چالشهای سفر گردشگران چینی به ایران

به گزارش بهترین وبلاگ، ایسنا/ این خبر پیرامون چالشهای سفر گردشگران چینی به ایران برای شما نوشته شده است.

چالشهای سفر گردشگران چینی به ایران

بابک نعمت پور، یک راهنمای توریستی اظهار کرد: تورهای چینی که به ایران می آیند معمولا راهنمای چینی دارند و راهنمای ایرانی همراه آنها نیست، بنابراین مسائل زیادی را به وجود می آورند؛ تورلیدرهای چینی معمولا درباره فرهنگ مردم و مقررات ایران اطلاعات عمیقی ندارند و به همین دلیل گاهی مسائلی پیش می آید که تبدیل به بحران می شود، از جمله اینکه بسیاری از این توریستان نمی دانند چه مکانهایی محدودیت عکاسی دارد یا از شرایط رانندگی و ترافیک در ایران اطلاعاتی ندارند و همین مسأئل گاهی دردسرهای بزرگی را به وجود می آورد.

در حالی که اگر راهنمای ایرانی همراه این گروه های خارجی باشد، از بروز مسائل احتمالی جلوگیری خواهد کرد. راهنمای ایرانی به شرایط اجتماعی و سیاسی ایران آگاه است و توریستان را درست در سفر راهنمایی می کند.

او اضافه نمود: آژانس های توریستی در ایران برای کاهش هزینه ها، متاسفانه تمام امور تور را به راهنمای چینی واگذار می کنند و نهایت یا از راهنماهای بی تجربه یا کم تجربه استفاده می کنند که قطعا روی کیفیت تور تاثیر خواهد داشت و مسائل را بیشتر خواهد کرد.

این راهنمای رسمی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی پیرامون چالشهای سفر توریستان چینی به ایران اظهار کرد: امتیازهایی که گاه آژانس های ایرانی به آژانس های چینی می دهند باعث شده است بسیاری از آنها به تذکرهای راهنمای ایرانی و همچنین خود آژانس های ایرانی توجه نکنند، که ادامه این رویه حتما مسائلی را برای دو طرف پیش خواهد آورد.

او با تأکید بر اینکه شکل سفر گروه ها و تورهای توریستی خارجی باید در ایران نظام مند و ساماندهی و همراهی راهنمای ایرانی با گروه های خارجی الزامی شود، اضافه نمود: در بسیاری از سایت های تاریخی در خارج از کشور، توریست بدون همراهی راهنمای محلی و داخلی حتی نمی تواند بلیت بازدید از موزه یا یک مکان تاریخی و طبیعی را بخرد و وارد آن محوطه شود، برعکس آن در کشور ما که اصلا با استاندارد و ضابطه کاری ندارند؛ فقط به خارجی ها بلیت می فروشند و اجازه ورود می دهند، درحالی که استانداردها و ضوابط سختگیرانه ای در بسیاری از کشورها وجود دارد که ما سالهاست از مسئولان توریستی آن را مطالبه کرده ایم.

این راهنمای رسمی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و توریستی در ادامه به دیگر چالش های سفر توریستان چینی به ایران اشاره کرد و گفت: بخشی از درآمد توریستی از محل خرید صنایع دستی و یادگاری تأمین می شود، اما توریستان چینی که به ایران سفر می کنند معمولا صنایع دستی نمی خرند. طبق آنچه توریستان چینی به ما گفته اند ظاهرا یک مقام توریستی چین به توریستان این کشور توصیه کرده در سفر به ایران خرید نکنند. نخست لازم است این مسأله از سوی وزارت میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی صحت سنجی شود، اگر واقعیت داشته باشد، لازم است با مقامات چین در این باره مذاکره داشته باشند تا موانع ذهنی و محدودیت ها حذف شود.

نعمت پور که به تازگی تورهای چینی را در ایران همراهی کرده است، اظهار کرد: گروه های چینی وقتی به ایران می آیند چون خدمات فول برد دریافت می کنند و هزینه تمام خدمات را از قبل پرداخت کرده اند، بیشترین سود را قبلا به آژانس های چینی رسانده اند و درآمدزایی قابل توجهی برای صنعت توریستی ایران ندارند. به طور کلی یک تور 20 نفره چینی در سفر به ایران مجموعا 400 دلار خرج نمی کند، اغلب آنها سوغاتی و صنایع دستی نمی خرد و هزینه غذا، اقامت و حمل و نقل را هم از قبل پرداخت کرده اند.

این راهنمای توریستی در عین حال متذکر شد که زیرساخت مناسب برای این حجم از توریستان چینی که به ایران سفر می کنند، وجود ندارد و در ادامه گفت: مشکل دیگر درباره غذای توریستان چینی است. اروپایی ها، آمریکایی ها و بسیاری از مردم کشورهای عربی حتی کشورهای اقیانوسیه با فرهنگ غذایی ایران تا حدودی آشنا هستند و ذائقه غذایی خیلی متفاوتی ندارند، اما ذائقه توریستان چینی کاملا با فرهنگ غذایی مردم ایران فرق دارد، ما با توریست های ژاپنی، سنگاپوری و حتی مالزیایی ها این مشکل را نداریم، اما غذای ایرانی با ذائقه چینی ها غریب است.

ما بارها از هتل ها و رستوران هایی که به توریستان خارجی خدمات می دهند خواسته ایم این موضوع را درنظر بگیرند و متناسب با نیاز و ذائقه توریستان چینی خدمات بدهند، اما این امکان را فراهم نمی کنند. این مشکل بزرگی است و در طولانی مدت روی سفر چینی ها به ایران تأثیر می گذارد، غذا برای چینی ها مهم است و نباید این نکته را نادیده گرفت.

نعمت پور همچنین زیرساخت حمل و نقل توریستی را به طور کلی مناسبت ندانست و گفت: اتوبوس های بی کیفیت با راننده هایی که با ادبیات و ساختار توریستی آشنا نیستند، مشکل دیگری است که باید مشکل برطرف شود. بعضی از راننده هایی که برای حمل و نقل توریستان خارجی و چینی بکار گرفته می شوند، حتی مسیرها و جاده ها را نمی شناسند و این کار را برای راهنمای توریستی سخت می کند. حال در نظر بگیرید چنین راننده ای توریستان چینی را که راهنمای ایرانی ندارند همراهی کند، چه مسائلی که پیش می آید.

منبع: همگردی

به "چالشهای سفر گردشگران چینی به ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چالشهای سفر گردشگران چینی به ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید