آیا در دوران قرنطینه خریدهای آنلاین زیادی انجام دادید؟ چند دلیل روان شناختی برای این رفتار شایع
به گزارش بهترین وبلاگ، پیش از شیوع ویروس کرونا، پاساژگردی و خیابان گردی یک سرگرمی و تفریح برای مردم به ویژه در شهرهای عظیم و گران قیمت بود. گاهی هم این گشت وگذارها در فروشگاه های فیزیکی به خریدهایی منجر می شد و گاهی فقط دیدن اجناس پشت ویترین، یک لذت کافی برای مردم بود.
اما همه گیری ویروس کرونا در جهان و خانه نشینی اجباری مردم و گذران چندین هفته تا چند ماه در قرنطینه، مردم را به سوی خریدهای اینترنتی سوق داد. عادتی که شاید تصور کنید فقط خودتان بدان مبتلا شدید و در مدت قرنطینه کلی خرید آنلاین داشتید ولی باید بدانید همه مردم در جهان چنین عادتی پیدا کردند.
عادتی که به نظر می رسد چندان الگوی مشخصی نداشته و خریدهای صورت گرفته نیز بر مبنای احتیاج و ضرورت نیستند.
گزارش های خرده فروشی های آنلاین نشان می دهد خریدهای اینترنتی در ماه های اخیر رشد بسیار بالایی داشته است. موسسه Criteo گزارش داده در دوران شیوع کرونا، خریدهای تصادفی 340 درصد افزایش پیدا نموده است.
مردم انواع اجناس و کالاها را به صورت آنلاین خرید می نمایند. لباس و پوشاک، لوازم کامپیوتری و دیجیتالی، بازی، لوازم خانگی، کالاهای ورزشی، لوازم حیوانات اهلی، انواع خوراکی ها و نوشیدنی ها و نهایتا مواد شوینده و بهداشتی و ماسک، هر چیزی سفارش آنلاین داشتند.
بسیاری از مواد خوراکی و نوشیدنی های غیرضروری در فهرست خریدهای مردم واقع شده است. فروش الکل به صورت آنلاین 243 درصد افزایش یافته است. فروش کوکی ها نیز 50 درصد افزایش دارد. فروش آنلاین اسباب بازی بچه ها نیز 28 درصد افزایش را تجربه می نماید.
حتی احتیاجی به این آمار و ارقام نیست تا بفهمیم کردم چقدر خرید آنلاین داشتند. آمازون بیش از 100 هزار کارمند جدید برای افزایش سرعت پردازش سفارش های آنلاین در دوران کروناویروس استخدام نموده است. فروشگاه دیجی کال هم در این مدت 2 هزار نیروی جدید استخدام نموده است.
چرا ما هنوز خرید می کنیم؟
خرید آنلاین در این دوران فقط یک سرگرمی نبوده است و دلایل روانی پشت آن هست. شاید در ظاهر بیکاری، رکود و کاهش درآمدها منجر به افت خریدهای آنلاین گردد ولی این طور نیست و ثابت شده مردم در شرایط بحرانی خریدهای بیشتری دارند. در ایالات متحده، مردم پس از اتفاق 11 سپتامبر و سایر حملات تروریستی، خریدهای بیشتری انجام دادند.
به گفته آنتونی پی دیماریا (Anthony P. DeMaria)، دکترای روان شناسی بالینی و روان درمانی و مدیر کلینیک روان پزشکی عظیم سالان در Mt. Sinai Morningside و بیمارستان های نیویورک؛ بی حوصله گی منجر به بی انگیزگی می گردد و افرادی که در اثر ماندن در خانه کمبود هیجان و تازگی دارند؛ به سوی خرید آنلاین رو می آورند.
خرید آنلاین می تواند خلاء تازگی را پر کند و یک نوع سرگرمی است. خرید می تواند ذهن شما را از اخبار بد یا هرج و مرج جهان دور نگه دارد و زندگی را هنوز برای شما جذاب نگه دارد.
در یک سطح عمیق تری، بسیاری از افراد شاهد از دست دادن کنترل هستند و خرید کردن یک روش مقابله با آن است. یک روش دیگر مقابله با آن بازدیدهای شبکه های اجتماعی و تماشا کردن هر چیزی در قرنطینه است.
در این دوران مردم به سوی رفتارهای ارادی می فرایند تا احساس کنترل بر جریان زندگی داشته باشند. مثلا، تغییر چیدمان خانه مطابق سلیقه خودشان، مرتب کردن کمد و میز کار. خرید کالاها و اجناس جدید هم می تواند یک احساس کنترل بر محیط را به وجود بیاورد. بعضی ها با خرید کردن احساس می نمایند بر زندگی تسلط دارند.
از سوی دیگر، بعضی اوقات افرادی که احساس ضعف و ناتوانی در یک شرایط خاص دارند؛ تمایل به انجام کارهایی مانند خرید کردن پیدا می نمایند.
دکتر دیماریا می گوید خرید می تواند نوعی تحقق آرزوها برای آینده باشد؛ حتی اگر نمی دانیم آینده به چه شکلی خواهد بود. مردم برای تابستان لباس و پوشیدنی هایی خرید می نمایند در حالی که نمی دانیم آیا تابستان سال جاری مانند همواره خواهد بود یا نه!
خرید چیزهایی که مردم را به یاد روزهای عادی زندگی می اندازد و نشان دهنده بازگشت به شرایط پیش از کرونا است؛ یک شرایط ذهنی مطلب در دوران قرنطینه است.
فقط مغز شما تمایل به خرید ندارد؛ بازاریابی ها هم موثر هستند
در حالی که تصور می گردد خرید آنلاین باعث فرار یا آسایش ذهنی ما می گردد؛ تبلیغات و بازاریابی ها هم در تهییج فضا تاثیرگذار هستند.
اگر از رسانه های اجتماعی در این دوران بیشتر استفاده کردید؛ احتمالا بیشتر تحت تاثیر پست ها و اینفلوئنسرها و تبلیغات، به سوی خرید آنلاین کشیده شدید.
CAD Management یک شرکت مشاوره برند و سرگرمی مستقر در شهر نیویورک است. این موسسه می گوید برندها نسبت به گذشته هزینه های بیشتری برای بازاریابی هزینه می نمایند. برندها کوشش می نمایند کاربران و مشتریان خود را به سوی فروشگاه های تجارت الکترونیک سوق دهند.
شرکت ها سعی می نمایند به روش های غیرمستقیم و فراوری محتواهای دیجیتالی متنوع در کانال های مختلف باعث تاثیرگذاری بیشتری بر ذهن و رفتار مردم شوند.
خرید آنلاین می تواند یک روش مقابله با شرایط بی حوصله گی و بی انگیزگی در زندگی روزمره باشد ولی می تواند تحت تاثیر افزایش بازاریابی ها نیز قرار گرفته باشد.
بعد از زدن کلید خرید چه اتفاقی می افتد
گاهی اوقات پس از خرید و سفارش یک کالا، سریعا پشیمان می شوید یا جذابیت و هیجان خرید آن برایتان فروکش می نماید.
این رفتار طبیعی است و به گفته دکتر دیماریا، هنگامی که هیجان خرید کالایی را داریم؛ تصور می کنیم یک چیز عالی است ولی اندکی بعد احساس اضطراب پیدا نموده و هیجان آن از بین می رود.
حس خوب خریدها بسیار کوتاه مدت است و اگر جزو افرادی هستید که قدرت مالی بالایی ندارید و پس انداز یا پول درون کارت اعتباری شما محدود است؛ احتمالا پس از مدتی حس نارضایتی سراغ تان بیاید و فقط پول های خود را از دست داده باشید.
خرید آنلاین می تواند یک رفتار اعتیادآور گردد. شما اشتیاق خرید چیزی را دارید؛ جذابیت و هیجان آن بالا می رود و پس از خرید، سریعا این احساس ها فروکش می نمایند و برای جبران باید بیشتر بخرید.
نکته دیگر، احساس گناهی است که شاید پس از خریدها و سفارش ها سراغ شما بیاید. اینکه چندین نفر در دوران قرنطینه و شیوع ویروس کرونا باید برای ارسال سفارش شما کار نمایند و ناچار هستند خانه خود را ترک و در شرایط ابتلا به این ویروس قرار بگیرند.
برای بعضی افراد این حس گناه به اندازه ای قوی است که مانع از خرید می گردد ولی برای بسیاری از افراد این طور نیست و فرآیند خرید را دنبال می نمایند.
در آخر، پیش بینی می گردد خریدهای آنلاین در دوران پساکرونا افزایش پیدا کند و مردم دنبال خرید تجربیات جدید، فیلم و سریال، سرگرمی ها و حضور در جشنواره های مجازی باشند. مردم دوست دارند هنوز تعاملات و تجربیات اجتماعی را داشته باشند و دنبال روش های جدیدی برای کسب آن هستند.
منبع
منبع: یک پزشک