخی به یک جاذبه گردشگری مهم در شهر وان تبدیل نموده است. از دیگر جاذبه های تاریخی وان، کلیسای صلیب مقدس در جزیره آختامار است و تاریخ ساخت آن به سال های 915 تا 921 میلادی بازمی شود. این کلیسا در حقیقت مهم ترین جاذبه گردشگری جزیره آختامار به شمار می آید. لازم به ذکر است، این کلیسا را در سال 2005 بازسازی نموده اند.

همین حالا جهت مشاهده بلیط هواپیما وان اینجا را کلیک کنید.

دریاچه وان، یک عنصر طبیعی منحصر به فرد

آنچه در خصوص شهر وان اهمیت زیادی دارد، دریاچه این شهر است. بسیاری از گردشگران تنها به شوق دیدن این دریاچه راهی وان می شوند. در اطراف این دریاچه سایت های تاریخی زیادی هست که یکی از آن ها شهر تاریخی الخاط (Ahlat) در ضلع شمال غربی دریاچه ست که قبرهای تاریخی زیادی در آن به جای مانده و گردشگران زیادی از سراسر دنیا برای دیدن آن ها به این شهر می آیند. یکی از دلایلی که در این شهر قلعه های باستانی متعددی وجود دارد، حضور امپراتوری باستانی اورارتو در این منطقه بوده است. این امپراطوری به قلعه های نفوذناپذیرش مشهور بود و یکی دیگر از آن ها هم کاووس تپه است. این دژ مانند دیگر قلعه های اورارتوری از سنگ ساخته شده و به دو قسمت تقسیم می شود. در قسمت بالایی بخشی برای مراسم آیینی و در بخش پایینی، کارگاه ها و انبارهای گندم قرار دارند. مسجد بزرگ وان نیز یکی دیگر از جاذبه های تاریخی این شهر است که از دوران سلجوقی به یادگار باقی مانده. این مسجد در طول تاریخ از بلایای بسیاری جان به در برده؛ هرچند که در زلزله سال 1844 سقف آن فروریخت و بار دیگر در جریان جنگ دنیای اول آسیب دید اما همچنان پابرجا باقی ماند تا به دوران کنونی رسید. این بنا از سنگ و آجر ساخته شده است و دسترسی به آن از شهر وان کار دشواری نیست. علاوه بر این، بقایای به دست آمده از شهر تاریخی توشپا در کنار قلعه وان، نشان از قدمت سکونت انسان در این منطقه در پنج هزار سال پیش از میلاد دارد.

از دیگر قلعه های معروف و باستانی این شهر، قلعه Cavustepe است. تمدن اورارتو به ساختن قلعه های مستحکم معروف بود برای همین هم هست که قلعه ها نقش پررنگی در جاذبه های وان دارد. یکی از این قلعه ها، Cavustepe است که برای پادشاه ساردوری دوم ساخته شده و زیبایی خارق العاده ای دارد. این قلعه سنگی از دو قلعه بالایی و پایینی و بناهای بسیار تشکیل شده و در قرن 8 قبل از میلاد مشرف به دشتی زیبا بنا شده است. برای تماشای این کاخ قلعه جذاب کافی است به 25 کیلومتری دریاچه وان بروید.

اگر هم به جاذبه های طبیعی علاقه مندید، آبشار مرادیه می تواند یکی از مناطقی باشد که دیدن آن شما را سر ذوق می آورد. این آبشار بسیار زیبا که در فاصله 80 کیلومتری از مرکز شهر وان نهاده شده است، در نزدیکی جاده واقع شده است. نام این آبشار برگرفته از اسم پادشاه عثمانی سلطان مراد ششم است که در زمان لشکرکشی به بغداد در کنار آن چادر زده بود. این منطقه برای نشستن و صرف یک عصرانه سبک بسیار عالی است. آبشار مرادیه یکی از جاهای دیدنی وان ترکیه است که نباید بازدید از آن را هرگز از دست داد.

همچنین، موزه شهر وان نیز از دیگر مناطق گردشگری این شهر است که در آن می توان آثار باقیمانده از اقوام مختلفی مانند اورارتیان و عثمانی ها که پیش از میلاد مسیح در این منطقه زندگی می کردند را پیدا کرد. در بخشی از این موزه نیز می توان ظروف سفالی، سکه های تاریخی و نسخه های خطی را در کنار گلدان های سرخ، طلا و جواهرات اورارتیانی و آثار برنزی را مشاهده نمود.

همین حالا جهت مشاهده هتل های وان اینجا را کلیک کنید.

همان طور که پیش تر گفتیم، وان خانه نوع خاصی از گربه ها است که رنگ چشم هایشان با هم متفاوت است. سال ها پیش نسل این گربه ها در معرض نابودی نهاده شد برای همین برای نگهداری از آن ها مرکزی تأسیس شد که امروزه به یک جاذبه گردشگری تبدیل شده است.

منبع: eligasht.com

اطلاعات تماس الی گشت:

تلفن: 0218540

ایمیل: [email protected]

آدرس: تهران، خیابان بهشتی، خیابان خالد اسلامبولی، کوچه 23، پلاک 7

منبع: همگردی

به "دیدنی های وان، شهری که شما را به ترکیه می کشاند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دیدنی های وان، شهری که شما را به ترکیه می کشاند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید