مصرف سوپ جو با سیر و پیازچه؛ راهی برای درمان سرماخوردگی عادی

به گزارش بهترین وبلاگ، سلامت نیوز/ رئیس دانشکده طب ایرانی دانشکده علوم پزشکی تهران راه های درمان سرماخوردگی عادی را اعلام کرد.

مصرف سوپ جو با سیر و پیازچه؛ راهی برای درمان سرماخوردگی عادی

دکتر حسین رضایی زاده متخصص طب ایرانی در برنامه یه روز تازه درباره سرماخوردگی گفت: سرما خوردن یک یا دو بار در سال برای هر فرد طبیعی است زیرا آنقدر شایع است که نباید چیز عجیبی باشد، البته همانطور که سرماخوردگی با آنفولانزا و کرونا فرق دارد، گونه های خود سرماخوردگی هم متفاوت هستند. سرماخوردگی عادی ممکن است تبدیل به عفونت گردد و بیش از 3 روز طول بکشد و خلط پیدا کند که در این صورت شخص حتما باید به پزشک مراجعه و آنتی بیوتیک مصرف کند.

وی اضافه نمود: اما در سرماخوردگی های عادی که آبریزش، تب و یا احساس خستگی خفیف همراه هستند، مصرف آنتی بیوتیک نه به درمان یاری می نماید و نه پیشگیری از عفونی شدن؛ صرفا بدن ما را در برابر آنتی بیوتیک مقاوم می نماید. مداخلات کورتونی باعث طولانی شدن دوره می گردد یعنی فرد گمان می نماید که شدت بیماری را کاهش داده اما در واقع دوره را طولانی تر نموده است.

این متخصص طب ایرانی درخصوص راه های درمان و کنترل سرماخوردگی اعلام کرد: سرماخوردگی داروی شیمیایی ندارد و در بین گیاهان هم عناب و بابونه می توانند علائم آن را کنترل نمایند. کمااینکه در آلمان پزشک برای بیمار سرماخورده دمنوش بابونه تجویز می نماید. یکی از راه های پیشگیری از ابتلا به سرماخوردگی هم پوشش است. طبق توصیه های دینی و پزشکی باید خود را از سرمای پاییز و زمستان بپوشانیم، آن سرمای بهار است که خوشایند است. بنابراین پوشش مناسب در شب به ویژه برای کسانی که ترشحات پشت حلقی صبحگاهی دارند و به دلیل قرار دریافت سر با سیستم گرمایشی که پرتاب هوا انجام می دهد، قرار دریافت کنار پنجره و در کل این گردش هوا باعث می گردد که همواره احساس نمایند سرما خورده اند، بسیار راه حل مناسبی است به همین دلیل ما همواره می گوییم که سر نوزاد و بچه ها را با کلاه یا یک پوشش در شب بپوشانید.

وی ادامه داد: پرخوری، پرخوابی و کم تحرکی باعث غلبه سرما بر افراد می گردد. به همین دلیل بیشتر افراد تپل سر صبح قیافه گرفته، ترشحات چشمی و اخلاق تقریبا تندی دارند. این آدم ها مستعد سرماخوردگی می شوند. در این شرایط داروهایی مانند عناب، آویشن، بابونه و نعناع هم به شکل بخور و هم دمنوش می تواند موثر باشد. در بین خوردنی ها پونه را می توان به لبنیات اضافه نمود و سوپ جو هم گزینه خوبی است.

رئیس دانشکده طب ایرانی دانشکده علوم پزشکی تهران توضیح داد: در این دوره عده ای گمان می نمایند که باید ایمنی بدن را با پرخوری تقویت نمایند به همین دلیل به بیمار کباب یا غذاهای ارزان تر مانند برنج با حجم زیاد می دهند. اما بیمار باید در 2، 3 روز بیماری، مصرف پروتئین را کاهش دهد و همچنین متناسب با اشتهای خود غذا بخورد. سوپ جو به دلیل ترکیبات رقیق و ترکیبات جو بسیار گزینه مناسبی است، می توان شلغم و چغندر هم به آن اضافه نمود. سوپ گشنیز، کدو و یا کدو حلوایی با دارچین هم اگر حساسیت نداشته باشند بسیار مفید است. همچنین ترکیب عسل، لیمو و زنجبیل هم گزینه خوبی است.

دکتر رضایی زاده اضافه نمود: در آن 3 روز، فرد باید استراحت کند. اگر 24 ساعت اول را خوب استراحت کند بیماری او تا حد زیادی برطرف می گردد. وی درباره مصرف سیر شرح داد: سیر طبع گرم و تند می دهد و تداخلات دارویی دارد اما مصرف سیر و پیازچه در همان سوپ را توصیه می کنیم. عناب را می توان به سوپ اضافه نمود، ترکیب عصاره عناب و عسل در داروهای گران تر هم مانند ژل رویال مخصوصا در سالمندان و بچه ها موثر است. عناب خودش نفاخ است بنابراین وقتی تبدیل به شربت می گردد یا آویشن به آن اضافه می گردد دیگر عوارض جانبی نخواهد داشت. بخور شلغم و پیاز هم موثر است. در بین میوه ها هم لیموشیرین برای بیمارانی که صدایشان می گیرد بدون اینکه عفونت داشته باشند توصیه می گردد.

رئیس دانشکده طب ایرانی دانشکده علوم پزشکی تهران با اشاره به تداخلات دارویی بعضی گیاهان تاکید نمود: گیاهی که تندی و طعم آن بیش از حد می گردد و به عبارتی قدرت آن بالا می رود احتمال تداخلات دارویی دارد. عناب در دز بالا و آویشن هم در تداخل با داروهای ضدانعقادی هستند. بابونه متعادل تر است. سیر هم با داروهای انعقادی و داروهای قلبی تداخل دارد بنابراین این افراد باید با پزشک خود مشورت نمایند و در کل خیلی نمی توان بی گدار به آب زد.

منبع: همگردی

به "مصرف سوپ جو با سیر و پیازچه؛ راهی برای درمان سرماخوردگی عادی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مصرف سوپ جو با سیر و پیازچه؛ راهی برای درمان سرماخوردگی عادی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید