یک روز بدون پلاستیک در کرج

به گزارش بهترین وبلاگ، زهرا اشرف زاده- البرز- خبرنگار:کیسه های پلاستیکی به دلیل ارزان، بادوام، سبک، کاربردی و بهداشتی بودن برای حمل مواد غذایی در بین مردم محبوبیت زیادی دارند، اما شاید هنگام استفاده به این نکته توجه نمی گردد که تجزیه کیسه های پلاستیکی حداقل 300 سال طول می کشد و هیچکس آنقدر عمر نمی کند که تجزیه پلاستیک ها را ببیند.

یک روز بدون پلاستیک در کرج

از طرفی هوا، غبار، آب و غذا می توانند به راحتی ما را در معرض مواد شیمیایی موجود در پلاستیک ها قرار دهند. دفن پلاستیک لزوما به معنای محو شدن یا نابودی این مواد سمی نخواهد بود، بلکه برعکس آنها را وارد زنجیره غذایی و آب های زیرزمینی خواهد نمود. از همین رو فعالان محیط زیست، استارت آپ ها و کارآفرینان این حوزه در کرج گرد هم آمدند و با یاری سازمان پسماند شهری کرج روز یکشنبه های بدون پلاستیک را در شهر نامگذاری کردند تا از این طریق استفاده از کیسه های پارچه ای را به جای پلاستیک رواج دهند.

  • مشارکت استارت آپ ها در حفظ محیط زیست

یک فعال حوزه استارت آپی با اعلام طرحی با مشارکت سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج می گوید: این طرح با عنوان یکشنبه های بدون پلاستیک از 21 تیر که روز جهانی بدون پلاستیک است آغاز شد. محمدجواد علیرضایی می گوید: در فاز اول این طرح با مشارکت و سفارش سازمان مدیریت پسماند برای فراوری یک سری کیسه های پارچه ای با طرح مناسب و توزیع آنها بین بعضی نانوایی ها اقدام کردیم تا به جای پلاستیک مورد استفاده قرار بگیرد. وی می افزاید: این کار با فراوری کمتر زباله به محیط زیست آسیب کمتری می رساند و علاوه بر آن نان وقتی در مجاورت پلاستیک قرار می گیرد، سرطان زا و برای سلامتی مضر می گردد. از طرفی هزینه خرید کیسه های پلاستیک در یک یا 2 هفته با خرید کیسه های پارچه ای برای یک سال برابری می نماید و صرفه اقتصادی دارد.

وی ادامه می دهد: برای این که این امر مهم به فرهنگ تبدیل گردد و رونق بگیرد، احتیاج به استقبال مردم و مشارکت آنها داریم، از همین رو با راه اندازی هشتگ یکشنبه های بدون پلاستیک یا هشتگ از خودمان آغاز کنیم از مردم خواستیم که از نانوایی یا فروشگاه های مختلف بدون پلاستیک خرید کند. علیرضایی اضافه می نماید: فاز اول کار را با نانوایی ها آغاز کردیم و در فازهای بعدی با مشارکت سازمان مدیریت پسماند، برای سازمان میادین میوه و تره بار و کوله های تغذیه در مدارس این کار را انجام خواهیم داد.

  • دغدغه های زیست محیطی یک کارآفرین

یکی از کارآفرینانی که با دوخت کیسه های پارچه ای علاوه بر اشتغال زایی به این طرح نیز یاری می نماید، با بیان این که حفظ محیط زیست یکی از دغدغه های اصلی زندگی اش است، می گوید: از سال 82 با خواندن یک مقاله در مورد انقراض یوزپلنگ ایرانی به محیط زیست علاقه مند شدم و راجع به آن تحقیق کردم تا دلیل آن را بدانم. این موضوع به قدری برای جالب و مهم بود که اکنون در حال نوشتن کتابی در رابطه با این موضوع هستم که با انقراض گونه های حیوانی و گیاهی چه اتفاقی خواهد افتاد و با خارج شدن هر حیوان یا گیاه از چرخه طبیعت چه آسیبی به انسان و حیات طبیعت واردمی گردد.

مژگان صمدی می افزاید: سمنی با عنوان حامیان گونه های در حال انقراض تشکیل دادم که مطلع سازی و خدمات رسانی آن رایگان است. این کار برای ما هزینه های زیادی داشت و برای تامین این هزینه ها باید منبع درآمدی می داشتم؛ به همین دلیل به فکر نوعی از کارآفرینی افتادم که درآمدی همسو با حفظ محیط زیست داشته باشم.

وی ادامه می دهد: با توجه به این که سازمان شهرداری ها و اداره محیط زیست از جمله نهادهای مهم در این زمینه هستند، تصمیم گرفتم از آنها در جهت کارم یاری بگیرم. صمدی اضافه می نماید: با راه اندازی یک فراوریی و همچنین به کارگیری تعدادی از بانوان خانه دار که احتیاج به منبع درآمدی برای گذران زندگی داشتند، کیسه های پارچه ای غذا برای مدارس فراوری کردیم تا دانش آموزان داخل کیف مدرسه بگذارند و تغذیه خود را به جای کیسه های پلاستیکی داخل آن بگذارند. وی اظهار می نماید: همچنین با یاری مربیان در مدارس سعی کردیم به دانش آموزان آموزش دهیم که پوسته های خوراکی خود را روی زمین یا بیرون نریزند و داخل این کوله های پارچه ای بگذارند تا در زمان مناسب در محل گذاشتن زباله های خشک بگذارند.

وی می افزاید: این طرح برای دانش آموزان مهد تا کلاس دوم در بعضی مدارس کرج انجام شد که فرهنگ سازی بسیار خوبی بود. از طرفی این کیسه ها سبک است و قابلیت حمل راحتی دارند. صمدی با اشاره به همکاری با زنان سرپرست خانوار می گوید: طرح و الگوی کیسه ها را در فراوریی انجام می دهم و دوخت آن را به بانوان خانه دار می سپارم. با این کار تعدادی از بانوان سرپرست خانوار و یا مادرانی که به دلیل داشتن فرزند کوچک بیرون از خانه نمی توانند کار نمایند، اما به تامین اقتصادی احتیاج دارند، به کار گرفته و برای آنها اشتغال زایی می گردد. این کارآفرین و فعال محیط زیست می افزاید: سال گذشته برای مدت کوتاهی در سازمان میادین کیسه هایی را برای خرید توزیع کردیم. سال جاری نیز این طرح را در نانوایی ها اجرا خواهیم کرد. البته در تعدادی از نانوایی ها این طرح اجرا شد و هزینه های آن با سازمان مدیریت پسماند بود.

  • پویش هایی برای حفظ محیط زیست

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج در رابطه با پویش یکشنبه های بدون پلاستیک می گوید: در این روزهایی که زمین حال خوشی ندارد و مصرف نایلون ها بی نهایت بالاست، مجموعه مدیریت شهری در جاده چالوس، دهکده تفریحی باغستان و تالار شهیدان نژادفلاح اقدام به توزیع کیسه های پارچه ای و کیسه جمع آوری زباله در خودرو نموده است.

احمد خیری ادامه می دهد: همچنین با همکاری اتحادیه نانوایان قرار شد از بقچه و کیسه های پارچه ای به جای نایلون نان استفاده گردد، زیرا قرار دریافت نان داغ در کیسه های پلاستیکی برای سلامتی بسیار مضر است. وی به راه اندازی 3 پویش برای فرهنگسازی در مورد استفاده از مواد تجزیه پذیر و استفاده نکردن از مواد نایلونی اشاره و اضافه می نماید: تمام کوشش ما این است در پویش از خودمان آغاز کنیم، برای سلامت خود و جامعه از کیسه پلاستیکی استفاده نمی کنیم و یکشنبه های بدون پلاستیک فرهنگ استفاده از کیسه های پارچه ای را در بین مردم جا بیندازیم.

خیری می افزاید: تجزیه مواد پلاستیکی در طبیعت چند صد سال به طول می انجامد، از همین رو این پویش ها در راستای مطلعی بخشی و ارتقای سطح مطلعی عمومی در مورد مضرات بهداشتی و زیست محیطی به کارگیری کیسه های نایلونی و پلیمری راه اندازی شده است. رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج از شهروندان خواست برای حفظ محیط زیست با این سازمان همکاری نمایند تا شاهد محیط زیستی سالم در شهر باشیم.

  • هزار و یک زیان کیسه های پلاستیکی

زندگی مدرن علاوه بر رفاهی که برای انسان به ارمغان آورد، گاه ضررهای جبران ناپذیری را نصیب ما می نماید که کیسه های پلاستیکی و ظروف یکبار مصرف از جمله این موارد هستند. گفته می گردد سالانه حدود 500 تن کیسه پلاستیکی در کشور ما فراوری می گردد و هر شهروند ایرانی به طور میانگین، روزانه کیسه پلاستیکی مصرف می نماید.

به گزارش بهترین وبلاگ، یک کارشناس بهداشتی با اشاره به مضرات کیسه پلاستیکی می گوید: اغلب کیسه های پلاستیکی فراوریشده در بازار کشور، به خصوص اغلب نایلون های رنگی از مواد غیراستاندارد و بازیافتی فراوری می شوند که سلامت شهروندان را به خطر می اندازد. به خصوص کیسه های پلاستیکی رنگی به دلیل استفاده از مواد بازیافتی به محض این که در هوای خیلی گرم یا هوای خیلی سرد قرار بگیرند، مواد سمی از خود آزاد می نمایند که همین سم ها می تواند وارد محصول غذایی گردد و در نتیجه به بدن انسان نیز نفوذ کند.

مریم بختیاری می افزاید: مضرات کیسه های پلاستیکی امروزه در جهان شناخته شده و سازمان بهداشت جهانی نیز بر آن صحه گذاشته است. ضروری است شهرداری، اتحادیه ها، علوم پزشکی و محیط زیست در فرهنگ سازی برای استفاده نکردن از این کیسه ها پیش قدم شوند. وی ادامه می دهد: جهش های ژنتیک در جنین، بروز نشانه های سرطان، مسمومیت و ظهور بیماری های ناشناخته، گوشه های از آسیب های جبران ناپذیر مصرف کیسه های پلاستیکی غیراستاندارد هستند.

بختیاری اضافه می نماید: یکی از عادات غلط ما این است که نان داغ با حرارت بالا را در این کیسه های پلاستیکی قرار می دهیم و حتی در ظروف یکبار مصرف غذای داغ مصرف می کنیم، در حالی که این کار یک اقدام بسیار اشتباه است. حال آن که می توان نان را در کیسه های با الیاف گیاهی قرار داد تا کیفیت آن حفظ گردد. نگهداری نان داغ در نایلون هم می تواند بسیار خطرناک باشد، همانطور که نوشیدن آب داغ در لیوان پلاستیکی می تواند سلامت جسم را به مخاطره بیندازد.

وی می افزاید: هیچ گاه از نایلون هایی که آرم و علامت مشخصی ندارند و به صورت فله ای فراوری شده اند، استفاده نکنید و حتما از نایلون سفیدرنگی بهره ببرید که نشان استاندارد داشته باشد. این کارشناس بهداشتی با تاکید بر لزوم فرهنگ سازی در استفاده نکردن از کیسه های پلاستیکی می گوید: اگر با یاری رسانه ها و سایر نهادهای فرهنگ ساز، فرهنگ مصرف نکردن کیسه پلاستیکی در جامعه نهادینه گردد و هر عضو خانواده در طول روز، فقط یک کیسه نایلونی کمتر مصرف کند، قطعا شهری سالم تر، شهروندانی قبراق تر و محیط زیستی شاداب تر خواهیم داشت.

منبع: همشهری آنلاین

به "یک روز بدون پلاستیک در کرج" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یک روز بدون پلاستیک در کرج"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید