فرآوری محصول انار خاش؛ نیازمند حمایت دولت

به گزارش بهترین وبلاگ، فرآوری و بسته بندی و برندسازی محصولات کشاورزی از دغدغه های مهم فعالان این عرصه بوده که احتیاجمند توجه و نگاه ویژه دولت هستند و فرآوری محصول انار یکی از درخواست ها و مطالبات به حق باغداران در شهرستان خاش به شمار می رود که انتظار دارند در دولت به این احتیاج آنها پاسخ داده گردد.

فرآوری محصول انار خاش؛ نیازمند حمایت دولت

به گزارش بهترین وبلاگ- دهستان سنگان در بخش مرکزی خاش با در اختیار داشتن افزون بر 400 هکتار باغ انار از قطب های مهم فراوری انار در سیستان و بلوچستان است.

نصرالله کرد مدیر کارگاه فراوریی رب انار و ادویه و آچار و شربت انار در منطقه سنگان خاش در گفت وگو با بهترین وبلاگ گفت: اگر دولت به ما تسهیلات ارزان و یاری های بلاعوض بدهد در مباحث فرآوری و بسته بندی و برندسازی محصولات می توانیم در بازارهای جهانی و منطقه ای حرف برای گفتن داشته باشیم .

وی اظهار کرد: هم اینک فعالیت های ما بسیار محدود و در حد تامین های نیازهای خانواده و اطرافیان خودمان بوده و نمی توانیم محصولات فراوریی انار سنگان را در گستره وسیعی عرضه کنیم .

وی بیان نمود: این کارگاه هم که هم اینک در اختیار ما است با همکاری سازمان یونیسف قرار گرفته و تا حدی توانستیم آنرا وسعت بدهیم اما در حدی نیست که بتوانیم در بازارهای مختلف حرف برای گفتن داشته باشیم.

فاطمه شهنوازی از دیگر فعالان در عرصه فراوریات گیاهی و محصولات کشاورزی و صنایع دستی خاش هم گفت: خاش در حوزه های مختلف دارای ظرفیت و توانمندی است اما در فراوری انار واقعا دارای شاخص است که انتظار داریم دولت با قاطعیت در این بخش ورود پیدا کند و به مسائل فراوریکنندگان رسیدگی کنند.

احمد قلندرزهی از فراوریکنندگان انار در شهرستان خاش هم گفت: دلالان از عوامل بسیار مهم و دخیل در وارد شدن به باغداران هستند، زیرا آنها با خرید ارزان محصول فراوریی کشاورزان آن را در مرکز استان یا شهرهای خارج از سیستان و بلوچستان عرضه می کنند.

وی اظهار کرد: دلالان با سوءاستفاده از فرصت نبود انار در سایر شهرستانها انار خاش را زودتر از موعد و با ارزانی از کشاورزان خریداری می کنند که در نتیجه اکثر کشاورزان با فریب خوردن متضرر می شوند.

وی ادامه داد: شاید در منطقه آفتی وجود داشته باشد که کشاورزان مجبور بشوند محصول انار خود را پیش از موعد برداشت کنند ولی با برخورداری از حمایت های دولت می توانند از وارد شدن خسارت جلوگیری کنند.

مدیر جهاد کشاورزی خاش نیز به بهترین وبلاگ گفت: برداشت کیفی محصولات باید مورد توجه باشد، لذا توصیه می کنیم باغداران از برداشت زودهنگام انار اجتناب کنند.

حمیدرضا کبدانی اضافه کرد: کار برداشت زودهنگام محصول انار از اوایل شهریورماه در خاش شروع می گردد که از دیدگاه کارشناسان بهترین فصل برداشت انار در خاش در آبان و آذر است و باید این محصول با کیفیت و مرغوبیت بیشتری به بازار مصرف برسد.

وی اظهار کرد: بالاترین میزان فراوری محصول انار در میان شهرهای سیستان و بلوچستان به خاش تعلق دارد .

کبدانی بیان نمود: در خاش افزون بر 650 هکتار باغ انار وجود دارد که افزون بر 570 هکتار آن بارور هستند و منطقه سنگان با افزون بر 480 هکتار باغ انار رتبه نخست فراوری انار خاش را داراست.

وی اظهار کرد: انار شیرین بی هسته زودرس، فردوسی، کیانی، ملس ساوه و رقم محلی میر یحیی از ارقام فراوریی در سطح منطقه خاش هستند.

مدیر جهاد کشاورزی خاش ادامه داد: متوسط عملکرد فراوری انار در خاش حدود 15 تا 20 تن در هکتار بوده که سالانه تا سرانجام فصل برداشت حدود 11 هزار تن محصول انار در خاش برداشت می گردد.

کبدانی اضافه کرد: آفت کرم گلوگاه انار همه ساله خسارت زیادی به باغداران خاش وارد می نماید که راه مبارزه با آن روش مکانیکی و بیولوژیکی است .

مدیر جهاد کشاورزی خاش گفت: همچنین گونه انار سنگان که از بهترین و با کیفیت ترین انارهای فراوریی سیستان و بلوچستان است تا حدود یک کیلو گرم و حتی بیشتر وزن دارند.

وی گفت: فراوری کنندگان باید توجه داشته باشند بعد از اتمام کار برداشت نسبت به جمع آوری و معدوم نمودن کلیه انارهای آلوده اقدام کنند.

وی توضیح داد: در سالهای اخیر با خرید و نصب دستگاهها و تجهیزات مربوطه فراوری زنبور تریکو گراما به منظور مبارزه بیولوژیکی با آفت کرم گلوگاه شروع شده است .

کبدانی گفت: در کنار برداشت انار کار فراوری رب و انواع ترشیجات انار، فراوری انواع ادویه جات مانند اناردان، آچار محلی، شربت و غیره نیز انجام می گردد که این کار در ارزش اضافه کرده فراوریات باغداران یاری می نماید.

مدیرجهاد کشاورزی شهرستان گفت: کشاورزان سخت کوش در منطقه برای فرآوری و بسته بندی محصولات خود بیشتر به شیوه های سنتی و یا با تجهیزات کوچک مانند آبمیوه گیری و دانه کردن انار با دست عمل می کنند، که امیدواریم تسهیلات لازم در اختیار این عزیزان قرار بگیرد تا بتوانند با موفقیت بیشتری به کار و فعالیت و فراوری و اشتغال بپردازند.

وی اضافه کرد: خاش به دلیل تنوع آب و هوایی مستعد فراوری انواع محصولات سردسیری، نیمه سردسیری و نیمه گرمسیری نظیر زرد آلو، هلو، آلو، گردو، بادام، خرما، پسته، انواع مرکبات، زرشک و برنج است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "فرآوری محصول انار خاش؛ نیازمند حمایت دولت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرآوری محصول انار خاش؛ نیازمند حمایت دولت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید