13 رویداد فرهنگی و هنری به مناسبت روز شیراز برگزار می گردد، رونمایی از کتاب های مکتب شیراز

به گزارش بهترین وبلاگ، به گزارش خبرنگار خبرنگاران در فارس، مرتضی جعفری گفت: چهارشنبه 15 اردیبهشت هم زمان با روز شیراز ساعت 18:30 مراسم گشایش نکوداشت هفته شیراز در مسجد نصیرالملک با حضور مدیران و مسئولان شهری به صورت محدود برگزار و به وسیله شبکه های اجتماعی به صورت زنده پخش می گردد.

13 رویداد فرهنگی و هنری به مناسبت روز شیراز برگزار می گردد، رونمایی از کتاب های مکتب شیراز

وی افزود: پنجشنبه 16 اردیبهشت در سینما گلستان شیراز محصولات چندرسانه ای و سینمایی شهرداری شیراز در قالب مجموعه دیبای منقش رونمایی و همچنین فیلم آینه دار که شهرداری شیراز با سازمان صداوسیما در ساخت آن مشارکت داشته است، اکران می گردد. این فیلم به کارگردانی پویان کاظمی مستندی است که در گفت وگوی یک زن با میرزا حسن کازرونی، عکاس باشی شیرازی عهد قاجار، صفحاتی از تاریخ شیراز را در قرن گذشته ورق می زند و برشی از تاریخ شیراز در دوره قاجار و مشروطه را به تصویر می کشد.

به گفته رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز، آدینه 17 اردیبهشت ماه ساعت 18 نشستی جذاب با عنوان آیین های مردم شیراز در رمضان در مرکز شیرازشناسی برگزار می گردد که در آن ابوالقاسم فقیری فارس شناس پیشکسوت و امیرحسین حکمت نیا شیرازشناس سخنرانی می نمایند. این نشست به وسیله صفحه رسمی سازمان فرهنگی شهرداری شیراز و مرکز شیراز شناسی در اینستاگرام به صورت زنده پخش خواهد شد.

وی با بیان اینکه شنبه 18 اردیبهشت طی مراسمی کتابخانه فرهنگسرای شهروند با بهره گیری از بخش تخصصی شهروندی افتتاح و از محصولات شهروندی فراوریی سازمان شامل 10 جلد کتاب کودک، 2عروسک و 4 محصول چندرسانه ای رونمایی خواهد شد، عنوان نمود: از پوستر یک جشنواره سینمایی رونمایی و 2 محصول مکتوب و شنیداری در حوزه اجتماعی نیز در این مراسم معرفی می گردد.

جعفری ادامه داد: یکشنبه 19 اردیبهشت، شب موسیقایی هفته نکوداشت شیراز رقم می خورد و آلبوم ترانه شیراز که بازآفرینی قطعات فولکلور شیرازی است، با پژوهش خشایار طیار، تنظیم کاوه پیمان و خوانندگی محمد ذاکر حسین معرفی و دو قطعه از این آلبوم اجرا می گردد. رونمایی از نماهنگ سروناز با صدای هفت خواننده شیراز زیر نظر حامد فقیهی از دیگر برنامه های شب موسیقی هفته شیراز خواهد بود. همچنین در این شب قطعه شب های شیراز با صدای محمد رضازاده و دو قطعه از آلبوم آوازهای محلی شیراز زیر نظر مهران بردیده برای اولین بار اجرا می گردد. کلیه این قطعات به سفارش سازمان فرهنگی شهرداری شیراز فراوری شده و برنامه نیز به صورت زنده به وسیله شبکه های اجتماعی پخش می گردد.

معاون فرهنگی شهردار شیراز، گفت: دوشنبه 20 اردیبهشت برنامه ای با عنوان مکتب عشق در خانه تاریخی زینت الملک برگزار می گردد که در آن هنرمندان پیشکسوت رشته های خاتم، گل و مرغ، قلم زنی و کاشی هفت رنگ که شیراز در آنها صاحب مکتب است، به معرفی این هنرها در قالب کارگاه تجربی می پردازند که در قالب یک مستند در این روز اکران خواهد شد.

به گفته جعفری، سه شنبه 21 اردیبهشت مراسم بزرگداشت زنده یاد دکتر سیمین دانشور مادر داستان نویسی ایران و آیین پایانی و معرفی برگزیدگان جایزه پژوهش های ادبی سیمین در سینما فرهنگ شیراز برگزار و به صورت زنده پخش می گردد. در این مراسم پیغام ویدیویی علی دهباشی ادب پژوه و مدیر مجله بخارا و خواکین رودریگرز مترجم رمان سووشون به زبان اسپانیولی پخش، رضا توسلی مدیر خانه موزه سیمین و جلال و کوروش کمالی سروستانی رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی فارس و ابوتراب خسروی داستان نویس سخنرانی می نمایند.

همچنین جعفری از رونمایی کتاب های فراوریی شهرداری شیراز در حوزه شاخص های هویتی و تمدنی در یک سال اخیر در تالار سازمان اسناد و کتابخانه ملی فارس اطلاع داد و گفت: این کتاب ها در قالب دو مجموعه کتاب شیراز و نقش ماندگار راهی بازار نشر می گردد. مجموعه نقش ماندگار کتاب هایی با موضوع معرفی مکتب هنری شیراز، آیین ها، باورها و ظرفیت های گردشگری و تاریخی این شهر است که 20 عنوان کتاب را در برمی گیرد. مجموعه کتاب شیراز نیز در 20 جلد به شخصیت های تأثیرگذار ادبی و فرهنگی شیراز با پژوهش اساتید دانشگاه و شیرازپژوهان می پردازد. در این روز 10 جلد کتاب از مجموعه نقش ماندگار و 10 جلد از کتاب شیراز رونمایی می گردد که در نیمه اول سال جاری 20 جلد کتاب دیگر از این دو مجموعه به زیور طبع آراسته خواهد شد.

وی افزود: چهارشنبه 22 اردیبهشت همچنین نمایشگاه آثار هنرمندان تجسمی به ارزش 5 میلیارد ریال که توسط شهرداری با مصوبه شورای اسلامی شیراز از 27 هنرمند خریداری شده، در نگارخانه ملی شیراز گشایش می یابد. در این مراسم جمعی از هنرمندان تجسمی پیشکسوت حضور خواهند داشت و مرحله دوم خرید آثار هنری به ارزش 20 میلیارد ریال کلید می خورد.

جعفری افزود: پنجشنبه 23 اردیبهشت اختتامیه جشنواره شهروند برگزیده برگزار می گردد که در آن 3 شهروند فعال و مشارکت جو به عنوان شهروند برگزیده شیراز در حوزه مشارکت های اجتماعی معرفی

و با اهدای نشان و تندیس شهروند برگزیده و جایزه 500 میلیون ریالی از آنها تقدیر می گردد. همچنین 10 شهروند نیز به عنوان شایسته تقدیر در این حوزه معرفی و به هریک از آنها جایزه 100 میلیون ریالی اهدا می گردد. علاوه بر این، در این روز از برگزیدگان فراخوان هویت بصری شیراز نیز تقدیر و از نشان طراحی و انتخاب شده شیراز رونمایی خواهد شد. در این مراسم قطعه شیراز با صدای سالار عقیلی نیز رونمایی و برای اولین بار در باغ عفیف آباد شیراز اجرا می گردد.

وی خاطرنشان کرد: وبینار شیرازی های پیروز نیز با حضور مجازی شیرازی های پیروز داخل و خارج کشور به منظور انتقال تجربیات و ارج گذاری خدمات ایشان در شورای اسلامی شیراز در این هفته برگزار می گردد.

یادآور می گردد: بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی، پانزدهم اردیبهشت ماه به نام روز شیراز قرار گرفته است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "13 رویداد فرهنگی و هنری به مناسبت روز شیراز برگزار می گردد، رونمایی از کتاب های مکتب شیراز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "13 رویداد فرهنگی و هنری به مناسبت روز شیراز برگزار می گردد، رونمایی از کتاب های مکتب شیراز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید