بزرگ ترین جزیره جهان کجاست؟

به گزارش بهترین وبلاگ، کمتر کسی را می توانید پیدا کنید که آرزوی سفر به دور جهان را نداشته باشد. سفر کردن یک رسم دیرینه است که انسان برای دور شدن از زندگی ماشینی و مدرن و بعلاوه نزدیک شدن به روح و روان خود، انجام می دهد. با سفر کردن به شهرها و کشورهای دیگر می توانیم با رسوم و فرهنگ های متفاوتی آشنا شویم که تا پیش از این هیچ تصوری از آن ها نداشتیم. در این مقاله قصد داریم تا بزرگ ترین جزیره جهان و البته لیستی از جزایر بزرگ جهان را به شما ارائه کنیم.

بزرگ ترین جزیره جهان کجاست؟

بزرگ ترین جزیره های روی زمین

در جای جای این کره خاکی جزایری وجود دارند که هر کدام با مساحت و وسعت های متفاوت، پناهگاهی برای انسان شده و دلیلی برای یکجانشینی او به حساب می آیند. بعضی از این جزیره ها بشدت بزرگ و وسیع هستند اما به دلایلی سکنه کمی بر روی آنها زندگی می نمایند و بعضی دیگر با وجود کوچک بودن، جمعیت زیادی را در خود جای داده اند. بعضی از این جزیره ها زلزله خیز هستند و یا در کنار کوه های آتشفشانی واقع شده اند اما با این حال مردم ساکن بر روی آنها بیشتر از ظرفیت جزیره است. حتی گاهی اوقات می بینید که مردم به یک جزیره لقب قاره هشتم داده اند. در ادامه 10 جزیره بزرگ دنیا را به ترتیب از کوچکترین به بزرگترین، به شما معرفی خواهیم کرد.

  • بزرگ ترین جزیره دنیا | کانادا، جزیره الزمیر

جزیره الزمیر کانادا با مساحتی معادل 196.236 کیلومتر مربع، لقب سومین جزیره بزرگ کانادا را از آن خود نموده است و البته دهمین جزیره بزرگ در دنیا محسوب می شود. در استان نوناووت کانادا قرار گرفته و به قدری زیبا و باشکوه است که چشمان هر بیننده ای را خیره می نماید. تمام اطراف این جزیره را یخچال های زیبا و کوه های باشکوه احاطه نموده است که البته بی دلیل هم نیست. این جزیره منحصر به فرد درست در قلب مجمع الجزایر قطبی کانادا واقع شده است.

به طور حتم خالی از لطف نخواهد بود اگر حقایق و شگفتی هایی از این جزیره را برای شما توضیح دهیم. در این جزیره شما با یک زنجیره ممتد از سنگ های رسوبی که درست در بخش شمالی جزیره قرار گرفته است رو به رو می شوید که این سنگ های رسوبی متعلق به 100 هزار سال پیش می باشند. جزیره الزمیر یکی از جزیره های به جای مانده از عصر یخبندان است و این نکته جالب ماجراست. بد نیست بدانید که این جزیره از کوهستان ارتفاعی برابر با 2.616 متر دارد و به همین خاطر است که آن را بالاترین نقطه در استان نوناووت می دانند.

  • بریتانیا، جزیره بریتانیا کبیر

نام بریتانیا بدون شک برای همه ما آشناست. بریتانیای کبیر جزیره ای از مجموعه جزیره های بریتانیا به شمار میرود که مساحتی معادل 209.331 کیلومتر مربع داشته و دقیقاً در شمال غرب اروپا و در همسایگی با ایرلند واقع شده است. جزیره بریتانیای کبیر بزرگترین جزیره قاره اروپا نیز می باشد که البته قسمتی از خاک انگلستان نیز به شمار میرود. در تقسیم بندی بریتانیا به پایتختی لندن، باید اینگونه گفت که بریتانیا به طور کلی چهار بخش دارد.

سه بخش آن را کشورهای ولز، انگلستان و اسکاتلند تشکیل می دهند که در مجموع به آنها بریتانیای کبیر می گویند و بخش چهارم نیز به ایرلند شمالی اختصاص یافته که در جزیره ایرلند واقع شده است. از جمله حقایق جالب در خصوص جزیره بریتانیای کبیر این است که این جزیره را هزار جزیره دیگر احاطه نموده اند و سکونت بشر اولیه در آن به 500 هزار سال پیش برمی شود. ناگفته نماند که آب و هوای این جزیره در طول سال به شدت مطلوب و دلچسب است.

  • بزرگ ترین جزیره دنیا | کانادا، جزیره ویکتوریا

در فهرست بزرگترین جزیره ها، هشتمین جزیره بزرگ دنیا جزیره ویکتوریا نام دارد که در کانادا واقع شده است این جزیره که در منطقه ها قطبی واقع شده در بین مجمع الجزایر کانادا، به عنوان دومین جزیره محسوب می شود. مساحت آن در حدود 291. 217 کیلومتر مربع است که طول آن معادل 99. 514 کیلومتر در 816. 622 کیلومتر می باشد. یکی از کاوشگران قطب جنوب به نام آقای توماس سیمپسون این جزیره را در سال 1838 کشف کرد. ب

به طور حتم برای شما مجذوب کننده خواهد بود که حقایقی را در خصوص جزایر ویکتوریا بخوانید. نامگذاری این جزیره به نام جزیره ویکتوریا، بعد از ملکه ویکتوریا انجام شد و در سال 2006 تعداد سکنه این جزیره تنها 1875 نفر بود. یکی از جاذبه های عجیب این جزیره حفره ای است که به روایتی در اثر برخورد کردن شهاب سنگ با زمین درست شده است و به 130 تا 150 میلیون سال قبل برمی شود. این حفره 24140.2 متر عرض دارد و درست در بخش شمال غربی جزیره ویکتوریا قرار گرفته است.

  • ژاپن، جزیره هونشو

جزیره هونشو در ژاپن بزرگترین جزیره در این کشور و هفتمین جزیره بزرگ در دنیا محسوب می شود. مساحت این جزیره چیزی در حدود 225.800 کیلومتر مربع است که درست در بین دریای ژاپن و اقیانوس آرام، خود را جا داده است. این جزیره از اهمیت تاریخی فراوانی برخوردار است و برای ژاپنی ها اصلی ترین جزیره بحساب می آید. جزیره هونشو به تنهایی 60 درصد از کل ژاپن را بخود اختصاص داده که به مرکزیت توکیو، نام ژاپن را بخود گرفته است. طولی برابر با 128.748 کیلومتر و عرضی معادل 241.402 کیلومتر دارد.

این جزیره نیز مانند سایر جزایر بزرگ دیگر، حقایقی جالب را در خود پنهان نموده است. در جزیره هونشو شهرستان های مهمی مانند توکیو، اوزاکا، یوکوهاما، کیویتو و هیروشیما قرار گرفته اند. این جزیره به عنوان دومین جزیره پر جمعیت دنیا بعد از جاوه اندونزی دسته بندی شده و جالب است که بدانید در بین ترین های این جزیره، بزرگترین کوه ژاپن یعنی کوه فوجی نیز در این جزیره قرار گرفته است. تعجب نکنید اما بزرگترین دریاچه کشور ژاپن یعنی دریاچه هیوا نیز در این جزیره جانمایی شده است.

  • بزرگ ترین جزیره دنیا | اندونزی، جزیره سوماترا

دومین جزیره بزرگ اندونزی در فهرست ما، در مقام ششمین جزیره بزرگ دنیا قرار گرفته است که نام آن جزیره سوماترا بوده و مساحتی معادل 480.848 کیلومتر مربع دارد. سوماترا درست در قسمت غربی مجمع الجزایر اندونزی قرار گرفته است. این جزیره را به دلیل قرارگیری بر روی صفحات تکتونیکی هند، استرالیا و اوراسیا و همین طور به دلیل موقعیت جغرافیایی عجیبی که دارد، به شدت مستعد سونامی و زلزله می دانند. اما در عین حال 45 میلیون نفر سکنه دارد و منابعی غنی از حیات وحش، درختان و پوشش های جنگلی های نادر را به خود اختصاص داده است.

جالب ترین حقایقی که در خصوص این جزیره می گویند این است که این جزیره یعنی جزیره سوماترای اندونزی با انبوهی از جنگل های منطقه ها گرجهتی پوشانده شده اما باعث تاسف است که بگوییم به دلیل استخراج کردن مداوم و بی رویه و البته فراوری روزافزون نفت در این جزیره، تقریبا بیش از 50 درصد جنگل های گرجهتی آن در بازه زمانی سال های 1985 تا 2007 به کلی نابود شده و از بین رفته اند. جزیره سوماترا اندونزی پناهگاهی امن برای گونه های جانوری و گیاهی نادری است که رو به انقراض هستند، مانند اورانگوتان سوماترایی، کرگدن سوماترایی و ببر سوماترایی. جالب ترین قسمت از شگفتی های جزیره سوماترا اندونزی این است که در این جزیره شما با ذخیره های غنی از طلا و نقره رو به رو هستید.

  • کانادا، جزیره بافین

این سومین باری است که نام کانادا را در این مقاله می شنوید. در فهرست ما پنجمین جزیره بزرگ دنیا و البته بزرگترین جزیره موجود در کانادا جزیره بافین نام دارد که وسعتی معادل 507.451 کیلومتر مربع داشته و درست در شرق استان نوناووت و در اقیانوس منجمد شمالی قرار گرفته است. میانگین دمای سالانه آن چیزی در حدود منفی 8 درجه ارزیابی شده که به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص و همینطور قرارگیری آن در منطقه قطبی می باشد. این جزیره حاوی منظره هایی بسیار زیبا از دریاچه های آب شیرین و همین طور آب راه هایی است که سراسر جزیره را درنوردیده اند.

در اشاره به حقایق جزیره بافین باید بگوییم که نام این جزیره بعد از کشف آن به دست کاوشگر معروف بریتانیایی ویلیام بافین که در سال 1616 انجام شد، به نام بافین ثبت شد. در این جزیره شما می توانید بهترین منظره ها از شفق قطبی را دیده و ثبت کنید. همینطور پستانداران زیادی مانند گرگ های قطب شمال و خرس های قطبی در این جزیره ساکن هستند. در جزیره بافین 2 پارک ملی وجود دارد که منبعی غنی و طبیعی از یخچال های قطبی بزرگ به حساب می آیند.

  • بزرگ ترین جزیره دنیا | جمهوری ماداگاسکار، جزیره ماداگاسکار

کشور ساحلی ماداگاسکار که درست در سواحل شرق آفریقا و در دل اقیانوس هند قرار گرفته مساحتی معادل 587.713 کیلومتر مربع دارد و در فهرست ما، چهارمین جزیره بزرگ دنیا به شمار میرود. جزیره ماداگاسکار درست در 88 میلیون سال پیش از کشور هند جدا شده و از آن موقع به بعد به هیچ خشکی دیگری در کره زمین وصل نشد. همین پدیده موجب شد تا انواع و اقسام گونه های نایاب و کمیاب جانوری و گیاهی که خاص این جزیره هستند و نمونه آنها در هیچ کجای دیگری از دنیا قابل رویت نیستند، در این جزیره ایجاد شوند. بطور حتم برایتان جالب خواهد بود که بدانید تقریباً 90 درصد از گونه های عجیب و غریب جانوری و گیاهی که در این مکان زندگی می نمایند بومی همین جزیره بوده و در همین جزیره متولد شدند.

به همین خاطر است که جزیره ماداگاسکار را قاره هشتم می نامند. از جمله حقایق جالب در خصوص جزیره ماداگاسکار این است که در این جزیره شما با 250 گونه مختلف جانوری روبه رو هستید که تقریباً 70 درصد از این گونه ها را در هیچ جای دیگری از کره زمین پیدا نخواهید کرد. ضمن اینکه 14000 گونه نایاب و کمیاب گیاهی در این جزیره کشف شده اند که از این اندازه نیز 90 درصد آنها در هیچ کجای دیگر از کره زمین یافتن نخواهند شد. یکی از معروف ترین گونه های جانوری در جزیره ماداگاسکار جانوری به نام لمور است که اتفاقاً در انیمیشن ماداگاسکار نیز به خوبی نمایش داده شد. یکی دیگر از مجذوب کنندهیت های جزیره ماداگاسکار که در قسمت جنوب غرب این جزیره واقع شده است، صخره های مرجانی تولیارا هستند که به عنوان سومین صخره های مرجانی در دنیا ثبت شده اند.

  • اندونزی، جزیره بورنئو

بر طبق فهرستی که به شما ارائه کردیم سومین جزیره بزرگ دنیا، جزیره بورنئو در اندونزی است. وسعت این جزیره در حدود 748.168 کیلومتر مربع است که به طور تقریبی می توان گفت 2 برابر مساحت آلمان است و درست در موقعیت جغرافیایی مرکز شبه جزیره مالایا و بعلاوه در منطقه آسیای جنوب شرقی در اندونزی واقع شده. از لحاظ جایگاه سیاسی این جزیره را بین سه کشور برونئی، مالزی و اندونزی تقسیم نموده اند و به همین خاطر این جزیره تنها جزیره ای در دنیا است که بدون هیچ مسئله ای بین 3 کشور متفاوت تقسیم بندی شده. ناگفته نماند که قسمت اعظم این جزیره در اندونزی قرار گرفته است.

از جمله حقایق جالبی که در خصوص جزیره برنئو گفته می شود این است که در این جزیره جنگل های انبوهی وجود دارند که قدمتی بیشتر از 130 میلیون سال داشته و در دسته های قدیمی ترین جنگل های کره زمین قرار گرفته اند. به جرات می توان گفت که 15000 گونه نایاب و متنوع گیاهی و همینطور 221 گونه از پستانداران دنیا در کنار 429 گونه از پرندگان، در این جنگل ها یافت می شوند. بلندترین قله کوه کیمابالو که در جنوب شرق آسیا قرار گرفته، در جزیره بورنئو مکان یابی شده است. در این جزیره دو گونه بسیار نایاب جانوری با نام های اورانگوتان بورنئویی و همینطور خفاش جزیره که از موجودات خاص برنو هستند، در معرض انقراض و نابودی قرار گرفته اند.

  • بزرگ ترین جزیره دنیا | اندونزی و گینه نو، جزیره گینه نو

نام دومین جزیره بزرگ دنیا را به جزیره گینه نو داده اند که با مساحتی در حدود 785.753 کیلومتر، طولی برابر با 2414.016 کیلومتر مربع و بعلاوه گستردگی معادل 643.738 کیلومتر مربع در غرب اقیانوس آرام پهلو گرفته است. در قسمت شرق جزیره گینه نو، کشور پاپوآ گینه نو واقع شده است و در جهت غربی جزیره حوزه پاپوای غربی واقع شده است که مشتمل بر 2 استان از اندونزی می باشد. به همین خاطر می توان گفت این جزیره متعلق به 2 کشور مختلف است. در اشاره به حقایق جزیره گینه نو می توان گفت که این جزیره کوهستان های بسیار مرتفعی دارد.

بیشترین ارتفاع و بالاترین قسمت در جزیره گینه نو متعلق به کوهی با حدود ارتفاعی 5000 متر در جزیره گینه نو می باشد. به روایت تاریخ، نسل بشر از حدود 40 هزار سال پیش در این جزیره ساکن بوده است و تعجب خواهید کرد اگر بگوییم که این جزیره ذخایری غنی از طلا و مس دارد. ناگفته نماند که در این جزیره شما با پرندگان زیبا و نادری روبرو خواهید شد.

  • بزرگ ترین جزیره دنیا، گرینلند

در انتهای مقاله میرسیم به بزرگترین و وسیع ترین جزیره ای که در روی کره زمین واقع شده است، جزیره گرینلند با مساحتی بالغ بر 2 میلیون و 366 هزار کیلومتر مربع که درست در بین آب های سرد اقیانوس های اطلس و همینطور منجمد شمالی خود را جای داده است. شاید ندانید که جزیره گرینلند قسمتی از کشور دانمارک محسوب می شود. نکته اینجاست که تقریباً بیشتر از 80 درصد زمین های موجود در گرینلند را یخ ها و یخچال ها تشکیل داده اند و این موضوع دلیلی است که این جزیره با این همه وسعت فقط 57 هزار سکنه دارد. بر اساس اطلاعات تاریخی بر جای مانده از گذشته این جزیره، گرینلند به طور تقریبی از میانه های هزاره سوم قبل از میلاد سابقه سکونت انسان ها را در خود داشته که البته به صورت مستمر و مداوم نبوده است.

تاریخچه گرینلند

اروپاییان تا سده دهم میلادی این جزیره را نمی شناختند و درست در زمانی که وایکینگ های نروژی قصد سفر به سمت ایسلند را کردند و بعد از گم شدن در جهت، خیلی اتفاقی سر از جزیره گرینلند در می آورند که کاملاً غیر مسکونی بوده است و بدین ترتیب جزیره گرینلند کشف می شود. بد نیست بدانید که وسعت این جزیره در حدی است که بر اساس آن جزیره گرینلند را با نام بزرگ ترین جزیره دنیا در کتاب گینس ثبت نموده اند.

در سرانجام به حقایق جالب جزیره گرینلند میرسیم. جزیره گرینلند محل قرار گیری دومین لایه های یخی بر روی کره زمین است. جالب است که بدانید بزرگترین یخچال طبیعی که در منطقه خارج از منطقه قطبی واقع شده است، آبدره ای یخی با نام لوفهرستا است که در جزیره گرینلند واقع شده. این جزیره یک پارک ملی دارد که در شمال شرقی آن قرار گرفته و شمالی ترین و بزرگترین پارک ملی در کل دنیا محسوب می شود. برای رسیدن به جزیره گرینلند هیچ راه جاده ای تعبیه نشده و اصلی ترین شغل مردم ساکن در جزیره گرینلند، ماهیگیری و صید نهنگ است.

سخن سرانجامی

کره زمین با وسعت خود مکانی برای زندگی گونه های عجیب و ناشناخته گیاهی و جانوری است که حتی ممکن است بعضی از این گونه ها هنوز بدست بشر کشف نشده باشند. عجایب این کره خالی کم نیستند و البته جای تاسف دارد که انسان به عنوان تنها موجود دارای اختیار، با تمام قدرت کمر به نابودی محیط زیست بسته است. البته بعید نیست که هنوز نقاطی بر روی زمین وجود باشند که پای هیچ انسانی به این نقاط نرسیده و هنوز هم در بکرترین حالت ممکن خود به سر می برند. ما در این مقاله سعی کردیم تا بزرگترین جزیره های روی زمین را به شما معرفی کنیم که البته نمی دانیم تا چه زمانی این جزیره ها به شکل اولیه خود باقی خواهند ماند.

منبع: الی گشت

به "بزرگ ترین جزیره جهان کجاست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بزرگ ترین جزیره جهان کجاست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید