هاشمیان: برای معین قهرمان نباید مانند بلژیک عمل کنیم

به گزارش بهترین وبلاگ، وحید هاشمیان درباره تعیین قهرمان و شیوه انتها لیگ می گوید: فیفا باید یکسری قوانین وضع کند که فدراسیون ها بتوانند بر اساس آن عمل کنند و در واقع چارچوبی تعیین شود تا فدراسیون ها از آن تبعیت کنند.

هاشمیان: برای معین قهرمان نباید مانند بلژیک عمل کنیم

هاشمیان: برای تعیین قهرمان نباید مانند بلژیک عمل کنیم

ناصر قراگوزلو | وحید هاشمیان مربی و بازیکن سابق تیم ملی که تمام کلاس های مربیگری در کشور آلمان را به صورت علمی و کاملاً آکادمیک پشت سر گذاشته در مصاحبه ای اختصاصی با روزنامه ایران ورزشی از آلمان جوابگوی سؤالات ما شد.

آقا وحید می خواهیم از شما بپرسیم چطور در آلمان تمرینات تیم ها آغاز شده اما در ایران هنوز بازیکنان و تیم ها مانده اند که باید برای ادامه فوتبال چه زمانی و چگونه تمرین کنند و کلاً بلاتکلیفی معضلی برای فوتبال ما شده است؟

- اگر مطالعه و بررسی کامل داشته باشید حتماً می دانید که تمام کشورهای اروپایی درگیر کرونا هستند، به همین دلیل فوتبال در آن کشورها هم تعطیل شده و خبری از برگزاری مسابقات و حتی تمرین نیست. کرونا بیماری نادری است که خیلی از صنایع ما را هم تعطیل کرده و حتی شاهدیم که مدارس و دانشگاه ها و مراکز بسیار دیگری را هم به تعطیلی کشانده است.

در کشور آلمان هم کرونا تأثیر منفی زیادی برجا گذاشته.

- کارخانه های بزرگ ماشین سازی و بسکمک دیگر از مراکز در آلمان هم تعطیل شده است و کرونا کشور آلمان را هم مانند بقیه کشورها تحت تأثیر خودش قرار داده و فعلاً تعطیل کرده است. کرونا مانند جنگ دنیای فقط مختص یک کشور نیست و تمام دنیا را درگیر کرده است. جان انسان ها از هر نکته دیگری مهم تر است به همین دلیل وقتی دیده شد کرونا جان انسان ها را تهدید می کند تصمیم گرفته شد که فوتبال هم فعلاً متوقف شود چون جان بازیکنان، مربیان وعوامل تیم ها از سوی کرونا تهدید می شود، تصمیمی که منطقی است.

فوتبال در اروپا به اقتصاد وابسته است و به نوعی تیم ها هزینه سنگین دارند و باید سوددهی داشته باشند و درآمد تیم ها هم از تبلیغات دور زمین و پخش تلویزیونی تهیه می شود اما در فوتبالی که تعطیل است و تماشاچی وجود ندارد و کسی پولی نمی دهد به همین دلیل فعلاً فوتبال آلمان هم مانند سایر کشورهای اروپایی تعطیل شده است.

اما ما می توانیم لیگ را بدون تماشاچی برگزار کنیم؟

- نه ما نمی توانیم این کار را انجام دهیم چون اگر تماشاگر هم نیاید بقیه عوامل برگزاری بازی یعنی بازیکنان و مربیان و داوران و عوامل دیگر اجرایی بازی ها هستند که تحت تأثیر ویروس کرونا قرار دارند، به همین دلیل حتی در صورت برگزاری مسابقات بدون تماشاگر هم بسکمک از عوامل برگزاری بازی اعم از بازیکنان و مربیان و داوران که در رأس آن قرار دارند تحت تأثیر ویروس و بیماری قرار دارند، به همین دلیل ما نمی توانیم بازی ها را با وجود بیماری کرونا حتی بدون تماشاگر هم برگزار کنیم.

شما با مربی آلمانی در مورد شرایط خاص اخیر و برنامه خاص برای بازیکنان حرف نزده اید؟

- چرا من با یکی از دوستان مربی ام حرف زده ام و ایشان به من گفتند در یک ساعت های خاصی بازیکنان به انجام کارهای بدنی می پردازند و بازیکنان عضلات بدن خودشان را تقویت می کنند، ایشان همچنین در ادامه به این موضوع پرداختند که در ساعت های خاص دیگر بازیکنان به دویدن می پردازند.

اما در خبرها داشتیم که تیم های بوندس لیگایی تمرینات خودشان را به صورت گروهی آغاز کرده اند؟

- نه به این شکلی که شما فکر می کنید تمرینات تیم ها آغاز نشده است و بازیکنان تیم ها در گروه های چهار نفره و به صورت کاملاً جدا نسبت به گروه های دیگر تمرین می کنند. در این تمرینات کار با توپ هم انجام نمی شود و اگر روزی هم تصمیم به انجام این تمرینات گرفته شود حتماً تیم ها تحت شرایط خاصی تمرین با توپ را برگزار خواهند کرد.

در ایران سازمان لیگ و بقیه ارکان فدراسیون جدا از برگزاری بازی ها برای تعیین قهرمان هم به مشکل خورده اند، شما چه راهکاری را برای تعیین قهرمان پیشنهاد می دهید؟

- من به صحبت ها و شایعاتی که مطرح شده دقت نمی کنم اما به نظرم ما برای برپایی مسابقات در ایران باید چند فاکتور اساسی را در نظر بگیریم، اول اینکه باید ببینیم فیفادی چه می شود و آیا بازی های جام دنیای قطر در تاریخ در نظر گرفته شده برگزار می شود. پس از آن باید دید بازی های ای اف سی کی برگزار می شود. وقتی فیفادی و جام دنیای و تاریخ بازی های لیگ قهرمانان تعیین شد ما می توانیم در مورد لیگ خودمان تصمیم بگیریم و زمان برگزاری مجدد بازی ها را اعلام کنیم. البته بعد از تعیین شدن تاریخ مسابقاتی که گفتم در جلسه ای تمامی کنندگان تیم ها را بخواهیم تا با در نظر دریافت همه نظرات فقط نه در مورد تیم قهرمان بلکه برای بقیه تیم ها و حتی تیم هایی که در خطر سقوط هستند بهترین تصمیم ممکن با احتساب نظر جمع اتخاذ شود.

اما مثلاً برخی ها از جمله برخی از مدیرانی که قبلاً در پرسپولیس کار کرده اند و... معتقدند باید پرسپولیس را به جهت قهرمانی اش در لیگ فصل قبل و قهرمان نیم فصل امسال به عنوان قهرمان این فصل لیگ معرفی کرد؟

- من گفتم برای تعیین زمان مسابقات باید چگونه و چه مسائلی را لحاظ کرد. برای تعیین قهرمان هم باید یکسری از قوانین را در نظر گرفت و مثلاً مانند کشور بلژیک که قهرمان خودش را اظهار داشت و بعداً با ایرادات زیادی روبرو شد عمل نکنیم. فیفا باید یکسری قوانین وضع کند که فدراسیون ها بتوانند بر اساس آن عمل کنند و در واقع چارچوبی تعیین شود تا فدراسیون ها از آن تبعیت کنند.

در مورد اعمال کمک داور ویدئویی در مسابقات مرحله بعدی لیگ قهرمانان چه نظری دارید؟

- حتماً تعیین کمک داور ویدئویی می تواند خیلی به داوری مسابقات لیگ قهرمانان آسیا کمک کند و داوری ها از ضریب خطای بسیار کمی برخوردار شوند. در این زمینه یاد حرفی از یورگن کلوپ در زمینه احترام به کمک داور ویدئویی افتادم که ایشان گفته تا زمانی که کمک داور ویدئویی صحت یک گل را تأیید نکرده من شادی بعد از گل پس از گل های تیمم نخواهم داشت. در این زمینه البته برخی ها معتقدند کمک داور ویدئویی جذابیت فوتبال را کمتر می سازد و... اما به نظر من اعمال کمک داور ویدئویی خیلی از مسائل فوتبال را کم می کند و داوری ها و حتی حاشیه های کنار زمین و سایر مسائل که ممکن است از دید داور و کمک داور پنهان بماند از طریق ویدئوچک تعیین می شود بنابراین کمک داور ویدئویی خیلی به داوری فوتبال کمک می کند. در سال های قبل چه بسا شاهد بودیم حق برخی از تیم ها در داوری در دیدارهای حساس خورده شد مثلاً ایرلند شمالی با مربیگری جیوانی تراپاتونی در دیدارش با فرانسه در اثر گلی که با ضربه هند مهاجم فرانسه با خطا به ثمر رسید از یک جام دنیای محروم شد، به همین دلیل اصلاً نمی توان از نقش مهم و کلیدی ویدئوچک بی تفاوت گذشت و آن را انکار کرد.

منبع: ایران ورزشی

به "هاشمیان: برای معین قهرمان نباید مانند بلژیک عمل کنیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هاشمیان: برای معین قهرمان نباید مانند بلژیک عمل کنیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید