استارتاپ های امریکای لاتین در کانون توجه سرمایه گذاران

به گزارش بهترین وبلاگ، با شیوع کرونا اهمیت توسعه فناوری و نوآوری در دنیا، بیش از پیش معین شد و بیشتر کشورهای دنیا گام های بزرگی در این زمینه برای غلبه بر مسائل ناشی از کووید19 برداشتند. امریکای لاتین یکی از منطقه ها دنیا با بیشترین موفقیت در بخش توسعه استارتاپ ها دراین مدت بوده به همین علت هم توجه سرمایه گذاران خارجی را به خود جلب نموده است و حالا کمپانی ژاپنی سافت بانک از تعهد سرمایه گذاری 3 میلیارد دلاری خود برای استارتاپ های این منطقه خبرمی دهد.

استارتاپ های امریکای لاتین در کانون توجه سرمایه گذاران

تعهد 3 میلیارد دلاری سافت بانک

براساس گزارش CBInsights، حالا دیگر سرمایه گذاری های خطرپذیر(VC) به امریکای لاتین سرازیر شده است و تنها در شش ماهه نخست سال 2021، شرکت های نوپای(استارتاپ ها) منطقه پیروز شدند 9.3 میلیارد دلار سرمایه جمع آوری نمایند درحالی که این رقم در سال گذشته 5.3 میلیارد دلار بوده است. کمپانی ژاپنی سافت بانک (Softbank) که پیش از این، در سال 2019 یک صندوق اولیه 5 میلیارد دلاری در امریکای لاتین به نام صندوق نوآوری سافت بانک راه اندازی نموده بود حالا اعلام نموده با تعهد 3 میلیارد دلاری، صندوق دوم را برای سرمایه گذاری در استارتاپ های امریکای لاتین متمرکز خواهد نمود. این سرمایه گذاری، بیشتر در شرکت هایی که از فناوری هایی مانند هوش مصنوعی و معاملات پیشاهنگ در تجارت الکترونیک و خدمات مالی دیجیتال و بعلاوه پروژه های بلاکچین استفاده می نمایند، متمرکز خواهد شد. بعلاوه گفته می گردد بیشتر سرمایه در شهرهای میامی، سائوپائولو و مکزیکوسیتی هزینه می گردد.

ماسایوشی سون مدیرعامل سافت بانک هم در این باره گفت: نوآوری زیادی در امریکای لاتین اتفاق افتاده و من معتقدم که فرصت های تجاری این منطقه، هرگز قوی تر از زمان حال نبوده است و باید از این فرصت بهترین بهره را گرفت. وی ادامه داد: امریکای لاتین در آستانه تبدیل شدن به یکی از مهم ترین منطقه ها مالی دنیا است و ما در دهه های آینده رشد قابل توجهی را برای آن پیش بینی می کنیم به همین علت هم این صندوق در سراسر امریکای لاتین از جمله کشورهایی مانند آرژانتین، برزیل، شیلی و مکزیک سرمایه گذاری خواهد نمود.

شیلی، بهترین کشور امریکای لاتین

اما چرا امریکای لاتین تا این حد برای سرمایه گذاران اهمیت یافته است و کدام یک از کشورهای این منطقه ازنظر مقدار نوآوری و تعداد استارتاپ ها و... پیشگام هستند؟ جواب را باید در نتایج شاخص دنیای نوآوری پیدا کرد که هر سال به وسیله سازمان دنیای مالکیت فکری (WIPO) تهیه می گردد. تازهترین شاخص دنیای نوآوری، سال 2020 را مورد آنالیز قرار داده و معین شده است شیلی صندلی نخست را در بین نوآورترین کشورهای امریکای لاتین دارد و مکزیک هم رتبه دوم را به خود اختصاص داده است.

احتیاج فوری به نوآوری برای مقابله با بحران ناشی از کووید19، یک چالش عظیم برای کشورهای منطقه امریکای لاتین به تعداد می رفت و هرچند روبروه با این واقعیت برای مکزیک آسان نبود، اما به لطف پتانسیل، استعداد و خلاقیت کارآفرینان مکزیکی، نوآوری در اولویت قرارگرفت و یک اقتصاد شایسته و روبه رشد را رقم زد. براساس نتایج شاخص دنیای نوآوری، از مجموع 16 کشور مورد ارزیابی در منطقه امریکای لاتین، شیلی با 33.9 امتیاز در رتبه نخست ایستاده و پس از آن مکزیک با رکورد 33.6 امتیاز و کاستاریکا با 33.5 امتیاز در رتبه دوم و سوم قراردارند. برزیل، کلمبیا و اروگوئه در صندلی چهارم تا ششم ایستاده اند و پاناما، پرو و آرژانتین هم در رده های بعدی هستند. پس از آن هم کشورهای دارای اقتصاد کوچک و کمتر پیشرفته مانند جمهوری دومینیکن، السالوادور، پاراگوئه، اکوادور، بولیوی، هندوراس و گواتمالا قرار دارند. اگر هم بخواهیم نگاهی به شرایط کشورهای دنیا براساس نتایج شاخص دنیای نوآوری داشته باشیم هم باید گفت کشورهای سوئیس، ایالات متحده، انگلستان، هلند، دانمارک، فنلاند، سنگاپور، آلمان و کره جنوبی به اسم بهترین ها در رده بندی دنیای 2020 قرار گرفته اند. کشورهای پایین رتبه بندی هم یمن، گینه، میانمار، نیجریه و اتیوپی هستند.

گفتنی است که WIPO هر سال نتایج نوآوری را از 131 کشور دنیا جمع آوری می نماید. این رتبه بندی به وسیله مقدار گیری 80 شاخص که با آنها نوآوری از دیدگاه وسیعی مورد آنالیز قرار گرفته است، شامل محیط سیاسی، آموزش، فناوری، زیرساخت ها، توسعه تجارت و ارزش نام تجاری حاصل می گردد. این گزارش به علت رابطه نزدیک و مثبتی که بین افزایش نوآوری و توسعه یک کشور وجود دارد، مرتبط تلقی می گردد. بنابراین نتایج به بخش های مختلف مسئول اعم از دولتی و خصوصی، این امکان را می دهد که سیاست های خود را برای ادامه کار تدوین نموده و نحوه پیشرفت یک کشور را از نظر نوآوری نشان دهند.

بیشترین تعداد یونیکورن در برزیل

براساس تجزیه و تحلیل داده های Crunchbase، سرمایه حداقل 23 شرکت خصوصی امریکای لاتین از مرز یک میلیارد دلار عبور نموده و حالا دیگر به اسم یونیکورن شناخته می شوند. این یونیکورن ها درمجموع بیش از 15میلیارد دلار در بخش های مختلف از فین تک ها گرفته تا حوزه مواد غذایی سرمایه جمع آوری نموده اند. بعلاوه تحقیقات نشان می دهد برزیل پیشروترین فراوری نماینده یونیکورن در امریکای لاتین است و تقریباً دوسوم یونیکورن های این منطقه در برزیل مستقر هستند هرچند داده ها نشان می دهد که سایر کشورها هم درحال پیشرفت هستند. براساس گزارش LAVCA، مکزیک و شیلی در سال 2020 رکورد سرمایه گذاری بالایی را تجربه کردند و آرژانتین و کلمبیا هم راه خود را شروع نموده اند.این تغییرات در یک سال گذشته با شتاب باورنکردنی اتفاق افتاده و تحولات بسیار گسترده بوده است.

اگرهم می خواهید بدانید که کدام صنعت امریکای لاتین بیشترین جذب سرمایه را داشته باید گفت که پاسخ، فین تک هاست. طبق گزارشLAVCA (سازمانی که سرمایه گذاری خصوصی در امریکای لاتین را دنبال می نماید)، فین تک ها در سال 2020 حدود 40 درصد از کل سرمایه گذاری خطرپذیر منطقه ای را جذب نموده اند. این فرایند در سال 2021 هم ادامه دارد و در رأس آنها سیستم پرداخت مالی فناورانه EBANX مستقر در برزیل، بانک دیجیتال Neon و بعلاوه Nubank قراردارند. البته بانک های دیجیتال و ابزارهای پرداخت تنها بخش هایی نیستند که پیشرفت عظیمی را تجربه می نمایند و تجارت الکترونیک و اپلیکیشن ها هم پیشرفت خوبی داشته اند.

برندسازی پیروز در مکزیک

با وجود کوشش های پیروز در امریکای لاتین، این مطالعه و نتایج شاخص دنیای نوآوری نشان می دهد امریکای لاتین و کارائیب هنوز هم از نظر نوآوری منطقه ای با عدم تعادل قابل توجه دنیای روبرو هستند. باوجود ابتکارات تشویقی فراوان، هنوز هم مقدار سرمایه گذاری دولتی و خصوصی در بخش تحقیق و توسعه، کم است و استفاده از سیستم های مالکیت معنوی در شروع راه قراردارد. اثبات این موضوع هم ساده است چراکه شیلی و مکزیک، رهبران نوآوری در منطقه امریکای لاتین، در رتبه بندی دنیای شرایط مناسبی ندارند و به ترتیب در رتبه های 54 و 55 ظاهرشده اند.

درمیان کشورهای امریکای لاتین، مکزیک در زمینه برندسازی هم پیروزیت چشمگیری داشته و امیدوار است همین برندها بتوانند رتبه فناورانه این کشور و امریکای لاتین را در دنیا بالاتر ببرند. درحال حاضر مکزیک با برندهای برجسته همچونClaro و Telcel، پیروز شده است در شاخص ارزش دنیای برندهای تازه در رتبه 30 دنیا قراربگیرد. این کشور بعلاوه از نظر شاخص های فراوری فناوری شرایط مناسبی دارد و از نظر خالص صادرات با تکنولوژی بالا و شاخص های سهولت در به دست آوردن اعتبار هم در بین 10 کشور برتر دنیا قرار گرفته است. این نتایج برای مکزیک بسیار امیدوار نماینده است و نشان می دهد که این کشور به سمت اقتصاد تازهی حرکت می نماید. کشوری با نقاط قوت بیشتر در زمینه نوآوری، مصرف نمایندگان بیشتر، شرکت های پویاتر، کارگران آماده تر و... آمادگی بهتری برای روبروه با چالش های پیش رو خواهد داشت که این شاخص مناسبی برای رشد مکزیک محسوب می گردد.

منبع: ایران آنلاین

به "استارتاپ های امریکای لاتین در کانون توجه سرمایه گذاران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استارتاپ های امریکای لاتین در کانون توجه سرمایه گذاران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید