چهاردهمین اثر ناملموس یزد در فهرست ملی به ثبت رسید

به گزارش بهترین وبلاگ به نقل از روابط عمومی، امورفرهنگی و اجتماعی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد محمدرضا دهقان مهرجردی در این خصوص گفت: تا به امروز سیزده اثر از صنایع دستی یزد در فهرست آثار ناملموس ثبت ملی شده و کمیته تخصصی ثبت میراث فرهنگی ناملموس مورخ بیست و پنجم شهریورماه امسال، کاربافی میبد نیز به عنوان چهاردهمین اثر این استان به ثبت رسید.

چهاردهمین اثر ناملموس یزد در فهرست ملی به ثبت رسید

سرپرست معاونت صنایع دستی این اداره کل اضافه نمود: کاربافی به شکل های مختلفی در سراسر استان (مثلاً در اردکان به عنوان حوله بافی) کار می گردد. شال، بقچه (تکه دوزی)، روسری و سفره نیز از انواع دیگر کاربافی در یزد هستند که هرکدام به صورت جداگانه قابلیت ثبت شدن را دارند و امید است با کوشش کارشناسان این حوزه فرایند ثبت این آثار در فهرست میراث ملی کشور به نحو احسن طی گردد.

وی رشته کاربافی میبد را از جمله رشته های نساجی سنتی استان یزد برشمرد و بیان نمود: این هنر در یزد قدمتی طولانی دارد که در قدیم الایام مواد اولیه هم آن که نخ پنبه ای است در استان یزد فراوری می شده است.

این مقام مسئول توضیح داد: این رشته کهن در شهر میبد برای مدتی منسوخ شده بود که در طول یکسال گذشته با کوشش میراث فرهنگی احیا شده و اکنون بیش از دویست دستگاه فراوری کاربافی در استان مشغول به کار است.

دهقان خاطرنشان ساخت: پروژه کاربافی میبد توسط پایگاه پژوهشی شهر تاریخی میبد تهیه و با همکاری این معاونت و واحد ثبت آثار استان به ثبت رسید.

سرپرست معاونت صنایع دستی گفت: پیشنهاد ثبت این اثر ناملموس در کمیته تخصصی ثبت میراث فرهنگی ناملموس مطرح و پس از آنالیز پفراینده و مدارک پیوست، اعضای شورای ملی رای نهایی خود را با اکثریت آراء در مورد ثبت آن در فهرست آثار ملی اعلام کردند.

دفتر ثبت آثار و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی، بر اساس توضیح وظایف ابلاغی و در اجرای مفاد کنوانسیون پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس یونسکو (2003) در اجرای مفاد آئین نامه اجرایی قانون الحاق جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون مذکور متولی تدوین دستورالعمل و بخشنامه در مورد پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس شامل: شناسایی و مشخص مصادیق میراث در ایران، مستندسازی و سیاهه برداری، اقدامات لازم جهت حفظ میراث ازجمله ثبت ملی آن، معرفی منتخب آثار ثبت و تأیید شده به یونسکو جهت ثبت جهانی در فهرستهای بین المللی، احیا و معرفی و توسعه و ترویج این عناصر است.

منبع: خبرگزاری مهر

به "چهاردهمین اثر ناملموس یزد در فهرست ملی به ثبت رسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چهاردهمین اثر ناملموس یزد در فهرست ملی به ثبت رسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید