درخواست روسای فدراسیون ها از رادیو و پاسخ معاون صدا

به گزارش بهترین وبلاگ، در دیدار روسای فدراسیون های ورزشی با معاون صدا بر پرداختن به تمامی ورزش ها در کنار فوتبال تاکید شد.

درخواست روسای فدراسیون ها از رادیو و پاسخ معاون صدا

به گزارش بهترین وبلاگ، نخستین هم اندیشی معاون صدا و روسای فدراسیون های ورزشی کشور به منظور آنالیز و تبادل نظر درباره نقش رادیو در توسعه ورزش کشور، صبح امروز شنبه (17 شهریور ماه) در سالن همایش های ساختمان شهدای رادیو برگزار گردید.

در این مراسم حمیدرضا شاه آبادی (معاون صدا) و روسای فدراسیون هندبال، اسکواش، چوگان، رزمی، والیبال، اسکی، قایقرانی، وشوو، پینگ پنگ، دومیدانی، کشتی، تیراندازی و فوتبال حضور داشتند.

در بخشی از این دیدار روسای فدراسیون های ورزشی از مسوولان رسانه و برنامه سازان خواستند که انتقاد سازنده داشته باشند و برای آنها مشکل ساز نشوند.

همچنین روسای فدراسیون های ورزشی در نخستین هم اندیشی نقش رادیو در توسعه ورزش اعلام کردند که رسانه ها باید علاوه بر پرداختن به فوتبال، ورزش های دیگر را نیز پوشش دهند و اینکه باید از کارشناسان مجرب و حرفه ای برای نقد و تحلیل استفاده کرد.

برگزاری کلاس های آموزشی برای آموزش کارشناسان ورزشی و استفاده از کارشناسان متخصصی که فدراسیون ها معرفی می نمایند برای حضور در برنامه ها، گسترش پوشش ورزش های بانوان و ترویج نشاط و شادابی از دیگر موضوعات مورد بحث توسط روسای فدراسیون های ورزشی بود.

محمدرضا پولادگر، رییس فدراسیون تکواندو گفت: همه ما شاید گمان کنیم رادیو مخاطب کمتری داشته باشد ولی دستیابی به رادیو راحت تر است و مخاطبین زیادی هم دارد. کار گزارشگری مسابقات ورزشی در رادیو، نسبت به سیما سخت تر است؛ چرا که گزارشگر باید گوش و چشم بیننده باشد. به اعتقاد من دوستانی که در رادیو گزارش می نمایند باید خیلی حرفه ای و کارشناس باشند. ولی ما به وفور می بینیم که افرادی با اطلاعات پایین یک نکته ورزشی را به غلط تحلیل می نمایند که بعدا حاشیه ساز می گردد؛ به عنوان رییس فدراسیون تکواندو، اعلام آمادگی می کنم گزارشگرانی که توانایی لازم برای انجام این کار را دارند آموزش دهیم و اطلاعات لازم را در اختیار آنها قرار دهیم.

در ادامه این نشست، مهدی تاج ـ رییس فدراسیون فوتبال ـ اعلام کرد: ورزش برای لذت بردن است. ما باید از خودتخریبی جلوگیری کنیم و شایعه را به طور کل از رادیو دور کنیم. انتقادها باید متناسب با امکانات باشد. در حال حاضر شرایط زیرساخت های ما این است و باید به مرور حل گردد. او همچنین اعلام کرد که در ایران به صورت افراطی به فوتبال توجه می گردد و گفت: می توان به رشته های دیگر نیز پرداخت. اگر کمتر به فوتبال توجه کنیم شایعات آن نیز کم خواهد شد. تاج اشاره نمود که برخی از تیترهای عجیب روزنامه ها طی یک سری معاملات انجام می گیرد. ولی اینکه رادیو نیز آنها را پوشش دهد، در سطح کشور انعکاس خواهد داشت.

احمد ضیایی، رییس فدراسیون والیبال هم گفت: دایره شنود رادیو حتی از تلویزیون هم بیشتر است. چون مردم در هر شرایطی می توانند آن را گوش نمایند. او اضافه نمود: امروزه به دلیل شرایط حاضر کشور، فدراسیون های ورزشی با معضلات زیادی روبه رو هستند. همین که می توانند مسابقات و ورزشکاران را آماده نمایند کار شاقی می نمایند. ولی می بینیم که عده ای تحلیل های سبک و نادرستی از بعضی رویدادها ارائه می دهند این در حالی است که باید انتقادهای درست و سازنده ای ارائه کنیم.

وی از انتقادهای انجام شده درباره عملکرد فدراسیون های ورزشی گله مند بود و خواهان این شد که انتقادهای درست صورت بگیرد نه منفی.

مهدی علی نژاد، رییس فدراسیون ووشو توضیح داد: در برگزاری مسابقات جاکارتا نحوه پوشش مسابقات در شأن رسانه ملی و مخاطبان نبود. کارکرد ورزش نشاط آوری در جامعه است و باید از هر امری که این موضوع را تحت الشعاع قرار می دهد جلوگیری کرد.

او افزود: ما رتبه بالایی در رشته های ورزشی داریم. اینکه مدام بخواهیم از نتیجه گله کنیم درست نیست. در شرایطی که دشمن مدام دنبال اندوه در جامعه ماست باید از حاشیه پرهیز کنیم. باید در کلیه رشته ها تعادل داشته باشیم.

مهرداد علی قارداشی، رییس فدراسیون تنیس روی میز گفت: اگر قرار است یک فدراسیون مورد نقد و یا تشویق قرار بگیرد، باید توسط افراد کاربلد صورت بگیرد نه افرادی که صلاحیت ندارند.

او اضافه نمود: در پخش های زنده رادیویی، فقط بعضی از رشته ها مورد توجه قرار می گیرد، آیا این امر سلیقه ای است؟ باید بین رشته ها تعادل برقرار کنیم. باید به ورزشکاران رشته هایی مثل شنا و ژیمناستیک نیز توجه گردد که بتوان در آن عرصه ها نیز موفق شد. مهین فرهادی زاد، دبیر فدراسیون بیماری های خاص گفت: امیدوارم بتوانیم از طریق رادیو ورزش زنان را پوشش دهیم. زیرا به دلیل ملاحظات سیما نمی توان خیلی به ورزش زنان پرداخت. وی همچنین اعلام کرد که امیدوار است برای گزارش ورزش بانوان از گزارشگران زن استفاده گردد.

خسرو قنبری، رییس فدراسیون دوچرخه سواری هم گفت: درخواست دارم رادیو با همکاری فدراسیون ما کلاس هایی را برای افزایش اطلاعات کارشناسان در این حوزه برگزار کند. او اضافه نمود: برخی از مهمانان و یا کارشناسان شما افرادی هستند که بخاطر دلایل اخلاقی و یا ناتوانی در شناخت رشته مربوطه، به عنوان کارشناس تحلیل های اشتباهی ارائه می دهند و برای فدراسیون ما مشکل ایجاد می نمایند. ورزش دوچرخه سواری در ایران ضعیف است و اطلاعات درستی درباره آن وجود ندارد. رییس فدراسیون ورزش دوچرخه سواری ادامه داد: تناقض فرهنگی در استان ها باعث گردیده که نتوانیم در برخی استان ها بانوان دوچرخه سوار داشته باشیم. به همین دلیل این ورزش در این استان ها تعطیل گردیده است. این در حالی است که بانوان در رشته دوچرخه سواری استعداد خوبی دارند و موفق هستند. قنبری همچنین در سرانجام سخنانش گفت که امیدوار است این دست از تناقضات فرهنگی از بین برود.

حمید علی صمیمی، رییس فدراسیون جانبازان و معلولین نیز اظهار کرد: امیدوارم بتوان با کمک رادیو بیشتر به این ورزشکاران پرداخت. مظلومی، رییس فدراسیون روشندلان هم گفت: باید بتوانیم از طریق افراد خیر به افراد نابینا کمک کنیم که آنها نیز بتوانند ورزش نمایند. نوروزی، رییس فدراسیون پزشکی ورزشی اعلام کرد که هدف آنها بالا بردن سلامت جامعه است.

کیهانی، رییس فدراسیون دومیدانی اظهار کرد: امیدوارم این جلسات به صورت مکرر برگزار گردد و با وجود انتقاداتی که به صدا و سیما دارم ولی شبکه رادیو ورزش را یک عشق می دانم. او اضافه نمود: رسانه واقعیت های ورزشی یک کشور را می بیند. اینکه مدام بخواهیم به ورزش فوتبال توجه کنیم درست نیست، فوتبال ورزش پرطرفداری است ولی باید به دیگر رشته ها نیز توجه کرد. نوروزی همچنین اعلام کرد که نظام رسانه ای ما به شدت مخاطب محور است و مخاطب را تنها برای فوتبال می بیند.

بابویی، رییس فدراسیون دانش آموزی اظهار کرد: 40 میلیون نفر مخاطب درگیر با ورزش دانش آموزی داریم. شاید بزرگترین نهادی باشد که افراد متخصص و کارشناس در رشته های مختلف ورزشی در حال کار در این حوزه هستند. رادیو ورزش باید به عنوان یک شبکه متخصص مخاطبان خود را در حوزه دانش آموزی شناسایی و آنها را جذب کند. او اضافه نمود: یکی از اهداف اصلی ما در ورزش تربیتی کمک به ارتقای مهارت های اجتماعی دانش آموز است و باید آنها را استعدادیابی کنیم.

شعبانی بهار، رییس فدراسیون تیرو کمان گفت: امروزه مردم به ورزش خوش بین هستند و منشأ این امر رسانه ملی است. گاهی وقت ها یک اطلاع رسانی از رسانه ملی درباره ورزش تبدیل به یک اتفاق ملی می گردد.

او توضیح داد: خواهش می کنم رسانه یک دید مثبت به اتفاقات حوزه ورزش داشته باشد و مدام انتقاد نکند.

ده خدایی، رییس فدراسیون چوگان چنین گفت: انتظار داشتیم در رسانه ها حداقل یک وقت کوتاه برای ما گذاشته گردد ولی این امر رخ نداد. چوگان در بخش فرهنگی، ورزشی، صنایع دستی، ادبیات و ... حرف های زیادی برای گفتن دارد. امیدوارم بتوانیم این ورزش را به خوبی معرفی کنیم.

شایسته، رییس فدراسیون تنیس رد این نشست گفت: کاملا مغرضانه با ما برخورد می نمایند. از رسانه ها خواهش می کنم که برخورد بهتری با ما داشته باشند و در حین صحبت با ما از ادبیات درست استفاده نمایند.

محسن بیرانوند، دبیر فدراسیون وزنه برداری اظهار کرد: خواهشمندم بحث اعظم ورزش را بر روی اخلاقیات بگذاریم. اخلاق است که همیشه باقی می ماند، صرفا رتبه دریافت مهم نیست.

به گزارش بهترین وبلاگ، حمیدرضا شاه آبادی، معاون صدا هم در جلسه هم اندیشی با روسای فدراسیون ها گفت: این جلسه می تواند یک آغاز باشد و ادامه داشته باشد. نه اینکه تنها یک بار باشد و رها گردد. ظرفیت رادیو برای همه شما معلوم است و در اینجا حضور یافتیم که نواقص آن را رفع کنیم. او اضافه نمود: باید از داشته های خود استفاده کنیم. استعدادهای زیادی در حوزه های مختلف ورزشی داریم. باید آنها را شناسایی کنیم. شاه آبادی ادامه داد: رادیو رسانه زندگی است و با تلوزیون که جنبه سرگرمی دارد متفاوت است. رادیو، در کنار مخاطب حضور دارد. ما با آحاد مردم سرو کار داریم و هر جا که حرف از مردم و تأثیرگذاری باشد، حرف رسانه به میان می آید. او افزود که فدراسیون ها باید به رسانه کمک نمایند. معاون صدا شرح داد که به دلیل علاقه بسیار مردم، به فوتبال توجه بیشتری می گردد. البته اگر بخواهیم به دیگر رشته ها توجه نکنیم، مردم با آنها آشنا نخواهند شد.

وی اضافه نمود: ما در عرصه ورزش نسبت به دیگر کشورها اصلا عقب نیستم. باید دید که سال جاری در قیاس با سال های گذشته صندلی بهتری داریم.

معان صدا ادامه داد: رادیو رسانه زندگی است و ما اگر ظرفیت رادیو را نگاه کنیم در بحث ورزش همگانی خیلی بیشتر و بهتر می توانیم با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنیم .

شاه آبادی با تاکید بر اینکه رادیوی خاموش به کار نمی آید، اعلام کرد: ما به دنبال مرجعیت و صندلی رادیو هستیم. اگر حرفی می زنیم می خواهیم که تاثیرگذار باشیم.

او ادامه داد: زمانی این اتفاق خواهد افتاد که بستری برای بازتاب حرف های ما فراهم گردد. من به رفتارهای سهوی در حوزه فوتبال و رادیو نگاهی نمی کنم. متاسفانه ورزش های دیگر در رادیو کمتر شنیده می گردد که ما برای گسترش آن به کمک فدراسیون ها احتیاج داریم.

وی ادامه داد: شما هرکدام درباره کارشناسان صحبت کردید. ما افزایش سطح اطلاعات کارشناسان را در اولویت قرار می دهیم. مقصر بیان خبرهای زرد یا حواشی، گزارشگران ما نیستند بلکه این اقتضای جامعه است که چنین موضوعی را می طلبد.

شاه آبادی در ادامه اعلام کرد: رسانه عرصه رعایت اخلاق و اخلاق محوری است که ان شاءالله در سال های آینده بتوانیم با تربیت کارشناسان از هر کدام از فدراسیون ها یک نماینده در رادیو داشته باشیم.

وی درباره ورزش بانوان نیز گفت: در سیما محدود است اما در رادیو نگاه ویژه و گسترده تری را می توانیم نبست به ورزش بانوان داشته باشیم.

معاون صدا در سرانجام صحبت هایش چنین اظهار کرد، زکات رادیو این است که فعالیت بیشتری در حوزه نابینایان داشته باشد و می توانیم مسابقات و فضای رقابتی ایجاد کنیم؛ البته این موضوع برای فدراسیون بیماران خاص و ... هم صادق است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "درخواست روسای فدراسیون ها از رادیو و پاسخ معاون صدا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درخواست روسای فدراسیون ها از رادیو و پاسخ معاون صدا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید