همه چیز درباره کامپوزیت دندان

به گزارش بهترین وبلاگ، کامپوزیت دندان یک پوسته بسیار نازک از رزین کامپوزیت همرنگ دندان است که برای اصلاح مسائل دندانپزشکی از جمله فرسودگی مینای دندان، عدم تراز یا ناهمواری دندان ها، فاصله داشتن دندان ها از هم و شکستگی جزئی یا ترک روی سطوح سطحی دندان، استفاده می شود.

همه چیز درباره کامپوزیت دندان

کامپوزیت دندان چیست؟

کامپوزیت دندان که به آن کامپوزیت ونیر نیز گفته می شود، ماده ای خمیر مانند و همرنگ دندان ها است که امروزه به وفور در دندانپزشکی برای داشتن دندان هایی زیبا و برطرف عیوب دندان همچون پوسیدگی، شکستگی، سیاهی و ترک خوردگی، استفاده می شود.

این ماده مانند یک پوشش بر روی سطح دندان ها قرار می گیرد و ظاهر دندان ها را تغییر می دهد.

این ماده معمولا از ترکیب مواد شیشه ای و رزینی ساخته می شود و به صورت مستقیم یا غیر مستقیم بر روی دندان ها نصب می شود.

کامپوزیت دندان اگر با مهارت و دقت انجام شود، می تواند نتایج بسیار رضایت بخشی داشته باشد، اما در غیر اینصورت، می تواند عوارض جبران ناپذیری را برای فرد متقاضی به وجود آورد. 1

کامپوزیت ونیر دندان چیست؟

امروزه نوعی از این کامپوزیت دندانی به نام کامپوزیت ونیر وجود دارد که کاربرد زیبایی آن فراوان است و اکثرا برای قسمت جلویی دندان های که دچار فاصله شده اند و یا دچار لب پریدگی شده اند به کار می رود و چهره افراد با این ابزار زیبایی تغییر قابل ملاحظه ای می کند.

درمان ونیر کامپوزیت موجب زیباسازی دندان و سفید کردن دندان می شود بدون اینکه هیج تراشی بر روی دندان صورت گیرد و در این روش به دندان ها آسیبی وارد نمی شود، گاهی اوقات به این روش ارتودنسی فوری نیز می توان گفت.

اجزای کامپوزیت از ترکیب ذرات فیلر به وجود آمده و دارای مقاومت بالایی است.

کامپوزیت ونیر از ترکیبی خمیری مانند تشکیل شده که با امواج نوری با طول موج خاص سفت می شوند و ظاهری زیبا به فرد می بخشند.

نسل تازه کامپوزیت های زیبایی به جز اینکه استحکام بالایی دارند فاقد تخلخل بوده و بسیار عالی پولیش می شوند و طول عمرشان افزایش یافته است.

ونیرها ساخته شده از مواد همرنگ دندان هستند که رنگ دندانهای تغییر رنگ یافته را اصلاح می کنند و ایرادهای دندان را برطرف می کنند. 2

چه کسانی نباید از کامپوزیت ونیر استفاده کنند؟

با آنکه کامپوزیت دندان امروزه به وفور در میان بیشتر اقشار جامعه انجام می شود و روشی بسیار محبوب، مخصوصا در میان جوانان است، اما دسته ای از افراد نمی توانند از این روش استفاده کنند.

افرادی که عادت به دندان قروچه دارند.

افرادی که مشکل ساییدگی دندان دارند.

افرادی که بهداشت دهان و دندان را رعایت نمی کنند.

افرادی که دندان هایی نامرتب و به هم ریخته دارند. 1

مزایای کامپوزیت دندان

کامپوزیت دندان به هیچ و یا حداقل آماده سازی دندان احتیاج دارند ، از این رو دندان شما تا حد امکان حفظ می شود.

کامپوزیت ونیر همچنین یک جایگزین مقرون به صرفه تر برای روکش لمینت دندان هستند.

کامپوزیت دندان فقط در یک جلسه دندانپزشکی قابل انجام است.

در صورت آسیب دیدن ، کامپوزیت به راحتی قابل ترمیم و یا تعویض می باشد.

قیمت کامپوزیت دندان مقرون به صرفه می باشد و یک گزینه مناسب برای کسانی هست که بودجه کمی دارند.

کامپوزیت ونیر تقریبا نصف قیمت لمینت دندان هزینه دارد.

برای انجام کامپوزیت دندان احتیاجی به بیهوشی نخواهید داشت.

معایب کامپوزیت دندان

با توجه به مواد رزین کامپوزیت، کامپوزیت دندان می تواند لکه دار شود به خصوص اگر رژیم غذایی شما شامل مواد غذایی و نوشیدنی های رنگی باشد.

طول عمر کامپوزیت دندان از روش مشابه آن یعنی لمینت دندان، کمتر می باشد.

به دلیل اینکه در طی مراحل کامپوزیت دندان، دندان ها تراشیده نمی شوند، ممکن است نتیجه نهایی کامپوزیت کمی برجسته باشد.

طول عمر کامپوزیت دندان چقدر است؟

ماندگاری کامپوزیت دندان به عوامل زیادی بستگی دارد. نوع مواد کامپوزیتی مورد استفاده (تفاوت زیادی در کیفیت مواد کامپوزیت مختلف) وجود دارد.

مراقبت های بعدی از کامپوزیت دندان و عادت ها (به عنوان مثال اگر شما به نوشیدن بسیاری از نوشیدنی های رنگی ادامه داده و دندان های خود را خرد کنید، این باعث کاهش طول عمر کامپوزیت دندان می شود). به طور میانه ، کامپوزیت دندان می تواند بین 5 تا 10 سال دوام داشته باشد. 3

بهترین مارک کامپوزیت دندان

بهترین برند کامپوزیت به ترتیب کامپوزیت ایویکولار آی پی اس، کامپوزیت کازمادنت و اولترادنت می باشند و بهترین دیسک های پرداخت و پالیش که در استحکام و رنگ پذیری دندان بسیار پر اهمیت هستند، دیسک کازمادنت در رنگ های مختلف و بیسکو است.

روش مراقبت از دندان های کامپوزیت شدهبرای مراقبت از دندان ها به صورت مرتب مسواک بزنید.

مسواک به تنهایی قادر به نظافت تمام فواصل بین دندانی نیست پس بهتر است از نخ دندان استفاده کنید.

دقت داشته باشید که خوردن مواد غذایی سفت می تواند به دندان های کامپوزیت شده، آسیب وارد کند و آن ها را دچار سابیدگی نماید.

بعد از خوردن مواد غذایی مانند چای و قهوه و یا خوراکی های دارای مواد رنگی دندان های خود را مسواک کنیدد، زیرا کامپوزیت ها نیز خاصیت رنگ پذیری دارند و دچار تغییر رنگ می شوند. 2

عوارض بالقوه روکش های کامپوزیت

خطرات روکش های کامپوزیتی عبارتند از:
عدم برگشت پذیری
کامپوزیت قابل جداشدن نیست؛ زیرا آنها با این هدف کاشته می شوند که هرگز جدا نشوند.

مسلماً بیشتر افرادی که روکش های کامپوزیت را انتخاب می کنند در پی یک راهکار دائمی برای مسائل زیبایی خود هستند.

اما دچار این فریب نشوید که می توانید یک روز به محض آنکه متوجه شدید احتیاجی به آن ندارید، آنها را کنار بگذارید. اگر روکش کامپوزیت دارید، همیشه به آنها احتیاج خواهید داشت.

ترک خوردنوقتی خوردنی های سرد و گرم مصرف می کنید، دندان ها کمی دچار انبساط و انقباض می شوند. این تغییرات حرارتی به صورت بالقوه می تواند باعث ترک خوردن روکش ها در طول سالیان دراز شود. اگر ضخامت چسب کامپوزیت بیشتر از خود روکش کامپوزیت باشد، انقباض پلیمریزاسیون (کوچک شدن مواد پس از نصب) گاهی اوقات می تواند باعث ترک خوردن پرسلین نازک شود.

پوسیدگی
اگرچه پرسلین یا مواد پر کننده نمی توانند پوسیده شوند اما ممکن است پوسیدگی هایی در اطراف حاشیه روکش دندان ایجاد شود که درصورت عدم حفظ بهداشت دهانی مناسب، می تواند باعث افتادن روکش ها شود.
تحلیل رفتن لثه ها
لثه های شما با افزایش سن تحلیل می فرایند. این امر می تواند با بیماری های لثه یا ساییدگی ناشی از مسواک تسریع شود؛ اما به طور طبیعی با سرعت 1 تا 2 میلیمتر در هر 10 سال رخ می دهد.

این بدان معنا است که حاشیه های روکش های شما که زمانی پنهان بوده اند، در آینده در خط لثه قابل مشاهده خواهند بود و ممکن است این شرایط برای شما قابل قبول نباشد. اگرچه این تنها یک مشکل زیبایی است و روکش کامپوزیت می تواند همچنان با قدرت سر جای خود باقی بماند؛ اما ممکن است تصمیم به اصلاح آن بگیرید یا لازم باشد آن را تعویض کنید. 4

پی نوشت:

1.www.drfarhangidds.com

2.www.namnak.com

3.www.sibesefidclinic.com

4.www.tehrandentalclinics.com

منبع: راسخون

به "همه چیز درباره کامپوزیت دندان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه چیز درباره کامپوزیت دندان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید