آیا خریدن تلفن دست دوم کار درستی است؟
به گزارش بهترین وبلاگ، تیبو اگ دولاقوز، کارآفرین فرانسوی، نگاهی به صفحه لپتاپش می اندازد و چند دکمه را فشار می دهد. رو به من می گوید امروز بیشتر از 200 هزار تلفن هوشمند آماده فروش داریم.
به گزارش بی بی سی، هیچ یک از این تلفن های هوشمند نو نیست، بلکه بازسازی و تازه سازی شده اند، فرایندی که شامل آنالیز، تعمیر و تمیز کردن می گردد. گوشی هایی که استاندارد لازم را کسب نموده باشند در ادامه برای فروش با ضمانت یک ساله روی وبسایت شرکتش بک مارکت قرار می گیرند که در کشور های اروپایی و ایالات متحده فعال است.
با این که وبسایتش عمدتا تلفن هوشمند می فروشد، اما از قهوه ساز و لپ تاپ گرفته تا اتو هم در آن پیدا می گردد.
بک مارکت که شش سال پیش توسط آقای دولاقوز و دو شریکش ایجاد شد خودش اجناس را تازه سازی نمی نماید، بلکه صرفا بازاری است که فضای لازم برای فروش اجناس دست دوم را در اختیار صد ها شرکت دیگر می گذارد. بازار وسایل الکترونیکی تازه سازی شده در حال رشد است و شرکت های زیادی سوار موج شده اند، از جمله بک مارکت.
تیبو اگ دولاقوز، یکی از موسسان و مدیر اجرایی بک مارکت
بنا به گزارش آژانس پژوهشی کانترپوینت، در سال گذشته حدود 137 میلیون تلفن هوشمند در ایالات متحده و اروپا به فروش رسید. جف فیلدهک، رئیس پژوهش های این آژانس، می گوید در حال حاضر 10 درصد بازار تلفن هوشمند به گوشی های دست دوم تعلق دارد.
اما جذابیت خرید تلفن دست دومی که چند سال از عمرش می گذرد در چیست؟ چرا تلفنی نو و ارزان تر نخریم؟
مساله اصلی تلفن های به اصطلاح پرچم داری است که سامسونگ، هواوی و مخصوصا اپل فراوری می نمایند. این گوشی ها در صورتی که نو باشند هزینه گزافی دارند - قیمت آیفون های رده بالای اپل بیش از هزار دلار است.
اما با گذشت تنها چند ماه از رونمایی، می توان این گوشی ها را حدود 15 درصد ارزان تر در بازار های اینترنتی پیدا کرد، تخفیفی که بعد از دو سال به رقم قابل توجه 50 درصد می رسد.
تلفن های بک مارکت باید با استاندارد های بالایی هم خوانی داشته باشند
فیلدهک می گوید که گوشی های پرچم دار 3 یا 4 سال پیش اپل هنوز هم کیفیت بهتری از گوشی های جدید 200 تا 300 دلاری دارند.
یک دهه پیش، تلفن های کارنموده معمولا در وبسایت هایی مثل ای بی فروخته می شدند. خریدار راهی برای کسب اطمینان از کیفیت گوشی نداشت و به احتمال زیاد ضمانت نامه ای هم در کار نبود.
اما حالا شرکت هایی که اجناس الکترونیکی دست دوم می فروشند کوشش زیادی برای اطمینان دادن به خریداران می نمایند. تلفن های کارنموده و تلفن هایی که به صورت حرفه ای تازه سازی شده اند از نظر فعالان این حوزه تفاوت معین و واضحی دارند.
جان گادفرای، موسس وبسایت تک. ترید که در جنوب ولز مستقر است، می گوید ما می خواهیم تجربه شما از خرید مثل همان چیزی باشد که در فروشگاه اپل یا دیگر فروشگاه های معتبر به شما ارائه می گردد، حتی بهتر.
تمرکز او بیشتر روی رایانه های تازه سازی شده است و می گوید اگر چیزی خریده اید و حالا نظرتان عوض شده است، هیچ اشکالی ندارد، پس بفرستید.
مشکل اصلی او دسترسی به رایانه های کارنموده است. بیشتر رایانه های او از محل رایانه هایی تامین می گردد که توسط صاحبانشان با رایانه های نو معاوضه شده اند، اما تعداد این قبیل رایانه ها کافی نیست.
جان گادفرای، موسس تک. ترید، می گوید یافتن رایانه های کارنموده کافی کار سختی است
گادفرای سال پیش 15 هزار دستگاه رایانه فروخت، و اگر می توانست جنس بیشتری پیدا کند می توانست سال جاری دو برابر بفروشد. به گفته او انبار ما دارد یواش یواش خالی می گردد و این اتفاق خوبی نیست.
دلیل این اتفاق هم افزایش تقاضا از طرف کسانی است که به خاطر همه گیری دارند از خانه کار می نمایند - فروش آقای گادفرای در ماه مه 35 درصد نسبت به سال قبل افزایش داشت.
مشکل دوم یافتن قطعات یدکی است. پیدا کردن صفحه نمایش و باتری می تواند کار سختی باشد.
اما با وجود این چالش ها، پیش بینی فعالان این حوزه از آینده بسیار خوب است. انتظار آقای دولقوز این است که تا سال 2030 فروش گوشی های دست دوم با گوشی های نو برابر گردد.
اما جف فیلدهک، تحلیلگر، فکر می نماید که این تصوری خوش بینانه است. او می گوید با وجود این که شرکت های تازه ساز پیشرفت زیادی در بهبود کیفیت و ارائه خدمات داشته اند، مشتری ها همچنان محتاطانه عمل می نمایند، مخصوصا در بازار های مهمی مانند چین، خاورمیانه و اروپای شرقی. به گفته او جنس دست دوم هنوز در خیلی از بازار ها دلهره آور است و مساله کیفیت باید به شکلی حل گردد.
مساله دیگر به روزرسانی نرم افزاری است. سیستم عامل تلفن های قدیمی شاید دیگر به روز نگردد و به همین خاطر برخی از اپلیکیشن ها از دسترس خارج شوند.
اقلام تازه سازی شده برای امینت بیشتر در جعبه های ساده حمل می شوند
عامل مشخص نماینده اصلی محبوبیت محصولات اپل است که حدود 40 درصد بازار تلفن های کارنموده را شامل می شوند. خیلی از مصرف نمایندگان ترجیح می دهند که یک گوشی یا رایانه دست دوم اپل داشته باشند تا محصولات جدید شرکت های دیگر.
فیلدهک می گوید صندلی برتر اپل در بازار اجناس دست دوم ناشی از ارزش نام این شرکت و محصولات گرانش است. داریم درباره دستگاه هایی صحبت می کنیم که بیش از 800 دلار قیمت دارند و در بازار آمریکا به 200 دلار فروخته می شوند. این پیشنهاد بسیار جذابی برای مصرف نمایندگانی است که توان خرید اجناس اپل را ندارند، اما می خواهند وارد دنیای اپل شوند.
در حالی که کیفیت محصولات اپل باعث جذابیتشان در بازار اجناس کارنموده می گردد، از اپل و دیگر سازندگان تلفن های هوشمند به خاطر مشکل کردن تعمیر دستگاه هایشان انتقاد شده است.
آقای گادفرای می گوید آن ها در عین حال برخی از ابعاد تازه سازی را با طراحی و از روی سیاست بسیار سخت می نمایند. حالا کوشش هایی برای اصلاح این فرایند در جریان است. در ایالات متحده، انجمن تعمیرات خواستار اجبار قانونی شرکت ها به انتشار دفترچه های راهنما و اطلاعات دیگری است که باید برای تعمیر محصولات به آن ها دسترسی داشت.
تعمیر برخی از دستگاه ها کار راحتی نیست
سال جاری در اتحادیه اروپا صحبت از طرحی شده است که تعمیرپذیری و استفاده مجدد را ترویج می نماید. همه این ها کار شرکت های تازه ساز را راحت تر خواهد نمود.
اپل در دفاع از خود می گوید که از همین حالا دارد اجناسش را تعمیرپذیرتر می نماید، اما باید بین این مساله و ساخت وسایل با دوامی که می توانند از پس سختی های استفاده روزمره بر بیایند توازن ایجاد کرد.
اپل در ماه ژوئن اعلام نمود که برای یاری به شرکت های تعمیراتی کلاس های آموزشی برگزار خواهد نمود و دسترسی به لوازم یدکی را نیز تسهیل می نماید. از طرف دیگر، بازار اجناس دست دوم زیر سایه کارزار های تبلیغاتی بزرگ سازندگان تلفن های هوشمند فعالیت می نماید.
دولاقور می گوید تبلیغات فراگیر هر روز به مردم می گوید که چیزی که در جیبشان هست خیلی قدیمی است. او خواستار مقاومت مصرف نمایندگان در برابر این پیغام ها است، نه فقط به این خاطر که برای کسب وکار خودش خوب خواهد بود، بلکه به این خاطر که برای محیط زیست نیز بهتر است.
او می گوید آیا چیز جدیدی لازم دارید؟ نه، فکر نمی کنم. به نظرم شاید بهتر باشد به تعمیر فکر کنید و دستگاه را تا حد ممکن نگه دارید.
منبع: فرارو