آنالیز مزایا و معایب سمعک

به گزارش بهترین وبلاگ، سمعک یکی از ابزارهای پزشکی است که برای تقویت شنوایی از آن استفاده می گردد. بیماران زیادی هستند که در بخش های مختلف بدن خود دچار نقص هستند. گوش نیز در بعضی افراد ممکن است دچار مشکلاتی گردد که بعضی از آن ها مادرزادی و بعضی نیز به دلیل آسیب های مختلف دچار این اختلال می شوند. در مطلب زیر به آنالیز کاربرد و عوارض سمعک میپردازیم.

آنالیز مزایا و معایب سمعک

استفاده از سمعک؛ فواید، عوارض و نحوه استفاده از آن

سمعک یک وسیله الکترونیکی کوچک است که داخل یا پشت گوش گذاشته می گردد تا برخی از صداهای محیط اطراف را تقویت کند.

در نتیجه، فردی که شنوایی خود را از دست داده یا در شنیدن دچار ضعف است به سادگی می تواند صداها را بشنود، با دیگران ارتباط برقرار کند و بهتر در فعالیت های روزانه مشارکت کند. استفاده از سمعک به افرادی که دچار مشکل شنوایی هستند به راحتی یاری می نماید که در محیط های ساکت یا شلوغ، صداهای بیشتری را بشنوند.

هر سمعک دارای سه بخش اصلی است: میکروفون، تقویت نماینده صدا یا آمپلی فایر و بلندگو.

این وسیله صداها را به وسیله یک میکروفون دریافت می نماید. میکروفون امواج صوتی را به شکل سیگنال های الکتریکی درمی آورد و آنها را به سمت تقویت نماینده صدا می فرستد. تقویت نماینده هم قدرت سیگنال ها را افزایش می دهد و به وسیله بلندگو، آنها را به گوش ارسال می نماید.

استفاده از سمعک چگونه به شنوایی یاری می نماید؟

سمعک ها، در درجه نخست ازجمله ابزارهایی هستند که به افراد ناشنوا در بهبود شرایط شنوایی و درک کلام دیگران یاری می نمایند.

افرادی که سلول های حسی کوچکِ گوش داخلی شان (سلول های مویی) آسیب دیده است با استفاده از سمعک می توانند به سطحی مطلوب از شنوایی دست پیدا نمایند. به این نوع از ناشنوایی، کاهش شنوایی حسی ـ عصبی گفته می گردد و می تواند نتیجهٔ بیماری، کهولت سن یا صدمه ای باشد که صدای بلند یا مصرف دارویی خاص به وجود می آورد.

استفاده از سمعک باعث تقویت لرزش صوت هایی خواهد شد که به گوش وارد می شوند. سلول های مویی که سالم به جای مانده اند، نوسانات صوتی بلندتر را شناسایی و آنها را به سیگنال هایی عصبی بدل می نمایند که به سمت مغز فرستاده می گردد.

هرقدر میزان آسیب دیدگی سلول های مویی بیشتر باشد، شنوایی فرد کمتر خواهد بود و به تقویت صدای قوی تری از سوی سمعک برای شنیدن اصوات احتیاج می گردد. البته در تقویت صداها با سمعک هم محدودیت هایی وجود دارد. اگر گوش داخلی به شدت آسیب دیده باشد، حتی نوسان امواج صوتی قوی هم به سیگنال های عصبی بدل نخواهد شد؛ در این صورت، استفاده از سمعک هم بی فایده است.

چگونه متوجه احتیاجتان به سمعک می شوید؟

اگر احساس ضعف در شنوایی دارید و فکر می کنید که با استفاده از سمعک مشکل تان حل می گردد، باید به متخصص گوش و حلق و بینی یا شنوایی سنج مراجعه کنید. متخصص گوش و حلق و بینی می تواند با ارزیابی شنوایی شما، علت ضعف یا فقدان شنوایی را تشخیص دهد.

شنوایی سنج هم متخصصی در حوزه سلامت شنوایی است که مسائل شنوایی در بیماران را می سنجد و تعریف می نماید. این فرد با انجام آزمایش هایی، نوع و درجه کم شنوایی را تشخیص می دهد. بنابراین در صورت وجود مسائل در شنیدن، احتیاج به مراجعه به شنوایی سنجی و متخصصان برای تست گوش وجود دارد.

انواع سمعک چیست؟

انواع مختلفی از سمعک وجود دارد که ازجمله آنها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

سمعک پشت گوشی

سمعک داخل گوشی

سمعک داخل کانالی

فواید سمعک چیست؟

آیا می دانید سمعک چه یاریی به ما می نماید؟ سمعک از آن اختراعات بسیار مفیدی است که مشکل شنوایی بسیاری از افراد کم شنوا را از میان برمی دارد.

ناشنوایی و کم شنوایی از مسائل رایج در میان مردم جهانست. برای مثال در کشور آمریکا، بنا به گزارش سازمان بهداشت جهانی، حدود 50 میلیون نفر با مسائل شنوایی دست و پنجه نرم می نمایند. کاربرد سمعک برای افراد کم شنوا بسیار زیاد است و می تواند آنها را به زندگی عادی و معمولی بازگرداند.

باید بدانید که مسائل شنوایی فقط مخصوص افراد مسن نیست. مطالعه ای در دانشگاه جانز هاپکینز انجام شد و در مجله آرشیوهای پزشکی داخلی به چاپ رسید. این مطالعه به آماری قابل توجه درباره مسائل شنوایی دست پیدا نموده است.

بنا به این پژوهش، از هر پنج انسانِ بالای 12 سال در آمریکا، یک نفر به مسائل شنوایی دچار است. این مسائل به حدی شدید هستند که روی روابط کلامی و شنیداری افراد اثر منفی می گذارند.

بنا بر گزارش آموزشگاه شنوایی سنجی آمریکا، مسائل شنوایی بعد از ناراحتی ها و مسائل قلب و التهاب مفاصل در رتبه سوم مسائل عمومی سلامت آمریکا قرار می گیرد. بنیاد سلامت شنوایی آمریکا هم معتقد است که شمار مبتلایان به مسائل شنوایی از بیماران دچار پارکینسون، آلزایمر، صرع و دیابت بیشتر است.

اما با وجود گستردگی مسائل شنوایی، تنها 20 درصد افراد احتیاجمند به سمعک از آن استفاده می نمایند.

فواید سمعک برای افراد کم شنوا بسیار زیاد است. به طور خلاصه می توان گفت: امکان برقراری ارتباط مؤثر با دیگران به وسیله این وسیله مهیا می گردد.

از فواید سمعک به موارد زیر هم می توان اشاره نمود:

افزایش قدرت شنوایی
استفاده از سمعک به بالارفتن و تقویت قدرت شنوایی یاری می نماید. تحقیقات نشان می دهند که مسائل شنوایی می تواند در آمریکا باعث کاهش عایدی افراد تا حدود 30 هزار دلار در سال گردد؛ ضمن اینکه درمان این مشکل و استفاده از سمعک در افرادی با کم شنوایی ملایم، کاهش عایدی را بیش از 90 درصد جبران می نماید. این رقم برای افراد با مسائل شنوایی نیمه شدید به 77 درصد می رسد.
کاهش کُندی شناختی
مطالعات مختلف حاکی از آن هستند که مسائل شنوایی روی عملکرد شناختی افراد اثرات منفی دارند و به اختلالاتی نظیر زوال عقل منجر می شوند.

این مسائل در کسانی که از سمعک استفاده نمی نمایند به شکل پررنگ تری نمود خواهد داشت. نتایج یک پژوهش در دانشگاه پنسیلوانیا نشان داد که کاهش توانایی در شنیدن می تواند به تسریع آتروفی یا تحلیل رفتن بخش های شنوایی مغزی منجر گردد؛ یعنی بخش هایی از مغز دچار آسیب می شوند که قدرت درک کلامی را در فرد کاهش می دهند.

خبر خوش این است که استفاده از سمعک ضمن بالابردن قدرت شنوایی، از آتروفی بخش های مذکور هم جلوگیری می نماید. ضمن اینکه اختلالات شناختی مرتبط با کم شنوایی در افراد هم با استفاده از سمعک از بین می رود.

کاهش مسائل آزاردهنده ای مانند وِزوِز گوش
مسائل جانبی شنوایی مانند وزوز گوش هم در جهان بسیار رایج است. برای مثال، 50 میلیون نفر از آمریکایی ها دچار مسائلی نظیر شنیدن صدای زنگ در گوش یا اصواتی مانند ضربه و کلیک هستند.

در مواردی نادر، وزوز گوش همراه با ازدست دادن توانایی شنیدن است. استفاده درست از سمعک های مناسب تا حد زیادی به برطرف مسائل شنوایی یاری می نماید.

استرس و آزاری که مسائلی نظیر وزوزکردن گوش برای افراد به وجود می آورند، با استفاده از سمعک تا حد زیادی کاهش می یابد.

افزایش کیفیت زندگی
استفاده از سمعک می تواند به بهبود و افزایش کیفیت زندگی افراد دارای مسائل شنوایی هم یاری کند. با برطرف مسائل شنوایی، فرد می تواند مانند یک آدم عادی با دیگران ارتباط برقرار کند.

به طور خلاصه، مزایای استفاده از سمعک به صورت زیر خواهد بود:

برقراری ارتباطات بهتر و مؤثرتر با اعضای خانواده و اطرافیان

داشتن احساسی بهتر درباره خود

بهبود سلامت روح و روان

بهبود سلامت جسم و بدن

افزایش قدرت تمرکز

بهبود احساس امنیت و استقلال

کاهش احساس خستگی و بی قراری

افزایش امکان حضور در اماکن عمومی

افزایش توانایی برای برقراری ارتباطات اجتماعی

بهبود عملکرد شغلی

معایب سمعک چیست؟

برخی از افراد کم شنوا و کسانی که مسائل شنیداری دارند از خرید و استفاده از سمعک خودداری می نمایند. این دسته از افراد درباره عوارض استفاده از این وسیله شک دارند و از ترس معایب آن، دورش را خط قرمز می کشند. این روزها سمعک های مدرنی وارد بازار شده اند که دیگر مسائل همتایان قدیمی شان را ندارند.

این انواع تازۀ سمعک ها کارایی بالایی دارند. معایب سمعک با وجود طراحی های تازه و فناوری های تازه به طرز قابل ملاحظه ای از بین رفته است.

باوجوداین، در ادامه به مسائلی اشاره می کنیم که ممکن است در استفاده از سمعک برای تان به وجود آید:

سمعک و ایجاد خارش و ناراحتی گوش
سمعک ها به خودی خود نمی توانند مسائلی نظیر خارش و ناراحتی ایجاد نمایند. انواع مختلفی از آنها در بازار است و اگر گزینه مناسب را برای خود بخرید قطعا دچار مشکل نخواهید شد. گوش هر فرد از نظر میزان و حساسیت با دیگری فرق دارد. به همین دلیل باید کوشش کنید تا با انتخابی مناسب، سمعکی را بخرید که حتی در هنگام رفتن به حمام یا خوابیدن هم وجود آن را فراموش می کنید.

گاهی اوقات به علت ناراحتی های پوستی مانند اگزما، امکان بروز خارش در صورت استفاده از سمعک وجود دارد. در واقع، سمعک می تواند باعث تشدید یک شرایط نامناسب گردد اما خود آن عامل بروز چنین مسائلی نیست.

مشورت کردن با شنوایی سنج و پزشک متخصص و آنالیز انتخاب های مختلف در خرید سمعک می تواند این مسائل را حل نماید. گاهی اوقات، احتیاج است از سمعکی با شکلی تازه بهره ببرید یا شاید مصرف یک لوسیون یا پماد پوستی، خارش را از بین ببرد.

استفاده اشتباه از سمعک یعنی قرار ندادن آن در گوش به درستی یا مناسب نبودن میزان اش برای گوش هم می تواند مسائل و ناراحتی هایی به وجود بیاورد.

پس اگر میزان یا شیوه قرارگیری سمعک رو یا درون گوش تان آزاردهنده است، همواره گزینه های متنوع دیگری هم وجود دارد که به یاری پزشک می توانید با آنها آشنا شوید.

پیچیدن صدای خود در گوش
پیچیدن صدای خود در گوش، در روزهای نخست استفاده از سمعک معمولا پیش می آید؛ اما این مشکل آزاردهنده به مرور زمان برطرف می گردد.

در روزهای نخست استفاده از سمعک، محتمل است که احساس کنید صدای خودتان بلندتر از حالت طبیعی است، کمی با گذشته فرق دارد یا انگار از دور شنیده می گردد. این موضوع اصلا نگران نماینده نیست چون به مرور زمان حل می گردد.

در شرایط عادی، صدای خودتان را از گوش ها و استخوان های جمجمه می شنوید؛ اما زمانی که از سمعک استفاده می کنید، یک ابزار دیگر هم به سیستم شنوایی تان اضافه می گردد. در نتیجهٔ اضافه شدن یک ابزار تازه، درکتان از صدای خود تغییر می نماید. سمعک باعث می گردد طیف وسیع تری از اصوات شنیده شوند.

به مرور زمان، پیچیدن صدای خود در گوش برطرف خواهد شد.

پژواک اصوات و شنیدن صدایی در پس زمینه اصوات
کسانی که به مسائل شنوایی دچار هستند، اصوات را به شکل عادی دریافت نمی نمایند. این دریافت یا به صورت فیلترشده است یا فقط بخشی از صداها شنیده می گردد. اما زمانی که شروع به استفاده از سمعک می کنید، در شکل و شیوه دریافت صداها، تغییری ایجاد می گردد و مغزتان صداهای اطراف را به گونه ای متفاوت دریافت می نماید. ازآنجاکه به بازتاب اصوات در گوش ها عادت ندارید، احتمالا در هنگام شنیدن، احساس می کنید که پژواک اصوات را هم می شنوید.

بنابراین، در شروع استفاده از سمعک باید به مغزتان کمی زمان بدهید تا با اصواتی که مدتی از شنیدن شان دور بوده است به خوبی عادت کند.

بعد از چند هفته که از سمعک تان استفاده می کنید، پژواک اصوات، وجود صوتی در پیش زمینۀ اصوات دیگر یا وجود هر گونه صدای عجیبی از بین خواهد رفت.

پیچیدن صدای زنگ در گوش ها مثلا زمانی که لباس به تن می کنید، شنیدن صدای کلیک و تق وتوق درحالی که مشغول تایپ کردن هستید یا اصواتی دیگر مانند صدای جویدن غذا در هنگام خوردن ازجمله صداهایی هستند که انگار در پس زمینه اصوات دیگر محیط در گوش تان می پیچند.

این اصوات همواره وجود داشته اند اما زمانی که برای دفعات نخست از سمعک استفاده می کنید، بیشتر به گوش تان می رسند. به مرور زمان، مغز به اصوات عادت می نماید و یاد می گیرد که به صداهای لازم دقت داشته باشد و موارد غیرضروری را نادیده بگیرد. انگار مغزتان را با یک برنامه نویسی دوباره برای شنیدن آماده می کنید.

ایجاد سردرد و خستگی
اوایل استفاده از سمعک، مغز برای دستیابی به اهداف زیر سخت تر فعالیت می نماید:

هوشیار بماند و خود را با سمعک هماهنگ کند

ادراک تازه ای درباره شنیدن معمولی و بدون مشکل پیدا کند

دوباره یاد بگیرد که اصوات غیرضروری محیط را نشنود و نادیده بگیرد

این کوشش ها از سوی مغز باعث می گردد که مانند عضلات بعد از یک تمرین ورزشی سخت دچار خستگی گردد.

بنابراین به افراد کم شنوا توصیه می گردد از سمعک شان زیاد استفاده نمایند. این کار باعث می گردد که مغز با دستگاه و شرایط تازه ارتباط برقرار کند و زودتر به محیط شنیداری تازه اش عادت کند. اگر سرتان بعد از مدتی استفاده از سمعک درد می گیرد یا احساس خستگی می کنید، سمعک را تا چند ساعت کنار بگذارید و دوباره بعدا از آن بهره ببرید. معمولا چنین چیزی رخ نمی دهد اما در صورت وقوع هم بیش از یک هفته طول نمی کشد.

خروج صدا از سمعک
شاید از پدربزرگ ها و مادربزرگ ها شنیده باشید که از خروج یک صدای تندوتیز از سمعک شان گلایه می نمایند. به این صدا که از سمعک خارج می گردد، به گوش می رسد و دوباره به وسیله میکروفون دستگاه به سمعک بازگردانده می گردد، فیدبک می گویند.

با خرید سمعک های تازه دیگر چنین مسئله ای وجود نخواهد داشت و تا زمانی که از نظر آکوستیک، مسئله ای برای سمعک به وجود نیاید، به خوبی کار خواهد نمود.

وجود فیدبک و خروج صدا از سمعک ممکن است به دلایل زیر رخ دهد:

در کانال گوش تان جرم جمع شده است

میزان سمعک برای گوش تان مناسب نیست

سمعک به درستی تنظیم نشده است

اگر احساس می کنید سمعک تان دچار مشکل فیدبک است، باید سریع به متخصص مراجعه کنید و ایراد آن را از بین ببرید.

راه های برطرف معایب سمعک چیست؟

ازجمله اقداماتی که می توانید برای برطرف معایب احتمالی سمعک انجام دهید عبارت اند از:

به خرید سمعک دیجیتال مناسب توجه کنید

سمعک تان را به درستی تنظیم کنید و کار بگذارید

اگر سمعک دیجیتالی دارید، به تنظیم کردن گزینه های مناسب آن برای خود دقت کنید

از سمعک تان به درستی مراقبت کنید

هرگونه مسئله ای را که در رابطه با سمعک برایتان پیش می آید با پزشک و شنوایی سنج مطرح کنید.

مدیریت مسائل و معایب سمعک را چگونه انجام دهید؟

سمعک وسیله ای بسیار مفید برای کسانی است که بنا به دلایل مختلف در شنوایی مشکل دارند. این وسیله می تواند اعتماد به نفس و استقلال را در افراد افزایش بدهد و کیفیت زندگیشان را بیشتر کند. برای بهره وری بیشتر سمعک باید هنگام خرید، درست انتخاب گردد. سمعک نامناسب به مسائل فرد در شنوایی اضافه خواهد نمود؛ پس دقت در انتخاب گزینۀ مناسب لازم است.

انواع مختلفی از سمعک ها در بازار وجود دارد. بنا به شرایط هر بیمار، میزان نقص شنوایی او و البته سلیقه شخصی اش باید سمعکی مناسب بخرید.

تنوع مدل هایی که در بازار فروش سمعک وجود دارد، انتخاب را کمی سخت خواهد نمود؛ به همین دلیل، بهتر است قبل از خرید حتما با پزشک مشورت کنید.

برخلاف عینک که سریع و بعد از گذاشتن روی چشم ها به آسانی به آن عادت می کنید، عادت کردن به سمعک کمی زمان می برد.

به مرور زمان و با استفاده مداوم از سمعک، گوش و مغزتان با آن اُخت خواهد شد. برخلاف عقاید قدیمی که استفاده مداوم از سمعک را نامطلوب می دانستند، استفاده از آن به طور مرتب به شنوایی بهتر و افزایش کیفیت زندگی فردی و اجتماعی یاری می نماید.

منبع: سایت چطور

منبع: راسخون

به "آنالیز مزایا و معایب سمعک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنالیز مزایا و معایب سمعک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید