خودرو به یکی از ابرچالش های حکمرانی کشور تبدیل خواهد شد ، زنگ خطر به صدا در آمده است
به گزارش بهترین وبلاگ، رئیس مرکز پژوهش های مجلس گفت: زنگ خطر در صنعت خودروسازی کشور به صدا در آمده و نیازمند چاره اندیشی برای برون رفت از این بحرانیم و در صورت عدم چاره اندیشی فوری و بهنگام، بازار خودرو به یکی از ابرچالش های حکمرانی کشور تبدیل خواهد شد.
به گزارش بهترین وبلاگ، بابک نگاهداری رییس مرکز پژوهش های مجلس با اشاره به روند رشد قیمت ها در بازار خودرو، گفت: زیبنده نیست در سالی که به نام مهار تورم و رشد فراوری، نامگذاری شده است، راه حلی برای حفظ و رشد فراوری و مهار قیمت ها در بازار خودروها نداشته باشیم.
وی اضافه نمود: رشد قیمت ها در بازار خودرو کارخانه ای و تفاوت های چشمگیر آن با بازار آزاد و به تبع آن شکل گیری فضای واسطه ای کاذب بدون توجه و نگاه دستگاه های نظارتی، با روح حکمرانی مردمی و اقتصاد مردمی در تضاد است.
نگاهداری تاکید نمود: مشکل صنعت خودروسازی و زیان انباشته خودروسازان موضوعی نیست که یک شبه به وجود آمده باشد و یا کل آن مرتبط با دوره تحریم و نحوه قیمتگذاری باشد بلکه مهمترین ایراد به ساختار مدیریتی صنعت خودرو و ماهیت مالی و سیاسی بنگاه ها برمی گردد که احتیاجمند اصلاحات ساختاری است. زنگ خطر در صنعت خودروسازی کشور به صدا در آمده و احتیاجمند چاره اندیشی برای برون رفت از این بحران است و در صورت عدم چاره اندیشی فوری و بهنگام در بازار خودرو به یکی از ابرچالش های حکمرانی کشور تبدیل خواهد شد.
وی توضیح داد: طراحی ها و ناکارآمدی های مدیریتی در طول چند دهه گذشته باعث شده است همه طرف ها در صنعت و بازار خودرو بازنده باشند، به طوری که خودروساز با زیان انباشته روبرو است، خریدار کالایی با قیمت بالا و کیفیت پایین خریداری می نماید و حاکمیت نیز در این میان با مسائل متعدد طرف عرضه و تقاضا روبرو است.
رییس مرکز پژوهش های مجلس، با بیان اینکه این مرکز در مورد مسائل صنعت و ساماندهی بازار خودرو گزارش هایی را تدوین و منتشر نموده است، گفت: این گزارش ها در طول سال های اخیر به مسائل صنعت خودرو کشور با ارائه راه حل معطوف بوده است و گزارش های جدیدی نیز با تاکید بر موضوعات قیمتگذاری، اصلاح ساختار و کیفیت در این صنعت به زودی منتشر خواهد شد که اگر مدنظر قرار گیرد بخشی از مسائل را مرتفع خواهد نمود.
وی با بیان اینکه بسیاری از خودروسازان جهان در بازار رقابتی، سودهای مطلوبی را کسب می نمایند، ادامه داد: گزارش مرکز پژوهش های مجلس عنوان می نماید که دو شرکت بزرگ خودروساز کشور یعنی ایرانخودرو سایپا در خاتمه شهریور ماه 1400 بر اثر انباشت زیان ده ساله، برابر با حدود 55 هزار میلیارد تومان بوده است، ضمن انکه با صورت های مالی تلفیقی، این رقم برای مجموع دو خودروساز بیش از 100 هزار میلیارد تومان بوده که در شهریورماه 1401 به بیش از 120 هزار میلیارد تومان رسیده است.
وی در تشریح دلایل بروز چنین مسائلی در صنعت خودرو سازی کشور، شرح داد: برمبنای نشست های کارشناسی برگزار شده با متخصصان و کارشناسان صنعت خودرو، عواملی همانند عملیات زیان ده خودروسازان، ناترازی بهای تمام شده درآمدهای خودروسازی بر درآمدهای عملیاتی، هزینه های فزاینده مالی خودروسازان، بدهی های شرکت های خودروساز، وجود سهام چرخه ای و حکمرانی معیوب و دارایی های مازاد و غیرمرتبط با کسب وکار خودروسازان، را در بروز مسائل در این حوزه می توان موثر دانست.
رییس مرکز پژوهش های مجلس در تشریح بعضی راه حلها در زمینه برطرف مسائل صنعت خودروی سازی کشور، شرح داد: تدقیق منظره و تدوین سیاست های توسعه صنعت خودروسازی و اصلاح نظام تنظیم گری این صنعت در کنار افزایش بهره وری در فرایند فراوری، ارتقای شفافیت در هزینه تأمین مواد اولیه و مواد مصرفی در فراوری خودرو، بهبود شیوه های قیمتگذاری، داخلی سازی قطعات و کاهش احتیاج به واردات و ارزبری، واگذاری سهام چرخه ای و بهبود شرایط سرمایه گروه و شرکت های خودروساز به وسیله افزایش سرمایه از محل آورده نقدی، می تواند به عنوان بخشی از پیشنهادها برای بهبود صنعت خودروساز کشور مطرح باشد هرچند راه حلها محدود به همین تعداد نمی گردد و احتیاج به جمع بندی تخصصی تری دارد.
نگاهداری یادآور شد: مرکز پژوهش های مجلس آمادگی خود برای شنیدن دغدغه های خودروسازان و قطعه سازان و برگزاری نشست های تخصصی در این زمینه و ارائه راه حلها را اعلام می دارد، هرچند تا به امروز هم جلساتی در این زمینه برگزار شده است.
منبع: همشهری آنلاین