زاکانی: بین شهرداری و شهروند، شهروند در اولویت واقع شده است ، تهران در آستانه بحران آب واقع شده است

به گزارش بهترین وبلاگ، شهردار تهران گفت: امروز تهران در آستانه بحران آب واقع شده است، ما دویست و ده میلیون آب مورد نظر خود را از حوزه پسآب تامین می کنیم.

زاکانی: بین شهرداری و شهروند، شهروند در اولویت واقع شده است ، تهران در آستانه بحران آب واقع شده است

به گزارش خبرنگار اجتماعی بهترین وبلاگ، علیرضا زاکانی، شهردار تهران در نشست هم اندیشی شهردار تهران با فعالان فراوری و دانش بنیان که عصر دیروز (آدینه 9 اردیبهشت ماه) در سالن همایش های بوستان تبادل نظر برگزار گردید، با اشاره به هویت مرکز، اظهار کرد: تهران غیر از هویت مرکزی جمهوری اسلامی هویت ثانوی ندارد لذا یکی از هویت هایی که شایسته است داشته باشد هویت فناورانه است چراکه بیشترین انباشت دانشی و محققین در تهران است از همین رو شایسته است که تهران از این حوزه بهره ببرد و هویت فناورانه را داشته باشد.

وی اضافه کرد: شهرداری تهران مفتخر است که اراده خود را بر ابعاد مختلف بر بال دانش و فناوری بنشاند و کار و توسعه خود را از این راه پیش ببرد، در شهرداری تهران به عنوان خادم می توانیم تسهیلاتی را برای فعالان فراوری و دانش بنیان ارائه کنیم. در حقیقت به عنوان همکاری که می تواند با شما همکاری کند، می توانیم در کنار شما باشیم. بر همین اساس باید فهرستی از احتیاج ها و توانمندی ها داشته باشیم که از این فناوری را در جهت مطلوب راهنمایی کنیم.

زاکانی با اشاره به بعد همکاری شهرداری با شرکت های دانش بنیان به وسیله متقاضی، توضیح داد: در شهرداری به عنوان متقاضی فهرستی داریم که به وسیله آن می توانیم با شرکت های دانش بنیان همکاری داشته باشیم. نکته حائز اهمیت درباره همکاری شهرداری با شرکت های دانش بنیان است امکان دارد فرهنگ ریسک پذیری پایین باشد و شرایط مختلف ما را از خدمات دانش بنیان محروم کند، اما آنچه که در مدیریت شهری فعلی اهمیت دارد این است که به برترین نحو از ظرفیت ها استفاده کنیم.

وی ادامه داد: البته به منظور جلوگیری از اینکه همه چیز در حوزه دیجیتال و هوشمند سازی ارزیابی نکنیم میان حوزه فناوری های دیجیتال و غیر دیجیتال تفکیک قائل شدیم، از این رو در سازمان فاوا که مهندس برزن نیا مسئولیت آن را برعهده دارد، امور دیجیتال پیگیری می گردد. به عبارت دیگر در شهرداری دنبال این هستیم که در سازمان فناوری های نوین بخش دانش بنیان را پیش ببریم. بعلاوه در سطوح مختلف در پی این بودیم که به عنوان خدمتگذار نقاطی از تهران را لکه گذاریم و در آن منطقه ها تسهیلات لازمی را برای شرکت های دانش بنیان فراهم کنیم.

زاکانی با تاکید بر اینکه شهرداری در دوره نو از همان ابتدا پیگیر امور شرکت های دانش بنیان بوده و این فرایند ادامه دارد، گفت: در حال حاضر نقاطی برای راه اندازی پارک علم و فناوری صورت گرفته و در این راستابا زلفی پور و ستاری تفاهم نامه هایی را امضا کردیم که از این طریق بتوانیم خدمات خود را در حوزه دانشگاهی و غیر از آن ارائه دهیم، لذا لکه گذاری ها در منطقه 22،4،18 و سایر منطقه ها انجام شد و در این گذر مسائل و معضلات شناسایی شد، کما اینکه کارخانه سیمان ری در منطقه 20 تبدیل به معضلی شده است.

شهردار تهران در شرح راه های ارائه خدمات اقتصادی شهرداری به شرکت های دانش بنیان متذکر شد: شهرداری از سه طریق منابع اقتصادی به در اختیار شرکت های دانش بنیان قرار می دهد که یکی از آن ها صندوق پژوهش فناوری است البته این صندوق درآستانه مجوز گرفتن واقع شده است. در کوشش هستیم که شهرداری بتواند با این صندوق به شرکت های دانش بنیان یاری کند. علاوه براین راه های دیگر برای یاری به شرکت های دانش بنیان عبارتند از تعریف احتیاج ها و مشارکت برای برطرف آن ها و ارائه خدمات به وسیله بانک شهر.

زاکانی بعلاوه اضافه کرد: شهرداری در راستای حمایت از شرکت های دانش بنیان به زیرساخت ها توجه ویژه ای داشته کما اینکه در حال حاضر بالغ برا هزار و 800 کیلومتر فیبر نوری در تهران وجود دارد که تنها از چند درصد آن ها استفاده می گردد؛ لذا در بخش تسهیل گری مواردی از این قبیل را از بُعد مکان، اعتبار و زیرساخت ها فهرست کردیم.

وی با اشاره به الگوپذیری سایر شهر های کشور از تهران توضیح داد: نکته قابل توجه این است که در حال حاضر الگو قرار گرفتن تهران برای شهر های دیگر کشور است، به تعبیر شهید آوینی شهر های دیگر تهران زدند، یعنی تهران الگو است؛ بنابراین چه بهتر که ما کار خوب انجام بدهیم و آن الگو گردد.

زاکانی یا تاکید بر اینکه شهرداری تهران در نظر از سه وجهه خدمتگذاری، همکاری و متقاضی با شرکت های دانش بنیان همکاری کند، اظهار کرد: بُعد همکاری شهرداری با شرکت های دانش بنیان به این ترتیب است که وقتی صحبت از سازمان فناوری های نوین کردیم منظور سازمانی است که احتیاج های ما را پاسخ دهد لذا وقتی صحبت از سازمان فاوا شد منظور این است که احتیاج های دیجیتالی و قابلیت ها و فناوری های شهرداری را شناسایی کند و پاسخ معتبر دهد. در فناوری نوین دریای احتیاج ها را داریم.

شهردار تهران ادامه داد: امروز تهران در آستانه بحران آب واقع شده است، ما دویست و ده میلیون آب مورد نظر خود را از حوزه پسآب تامین می کنیم. بازچرخانی درصد کمی از احتیاج ما را در حوزه آب تامین می نماید. در حالی که در سال 1410 باید دویست و ده میلیون آب مورد احتیاج خود را از بازگردانی آب تامین کنیم، که با کار فناورانه و دانش بنیان بسیار زودتر از تاریخ مذکور می توانیم این کار را انجام دهیم.

زاکانی با تأکید بر افزایش کیفیت آب ابراز کرد: در حال حاضر 263 میدان میوه تره و بار که 32 بازارچه دیگر اضافه شده و در نظر داریم سال جاری 100 بازارچه و سال دیگه 100 بازارچه دیگر به این تعداد اضافه کنیم که در این حوزه به عدد 500 برسیم. البته بنا را بر این گذاشتیم محصول را مستقیم از کشاورز بخریم و دلال حذف گردد؛ لذا در پی این هستیم که چگونه می توانیم محصول را مستقیم به مغازه و مصرف نماینده برسانیم. این چگونه ها بخشی از احتیاج ها را در پی دارد که شرکت های دانش بنیان می توانند آن ها را حل نمایند.

وی با بیان اینکه بین شهرداری و شهفرایند، شهفرایند در اولویت واقع شده است، اعلام نمود: امکانات و اقتضائاتی که در شهرداری وجود دارد با مجموعه های دیگر قابل مقایسه نیست که اگر این زیرساخت ها در خدمت علم و دانش قرار بگیرد، تحول بزرگی در زندگی شهفرایندان ایجاد می نماید. در حوزه حمل و نقل، هوای پاک، زیرساخت های شهری و مسائل مختلفی وجود دارد، شرکت های دانش بنیان می توانند با شهرداری همکاری نمایند. در حقیقت شهر ما هزار و یک مسئله دارد که می توان با همکاری همه آن ها را حل کرد. جنس مدیریت در شهرداری مدیریت مشارکتی است لذا قرارداد هایی را منعقد می کنیم.

زاکانی در ادامه اضافه کرد: در بخش مشارکت ها می توانیم در سطح احتیاجمندی ها مشارکت جدی داشته باشیم، شهرداری تنها جایی است که از قبل از به جهان آمدن تا بعد از مرگ با شهفرایندان کار دارد، هیچ کجا مانند شهرداری نیست. البتع در این نهاد موانع بسیاری از دستگاه ها را هم نداریم؛ لذا هم در بخش مشارکت و همکاری و متقاضی و احتیاجمند دست همکاری به سمت شرکت های دانش بنیان می بریم و امیدوار هستیم که از این طریق بتوانیم شرایط نوی را برای شهر تهران فراهم کنیم. برای ترافیک تهران نسخه های مختلف داده شده، ترافیکی که آسایش را از مردم گرفته است؛ لذا در پی این هستیم که به وسیله سیستم هوشمند بتوانیم این ترافیک را کم کنیم و این اقدام احتیاج به همفکری و همکاری دارد.

شهردار تهران در خاتمه یادآور شد: احتیاج های متعددی در شهر داریم احتیاج داریم، اما با این وجود در جلسه اول لازم بود که عزم و اراده خود را ثابت کنیم، این اراده از سر اعتقاد و احتیاج است که بتوانیم دست در دست هم راه های میان بر را پیدا کنیم. در این جهت هم جلسات ماهانه را در حوزه فناوری های دیجیتال و غیر دیجیتال برگزار خواهیم کرد. در کوشش هستیم که احتیاجمندی های خود را فهرست کنیم، در اختیار همکاران قرار بدهیم و به ازای آن جلسات تخصصی برگزار کنیم. برای بنده مایه خشنودی است که در سال فراوری و دانش بنیان به دستاورد عملی برسیم اگر در داخل ایجاد امید و کارآمدی کنیم، بزرگترین پاسخ را به دشمنان دادیم. انشاالله بزرگترین مرگ بر آمریکا ایجاد امید و کار آفرینی باشد.

در ابتدای این نشست مدیران و فعالان فراوری و شرکت های دانش بنیان به بیان چالش ها و موانع فعالیت خود پرداختند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "زاکانی: بین شهرداری و شهروند، شهروند در اولویت واقع شده است ، تهران در آستانه بحران آب واقع شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زاکانی: بین شهرداری و شهروند، شهروند در اولویت واقع شده است ، تهران در آستانه بحران آب واقع شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید