بیوگرافی لویی ویتون؛ بیانگذار یکی از باارزش ترین برندهای دنیا

به گزارش بهترین وبلاگ، سالیان سال است که لویی ویتون به اسم یک برند لوکس و مطرح بین المللی محصولات مختلفی از پوشاک گرفته تا اکسسوری و… را وارد بازار دنیای می نماید. به جرأت می توان گفت لویی ویتون یکی از پرچم داران صنعت مد در دنیا است و در طی چند سال متمادی توانسته اسم با ارزش ترین برند دنیا را از آن خود کند. اما شاید برایتان جالب باشد که بدانید قدمت این برند لوکس به حدودا 170 سال پیش می رسد؛ زمانی که لویی ویتون بیان گذار فقید این برند به وسیله همسر ناپلئون بناپارت اسخدام شد تا برای ملکه چمدان و کیف های دستی بسازد. در این مطلب ابتدا به زندگی نامه لویی ویتون را می پردازیم و سپس تاریخچه این برند خوش نام فرانسوی را از قرن نوزدهم تا به امروز مرور خواهیم کرد. با ما در مجله خبرنگاران همراه باشید.

بیوگرافی لویی ویتون؛ بیانگذار یکی از باارزش ترین برندهای دنیا

سال های اولیه زندگی لویی ویتون

لویی ویتون در 4 اوت 1821 در آنچای، یک دهکده کوچک در منطقه ای کوهستانی در شرق فرانسه به دنیا آمد. اجداد لویی ویتون همگی کارگر بودند. پدرش خاویر ویتون کشاورز بود و مادرش کورن گیلارد، در یک آسیاب کار می کرد. زمانی که ویتون کودکی ده ساله بود مادرش درگذشت و پدرش خیلی زود با زن دیگری ازدواج کرد. تحت تأثیر آزار و اذیت نامادری اش، لویی که کودکی سرسخت و یاغی بود از شرایط سخت زندگی در دهکده به تنگ آمد و تصمیم گرفته به پاریس فرار کند.

  • همه چیز درباره برند گوچی؛ به بهانه ساخت فیلم نو ریدلی اسکات

دربهار 1835، لویی ویتون سیزده ساله خانه اش در دهکده را ترک کرد و تک و تنها و پای پیاده راهی پاریس شد. ویتون نزدیک به دو سال در سفر بود و نزدیک به 470 کیلومتر مسافت از زادگاهش تا پاریس را با پای پیاده طی کرد. او در مدت این دو سال به سختی خورد و خوراکش را تأمین می کرد و در هر جایی که می توانست اقامت می کرد. خاتمه در سال 1837 لویی ویتون در سن شانزده سالگی به پاریس رسید. در آن موقع در اوج انقلاب صنعتی در پاریس، رشد فزاینده فقر و توسعه بیماری های واگیر دار، مردم پاریس را در شرایط بسیار سختی قرار داشتند. ویتون نوجوان پیروز شد در کارگاه چمدان سازی فراوری نماینده خوش نامی به نام موسیو مارچال شغلی دست و پا کند.

شروع فعالیت حرفه ای ویتون جوان در پاریس و تأسیس برند

در اروپای قرن نوزدهم صنعت ساخت چمدان یک شغل قابل احترام و هنری اصیل و لوکس محسوب می شد. در کارگاه های چمدان سازی پیشه وران، به صورت سفارشی و با توجه به سایز کالاهایی که باید بسته بندی می شد صندوق و چمدان می ساختند و به مشتریانشان ارائه می کردند. تنها پس از گذشت چند سال، لویی ویتون جوان توانست به اسم یک سازنده مطرح چمدان در میان قشر اشرافی پاریس شهرتی به دست آورد.

در دوم دسامبر 1851، 16 سال پس از ورود ویتون به پاریس، لوئیس ناپلئون بناپارت کودتا کرد. دقیقا یک سال پس از کودتا، او با نام سلطنتی ناپلئون سوم فرماندهی امپراتوری فرانسه را به عهده گرفت. این اتفاق برای لویی ویتون بسیار خوش یمن بود. همسر ناپلئون سوم اوژنیا مونتخیو کنتس اسپانیایی بود. او پس از ازدواج با امپراتور، لویی ویتون را به اسم سازنده چمدان استخدام کرد تا برترین صندوق ها و چمدان ها را برای لباس های زیبایش بسازد. این اتفاق نقطه عطف زندگی حرفه ای لویی ویتون محسوب می شد. پس از این که ویتون به وسیله ملکه استخدام شد، توانست در طی سالیان متمادی محصولاتش را با هویت یک برند لوکس و سلطنتی به جهان معرفی کند.

سال 1854 برای لویی ویتون مملو از تغییراتی مهم و بنیادین بود. او در بهار 1954 با دختر جوان زیبایی به نام امیلی پریو ازدواج کرد و چند ماه پس از مراسم ازدواج، ویتون کارگاه مسیو مارچال را ترک کرد و کارگاه چمدان سازی خودش را در پاریس افتتاح کرد. او در خارج از فروشگاه خود تابلویی آویزان نموده بود که روی نوشته شده بود: ایمن ترین بسته بندی نماینده اشیا شکستنی و متخصص در بسته بندی مد

  • بیوگرافی کریستین دیور، طراح مشهور فرانسوی

توسعه برند و نوآوری و خلاقیت در فراوری محصولات نو

ویتون در سال 1858، چهار سال پس از افتتاح کارگاهش یک چمدان کاملا نو را به بازار عرضه کرد. در این چمدان به جای چرم، از یک نوع کرباس خاکستری استفاده شده بود که سبک تر و بادوام تر از چمدان های دیگر بود و بعلاوه در برابر نفوذ نم و رطوبت هم مقاومت بیشتری داشت. در آن موقع چمدان هایی که فراوری می شدند، لایه بالایی شان گرد بود تا آب روی آن ها جمع نگردد و به همین خاطر حمل آن برای مسافران سخت بود.

چمدانی که ویتون طراحی نموده بود مستطیلی و مکعبی شکل بود و این الگوی نو باعث می شد چیدمان چمدان ها روی یکدیگر بسیار راحت تر از پیش باشد. بعلاوه به دلیل سبک تر بودن کرباس نسبت به چرم، این چمدان ها نسبت به چمدان های پیشین سبک تر بودند.

از آنجا که عرضه این چمدان ها با اقبال بسیاری در فروش روبرو شد، تقاضا برای خرید آن افزایش یافت. بنابراین پس از مدتی ویتون کارگاه فراوریی خود را توسعه داد. سفارش های بسیاری از سوی اعیان و اشراف به سوی کارگاه ویتون سرازیر شد. نه تنها اعیان، بلکه اسماعیل پاشا، پادشاه مصر هم یکی از مشتریان ویتون به تعداد می آمد.

در سال 1970 پس از شروع جنگ پروس، فرانسه با مسائل بسیاری روبرو شد. با محاصره پاریس و جنگ داخلی، امپراطوری فرانسه سرنگون شد و خاتمه در ژانویه 1871 محاصره پاریس به خاتمه رسید. لویی ویتون که در زمان محاصره و جنگ به روستای محل تولدش رفته بود زمانی که به پاریس بازگشت متوجه شد کارگاهش ویران شده، کارکنانش پراکنده شده اند و تجهیزات کارگاه هم به سرقت رفته است.

با این حال او هنوز هم سرسختی و روحیه جنگندگی دوران کودکی اش را داشت. او همان کسی بود که در سن سیزده سالگی 470 کیلومتر پیاده روی نموده بود تا به پاریس برسد. بنابراین ویتون مجددا تمام همت و تلاشش را به کار گرفت تا تجارت از دست رفته اش را بازیابی کند. این بار ویتون روی ساخت و طراحی محصولات لوکس تمرکز کرد و کارگاهش را در محله لوکس در مرکز شهر بازگشایی کرد.

در سال 1872 ویتون برای اینکه طراحی خودش را از برندهای دیگری که از او تقلید نموده بودند متمایز کند، ظاهر محصولاتش را تغییر داد و از طرح راه راه قرمز و سفید برای طراحی چمدان هایش استفاده کرد. طراحی ساده و در عین حال مجلل و نو این چمدان ها برای اشراف و ثروتمندان پاریسی بسیار مجذوب نماینده بود و پس از فراوری این چمدان ها برند لویی ویتون علاوه بر شهرتش در فراوری محصولات لوکس، به اسم یک برند مدرن هم شناخته می شد.

در قرن هجدهم یکی از عظیمترین مسائل مسافران این بود که در جاده های بین راهی اغلب مورد حمله دزدها قرار می گرفتند و چمدان هایشان سرقت می شد. در سال 1886 لویی ویتون و پسرش جورج ویتون از قفل های نوی برای چمدان های فراورییشان استفاده کردند. آن ها چندین سال روی طراحی قفل های نو کار کردند و آن را توسعه دادند تا در نهایت جورج توانست با یاری پدرش انقلابی در صنعت ساخت چمدان پدید آورد و قفل کاملا نوی را برای چمدان های ویتون اختراع کند.

جورج ویتون در روزنامه های عمومی، هری هودینی، شعبده باز معروف آمریکایی را به چالش کشید و از او خواست که سیستم قفل چمدان های لویی ویتون را بشکند و از داخل آن بیرون بیاید. هودینی از این چالش استقبال نکرد اما سیستم تهیه قفل ها به مقدار ای منحصربه فرد و کارآمد بود که امروزه هم از همان تکنیک برای ساخت قفل چمدان استفاده می گردد.

  • بیوگرافی کوکو شنل و حقایقی جالب درباره این طراح افسانه ای مد

مرگ لویی ویتون و توسعه میراث وی از گذشته تا اکنون

لویی ویتون در 27 فوریه 1892، در سن 70 سالگی درگذشت اما پسرش جورج ویتون میراث پدر را ادامه داد و با توسعه روزافزون میراث پدرش، برند لویی ویتون را به یکی از مطرح ترین برندهای بین المللی تبدیل کرد. در سال 1896، لوگوی معروف لویی ویتون که تا به امروز مورد استفاده این برند قرار گرفته است، به وسیله جورج طراحی شد. این لوگو با الهام از گل چهارپر مون که طرح ژاپنی معروفی در دوره ویکتوریا بود، به علاوه نام اختصاری برند لویی ویتون یعنی LV طراحی شد. استفاده از این لوگو بر روی محصولات ویتون بالاخره پس از سالیان مدید، فرایند کپی برداری سایر فراورینماینده ها را متوقف کرد.

در سال 1854 در زمان افتتاح کارگاه لویی ویتون تنها 20 کارگر در این کارگاه مشغول به کار بودند اما در سال 1900، تعداد کارگران کارگاه به 100 نفر رسیده بود و در سال 1914 رشد شرکت به مقدار ای زیاد شده بود که 225 کارگر در این کارگاه کار می کردند.

برند لویی ویتون در سال 1913 ساختمان خود را در خیابان شانزه لیزه پاریس افتتاح کرد. این فروشگاه در آن موقع به اسم یکی از عظیم ترین فروشگاه های عرضه نماینده کالاهای مسافرتی در جهان شناخته می شد. در همان سال ها شرکت لویی ویتون شعباتی را در بمبئی، واشنگتن، لندن، اسکندریه و بوینس آیرس افتتاح کرد. طراحی و ارائه محصولات نو ادامه داشت تا اینکه جرج ویتون در سال 1936 درگذشت و بعد از آن پسرش گاستون لویی ویتون اداره امور شرکت را بر عهده گرفت. در سال های مدیریت او شرکت رشد خوبی داشت و هر سال به تعداد شعبه های آن اضافه نمود می شد؛ به طوری که در سال 1977 دو واحد از فروشگاه های لویی ویتون عایدی سالیانه 10 میلیون دلار داشتند.

در طی سال های فعالیت شرکت لویی ویتون تا به امروز، این شرکت علاوه بر کیف و چمدان، کالاهای لوکس دیگری همانند کفش های چرم، جواهرات، زیورآلات، عطر، ساعت، عینک آفتابی و نوشت افزارهای خاص مانند ست های خودنویس را هم فراوری نموده و به بازار عرضه می نماید. در گزارش سالیانه مؤسسه استاتیستا در سال 2020 برند لویی ویتون توانست در رتبه بندی برندهای لوکس جهان اسم نخست را به دست آورد و به اسم با ارزش ترین برند جهان مطرح گردد. ارزش مالی برند لویی ویتون در سال 2020، رقمی معادل 48 میلیارد و 214 میلیون دلار بود. در حال حاضر لویی ویتون در بیش از 50 کشور جهان دارای نمایندگی رسمی است و در حدود 500 بوتیک در اقصی نقاط جهان دارد.

حقایقی جالب درباره برند لویی ویتون

  • برند لویی ویتون در سالیان متمادی فعالیتش در جهان برای تبلیغات از هنرپیشه ها، خواننده ها و بازیگران معروف استفاده می نموده است. از میان این افراد می توان به ستاره هایی چون محمدعلی کلی، جنیفر لوپز، کانیه وست، آنجلینا جولی، مدونا، دیوید بویی و حتی میخائیل گورباچف اشاره نمود. آدری هپبورن هم از جمله چهره های محبوبی بود به اسم مدل برای لویی ویتون به تبلیغات می پرداخت. عکس های بسیاری از آدری هپبورن به همراه کیف های لویی ویتون ثبت و منتشر شده است. این فعالیت های تبلیغاتی مؤثر در طی سالیان فعالیت شرکت، سبب شد برند لویی ویتون هیچ گاه از فهرست محبوب ترین و پیروز ترین برندهای مد جهان خارج نگردد.
  • از قرن نوزدهم تا به حال، لویی ویتون از مواد اولیه خلاقانه ای برای فراوری محصولات خود استفاده نموده است که از جمله آن ها می توان روی، مس، چوب، کرباس، چرم های طبیعی از پوست گوساله، کروکدیل، تمساح، فیل، مارمولک، والروس، مار و فوک دریایی را نام برد.
  • از آنجایی که این برند به اسم یکی از برندهای لوکس جهان به تعداد می آید، محصولات تقلبی آن در بازار زیاد است و این شرکت با جدیت با آن ها مقابله می نماید. شرکت لویی ویتون تیمی حرفه ای از وکلا و آژانس های تحقیقاتی ویژه دارند که به طور تمام وقت روی این موضوع کار می نمایند و به وسیله دادگاه در سراسر جهان با مجرمان برخورد می نمایند.
  • بیشتر کیف های این برند دست دوز هستند و فراوری هر کیف دستی یک هفته زمان می برد و این موضوع تا حدودی دلیل قیمت بالای محصولات آن را توجیه می نماید. کیفیت محصولات این برند به مقدار ای زیاد است که شما با تهیه یکی از کیف های برند لویی ویتون می توانید بیش از 20 سال از آن ها بهره ببرید؛ زیرا طراحی آن ها هیچ موقع قدیمی نمی گردد و همه آن ها از مراحل سختی عبور می نمایند تا کیفیت سنجی و وارد بازار شوند.

سخن آخر

در این مطلب سعی کردیم توضیح مختصری از زندگی نامه این طراح و کارآفرین فقید فرانسوی ارائه کنیم. به هر حال شاید هنوز هم باورش برایتان سخت باشد که بنیان گذار با ارزش ترین برند جهان همان پسربچه کوچکی ست که دو سال با پای پیاده راستا های سخت و طولانی را زیر پا گذاشت تا به پاریس برسد. زندگی لویی ویتون مملو از فراز و فرود، خلاقیت، پشتکار و سخت کوشیست.

منابع: vogue, biography

منبع: دیجی استایل

به "بیوگرافی لویی ویتون؛ بیانگذار یکی از باارزش ترین برندهای دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بیوگرافی لویی ویتون؛ بیانگذار یکی از باارزش ترین برندهای دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید