با قدرت تخیل، بر ترس خود غلبه کنید!

به گزارش بهترین وبلاگ، در تخیلات و تصورات، شما هرکاری را می توانید انجام دهید. سوار شدن بر یک اژدها یا خوردن انواع کیک و شیرینی. تخیلات چیزی است که باعث خلاقیت می گردد و به ما یاری می نماید تا راه چاره های نوآورانه ارائه دهیم. تحقیقات نو از اسکن مغز نشان می دهد که تصورات و تخیلات ما بعلاوه می تواند به ما در از بین بردن اضطراب و ترس یاری کند.

با قدرت تخیل، بر ترس خود غلبه کنید!

تخیل ما یک ابزار فوق العاده مفید است. تخیلات می تواند ما را در شرایط سخت آرام کند و به ما در حل مسائل، ایجاد چیزهای نو و در نظر گرفتن اقدامات احتمالی یاری کند.

بعضی محققان استدلال نموده اند که تصورات ما، که به ما توانایی در نظر گرفتن سناریوهای مختلف را می دهد، در حقیقت یکی از قابلیت هایی است که انسان ها را از دیگر حیوان ها متفاوت می سازد.

علاوه بر این، تحقیقات موجود نشان داده است آنچه که ما تصور می کنیم، عمدتا بر فکر و بدن ما تاثیر می گذارد.

به عنوان مثال، مطالعه ای در مجله علوم روانشناسی منتشر شده در سال 2009 نشان داد، زمانی که ما تصور انجام کاری را می کنیم، فکر و بدن ما، این عمل خیالی را پیش بینی می نماید، به گونه ای که انگار این عمل واقعی است.

نتایج مطالعات دیگری که در زیست شناسی کنونی در سال 2013 برجسته شده است، نشان می دهد که تصور اینکه صداهای خاصی را می شنویم یا اشکال خاصی را می بینیم، می تواند درک ما از دنیا واقعی در زمان واقعی را تغییر دهد.

تحقیقات نو به وسیله یک تیم از دانشگاه کلورادو بولدر، در حال حاضر ثابت می نماید آنچه که ما تصور می کنیم می تواند در مغز ما به عنوان تجربیات واقعی به نظر برسد.

محققان در مطالعه خود، که در مجله Neuron آمده است، شرح می دهند: می توانیم از قدرت جادویی تصورات مان برای یاری به غلبه بر ترس های مداوم و اختلالات اضطرابی، یاری بگیریم.

پروفسور تور وهگر، یکی از نویسندگان این مقاله می گوید: این تحقیق تایید می نماید که تخیل یک واقعیت عصبی است که می تواند بر مغز و جسم ما به نحوی که برای سلامتی ما اهمیت دارد، تأثیر بگذارد.

قدرت آنچه که تصور می کنید

هنگامی که صحبت از یاری به مردم برای غلبه بر ترس و اضطراب خود می گردد، روانشناسان ممکن است درمان از راه مواجهه را توصیه نمایند. هدف از این رویکرد بی توجهی و سرد شدن فرد نسبت به محرک هایی است که باعث ترس او می گردد. بدین منظور آنها با قرار دادن مکرر فرد در معرض این محرک ها در یک محیط کاملا امن، به تدریج ترس فرد از آن محرک را پایین می آورند و فرد را نسبت به آن محرک بی توجه می نمایند. این می تواند به فرد یاری کند که حس تهدید، ترس و پیامدهای منفی این محرک ها را از بین ببرد.

در تحقیق نو، محققان از MRI عملکردی برای اسکن مغز شرکت نمایندگان استفاده کردند و فعالیت مغز را در شرایط واقعی و تصوراتی که شامل عوامل ناخوشایند است، ارزیابی کردند. هدف این بود که ببینیم چگونه تخیل ممکن است به ما یاری کند که از ترکیبات منفی دور بشویم.

این اولین مطالعه علوم اعصاب است تا نشان دهد که تخیل یک تهدید واقعا می تواند شیوه نمایش آن در مغز را تغییر دهد.

در تحقیق حاضر، تیم تحقیقاتی 68 شرکت نماینده سالم را به کار گرفت که آنها یک صدای تهدیدی خاص را همراه با شوک الکتریکی دریافت کردند. این شوک الکتریکی تنها ناراحت نماینده بود اما دردناک نبود.

آنها سپس شرکت نمایندگان را به سه گروه تقسیم کردند. محققان برای گروه اول، دوباره آن صدا را پخش کردند اما بدون شوک الکتریکی.

بعلاوه گروه دوم را مجبور به تصور شنیدن آن صدا کردند، در حالی که در گروه سوم را مجبور به تصور شنیدن صداهای دلپذیری مانند آواز پرندهگان و صدای باران کردند. هیچ یک از شرکت نمایندگان هیچ شوک الکتریکی اضافی دریافت نکردند.

تصور مکرر یک تهدید می تواند یاری نماینده باشد

هنگامی که داوطلبان مشغول شنیدن صدا، تصور کردن آن صدا یا تصور صداهای دلپذیر بودند، محققان به آنالیز فعالیت مغز آنها با استفاده از MRI عملکردی پرداختند. تیم بعلاوه پاسخ های فیزیولوژیکی آنها را با قرار دادن سنسوری بر روی پوست آنها مقدار گیری کرد.

محققان دریافتند که فعالیت مغز در شرکت نمایندگانی که این صدای تهدیدی را شنیدند و کسانی که فقط تصور شنیدن آن صدا را کردند، بسیار شبیه هم بود.

در تمام این داوطلبان، قشر شنوایی (منطقه مغزی که صدا را پردازش می نماید)، هسته accumbens (مرتبط با ترس) و قشر پیشانی ونتومدیال (که نشان دهنده قرار گرفتن در معرض خطر است) فعال شد.

با این وجود، پس از آنکه شرکت نمایندگان بارها آن صدای تهدیدی را شنیدند یا بارها تصور شنیدن آن صدا را بدون دریافت شوک الکتریکی مورد انتظار داشتند، ترس آنها متوقف شد. این فرایند (تصورات)، ارتباط بین این صدا و یک تجربه ناخوشایند(شوک الکتریکی) را خنثی کرد. این پدیده به عنوان انقراض یا خاموشی شناخته می گردد.

در گروه سوم، که در آن شرکت نمایندگان تنها صداهای دلپذیر را تصور کردند، منطقه ها دیگر مغز در اسکن MRI عملکردی روشن شد، و ارتباط منفی بین صدای تهدیدی و شوک الکتریکی هرگز از بین نرفت.

پروفسور تور وهگر می گوید: بسیاری از مردم فکر می نمایند که راه کاهش ترس یا احساسات منفی، فکر کردن به چیزهای خوب است. در واقع، چیزی که می تواند بیشتر اثرگذار باشد دقیقا مخالف آن است: تصور چیزی که شما را به ترس انداخته است اما بدون پیامدهای منفی.

شما می توانید حافظه های بد را به روزرسانی کنید

محققان می گویند: به لطف قدرت تخیلات، ما قدر خواهیم بود تا حافظه های بد و نگران نماینده خود را اصلاح و به روز کنیم.

اگر شما خاطره ای دارید که دیگر برای شما مفید نیست یا شما را آزار می دهد، می توانید از تخیلات خود برای ضربه زدن ، تغییر و به روز رسانی آن خاطره بهره ببرید.

با این حال، هر چه تصورات ما قوی و روشن تر باشد می تواند نتایج چنین آزمایشاتی را بیشتر تحت تاثیر قرار دهد. به این ترتیب، محققان شرح می دهند کسانی که تخیلات قوی دارند، ممکن است بیشتر از دستکاری خاطرات ناخوشایند سود ببرند، در حالی که کسانی که تخیلات ضعیف تری دارند ممکن است تفاوت زیادی را احساس ننمایند.

محققان می گویند که احتیاج به تحقیق بیشتری در خصوص قدرت تخیل وجود دارد، اما یافته های کنونی بر یک چیز تاکید می نمایند - اینکه ما نباید تاثیر آنچه که تصور می کنیم را دست کم بگیریم.

تصورات خود را کنترل کنید و آنچه را که خودتان اجازه می دهید، تصور کنید. شما می توانید از تخیلات سازنده برای شکل دادن به آنچه که مغز شما از تجربیات یاد می گیرد، بهره ببرید.

منبع: فوت و فن / medicalnewstoday.com

به "با قدرت تخیل، بر ترس خود غلبه کنید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با قدرت تخیل، بر ترس خود غلبه کنید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید