دنیا در پست 10،پشت سر مورای،درنقش گلساز و گلزن

به گزارش بهترین وبلاگ، محمد قراگزلو،اینکه یک وینگر همزمان آقای گل و دومین بازیکن برتر یک لیگ اروپایی گردد اتفاق فوق العاده ای برای فوتبال ایران است و حتما مورد توجه قرار می گیرد اما اینکه همان وینگر سال بعد در لیگ اروپایی دیگری هیچ گلی به ثمر نرساند هم چیزی نیست که بتوان به راحتی از آن عبور کرد. البته که کیفیت لیگ برتر انگلیس با اردی ویژه هلند اصلا یکسان نیست و بازی کردن در ترکیب یازده نفره تیم های لیگ رجحان و میان آن همه ستاره قد و نیم قد سخت به نظر می رسد چه رسد به اینکه در ترکیب تیمی جا بیفتی و یکی از ارکان اصلی تیم یا گلزن درجه یکش باشی.

دنیا در پست 10،پشت سر مورای،درنقش گلساز و گلزن

این اتفاقی بود که کم و بیش برای علیرضا دنیابخش در جزیره افتاد. او به عنوان گران ترین خرید و در نقش آقای گل لیگ هلند به برایتون پیوست و اگر همین حالا از خودش سوال کنید او نیز از آنچه فصل گذشته ارائه داد یا ارائه نداد راضی نیست. البته علیرضا برای این نزول توجیهاتی منطقی دارد مثل اینکه یکی دو بار مصدوم شده و در فصل اول حضور در یک لیگ بزرگ و سخت طبیعی است که هر بازیکنی نتواند به آن میزان که از او انتظار می رود، بدرخشد.

مساله علیرضا در فصل گذشته همین انتظار بود. شاید اگر دنیا با 17 میلیون پوند گران ترین خرید تاریخ باشگاه برایتون لقب نمی گرفت و در هلند آقای گل نشده بود کسی از او انتظار نداشت که گل بزند و اینگونه بدرخشد اما علیرضا در 19 بازی نه گل زد نه پاس گل داد تا هم در نقش مهاجم گلزن هم به عنوان وینگر گلساز ناامیدکننده ظاهر گردد.

مشکل دیگر علیرضا جدا از مساله ورود به لیگی سخت و عظیم، فضایی تازه و مصدومیت ها، حضور نوکارت هافبک سریع، تکنیکی و گلزن برایتون در جناح راست خط میانی بود. بدون شک اگر بخواهید سه بازیکن برتر برایتون در فصل گذشته را انتخاب کنید یکی از آنها نوکارت فرانسوی است که عرصه را برای بازی کردن علیرضا در ترکیب تنگ کرد. اواخر فصل البته کریس هوتون برای اینکه خرید 17 میلیون پوندی باشگاهش را خیلی روی نیمکت ننشاند از دنیابخش در جناح چپ استفاده کرد یا بعضا نوکارت را به چپ فرستاد تا دقایقی جا برای دنیا باز گردد.

این جابجایی ها نیز چاره کار نبود تا ستاره ایرانی به فصل جدید چشم بدوزد. برای علیرضا خیلی زود دو اتفاق خوب افتاد. یکی اینکه کریس هاتن با تفکرات نسبتا تدافعی جای خود را به گرام پاتر تهاجمی داد و دوم اینکه برایتون، لئاندرو تروسار بازیکن خنک بلژیک را خرید که با قراردادی 4 ساله به ارزش 18 میلیون پوند به این تیم آمد و حالا فشار ناشی از عنوانگران ترین بازیکن تاریخ برایتون از روی دوش بال ایرانی برداشته شد.

از سوی دیگر شایعه انتقال نوکارت فرانسوی وجود دارد و شاید اگر او این تیم انگلیسی را ترک کند و به فولام تازه سقوط نموده به چمپیونشیپ بپیوندد، فضا برای جولان دادن ستاره ایرانی باز گردد. مساله بعدی نظری است که پاتر سرمربی برایتون نسبت به پست بازی دنیا دارد. او معتقد است ستاره ایرانی اش را به دروازه حریفان نزدیک کند تا از قدرت گلزنی او بیشتر بهره ببرد. البته داستان بازی کردن در ترکیب اصلی برایتون به این راحتی ها هم نیست. در جابجایی تابستانی تا کنون 6 بازیکن از برایتون جدا شده اند که سه تای آنها هافبک بودند. جدا از بن وایت، متیو ویر و الس متیو مدافعانی که به ترتیب راهی لیدز، کالچستر و برشا ایتالیا شدند، هافبک هایی مثل ریچی تاول، الیس مک آلیستر و ویل کالر به سالفورد، بوکاجونیورز و همیلتون پیوستند.

در عین حال خبر بد این است که گران ترین خرید برایتون و امید تازه طرفداران این تیم یعنی لئاندرو تروسارد هم یک وینگر و مهاجم است و حالا نیمکت نشین کردن او هم از سوی دیگر وینگرها هم از طرف پاتر کار سختی خواهد بود.

با این وجود دنیابخش از نگاه طرفداران برایتون دور نمانده است و بعضی از دوستداران این تیم این پرسش را مطرح نموده اند که در فصل پیش رو بهترین پست برای دنیا کجاست؟

طرفداران برایتون در چهار سیستم مختلف ترکیب احتمالی تیم شان را آنالیز نموده اند. در سیستم 1-3-2-4 دنیابخش می تواند در پست 10 و پشت تک مهاجم تیمش که احتمالا مورای باتجربه خواهد بود بازی کند که اینجا باید با گراس رقابت کند.

در سیستم 2-4-4 دنیابخش می تواند هافبک راست باشد که در این پست کنار مارچ رقابت خواهد نمود. در سیستم 3-3-4 نیز ستاره ایران در گوش راست باز هم مارچ را رقیب خود می بیند. اما در سیستم

4-1-4-1 نوکارت در هافبک راست رقیب قدری برای علیرضا خواهد بود.

جالب اینکه به نظر می رسد رقابت در نوک حمله بین مورای باتجربه و آندونه شماره 10 رومانیایی برایتون خواهد بود و ظاهرا تروسارد قرار است در وینگر چپ استفاده گردد. این یعنی که دنیابخش یا باید منتظر جدایی نوکارت باشد یا بعد از پشت سر گذاشتن بازیکنانی مثل سالمون بنجامین مارچ که سابقه عضویت در تیم زیر 21 سال انگلیس را دارد و پاسکال گراس آلمانی جایی برای خود در ترکیب پیدا کند.

برایتون همین یکشنبه اخیر نخستین بازی تدارکاتی پیش فصل خود را با سرمربی جدیدش برگزار کرد. در روزی که اف ث لیفرینگ حریف برایتون سبزپوش بود و در نهایت تیم پاتر 5 بر 2 پیروز شد، دنیابخش از آغاز نیمه دوم به زمین آمد. پاتر که در سوانسی با سیستم 1-3-2-4 بازی می کرد و به مربی تهاجمی معروف شده با همین سیستم نخستین بازی تدارکاتی اش را انجام داد.

در نیمه نخست خبری از دنیابخش نبود هر چند تروسارد هم بازی نکرد. در ترکیب اولیه گراس آلمانی در پست 10 پشت سر مورای بازی کرد و در نیمه دوم دنیابخش در این پست به میدان رفت که دو پاس گل هم داد.

دومین بازی تدارکاتی پیش فصل برایتون عصر آدینه مقابل کراولی تاون برگزار خواهد شد و باید منتظر پست بازی دنیا و سیستم به کار گرفته شده از سوی پاتر باشیم. آیا 1-3-2-4 و پست 10 برای ستاره ایرانی تکرار می گردد؟ آیا قرار است دنیا در فصل پیش رو در این پست بدرخشد و اتفاقات فصل گذشته را به فراموشی بسپارد؟

منبع: ایران ورزشی

به "دنیا در پست 10،پشت سر مورای،درنقش گلساز و گلزن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دنیا در پست 10،پشت سر مورای،درنقش گلساز و گلزن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید