جزئیات فاز دوم طرح مدیریت هوشمندانه یارانه آرد و نان ، فرایند تخصیص آرد به نانوایان تغییر کرد ، مردم می توانند در خصوص کیفیت نان نظر دهند
به گزارش بهترین وبلاگ، مشاور وزیر اقتصاد در تشریح فاز دوم طرح مدیریت هوشمندانه یارانه آرد و نان شرح داد که در فاز دوم ضمن آنکه فرایند تخصیص آرد به نانوایان تغییر نموده است، امکان اظهار نظر مردم در خصوص کیفیت نان نانوایان در یک برنامه فراهم می گردد.
به گزارش بهترین وبلاگ، محمد جلال با اشاره به شروع طرح مدیریت هوشمندانه یارانه آرد و نان از اردیبهشت سال قبل، اظهار کرد: از زمان شروع طرح تا به امروز در سمت مردم تغییر ویژه ای صورت نگرفت. به عبارت دیگر در سال قبل نه آزادسازی قیمت نان در دستور کار نهاده شد و نه محدودیتی در خرید نان برای مردم ایجاد شد. فاز دوم طرح نیز از بهمن سال قبل شروع شد. البته مرحله آزمایشی فاز دوم از انتهای آذرماه در استان قزوین شروع و در انتهای بهمن به تدریج در کلیه استان ها پیاده سازی شد. در فاز دوم نیز مانند فاز اول، عدم آزادسازی قیمت نان و عدم ایجاد محدودیت خرید نان برای مردم مهمترین پیش فرض های کار بودند.
وی در خصوص تغییراتی که در مرحله دوم طرح در مقایسه با مرحله اول طرح صورت گرفت، شرح داد: در شروع اجرای فاز دوم، میزان یاری هزینه جبران اجاره و دستمزد نانوایان از 15 به 30 درصد افزایش یافت. در قدم بعدی، تخصیص آرد به نانوایان وارد الگوی تازه شد و محدودیتی که در گذشته در قالب سهمیه برای بسیاری از نانوایان وجود داشت که فراوری نان با حجم بیشتر در روز امکانپذیر نبود، برداشته شد؛ یعنی در فاز دوم طرح، نانوایان می توانند هر میزان نان به وسیله کارتخوان های هوشمند به مردم عرضه نمایند. بعلاوه درصدی بیشتر، می توانند آرد یارانه ای دریافت نمایند.
مشاور وزیر اقتصاد ادامه داد: یعنی برای نانوا معادل عملکرد صحیحی که در فروش نان به مردم انجام می دهد و تراکنش ها به وسیله سامانه پذیرفته می گردد، امکان خرید آرد یارانه ای فراهم می گردد و این میزان خرید در هر دوره دریافت آرد، می تواند تا 10 درصد افزایش پیدا کند. از طرف دیگر نانوایی هایی هستند که ما به ازای عدم ثبت فروش نان در کارتخوان های هوشمند یا کاهش ساعت کاری در روزهای مختلف میزان فروش نانشان کاهش یافته است و اثر کاهش فروش و عدم عرضه نان به مشتری این است که در دوره آینده میزان تخصیص آرد یارانه ای برای نانوایی که رفتار متعهدانه ندارد کاهش پیدا می نماید.
به گفته وی، دوره تخصیص آرد به نانوایان در بسیاری از استان ها هر 10 روز یکبار و در بعضی استان ها یا نانوایی های مستقر در روستاهای کشور که ممکن است مشکلاتی در زمینه تردد و حمل ونقل آرد وجود داشته باشد، دوره های 15 روزه یا یک ماهه هم به صورت موردی انجام می گردد. البته یاری هزینه ها به صورت روزانه پرداخت می گردد.
جلال در ادامه با اشاره به مراحل تکمیلی فاز دوم طرح اظهار کرد: در ادامه یک ورود جدی تری به حوزه کیفیت و رضایت مردم در حوزه نان خواهیم داشت. در این راستا برنامکی پیش بینی شده است که تا قبل از انتها اردیبهشت به صورت رسمی به مردم معرفی می گردد و مردم به راحتی می توانند سوابق تراکنش های خرید نان خود را روی این برنامک (اپلیکیشن) مشاهده نمایند و مبتنی بر تجربه خریدهای خود نسبت به کیفیت، قیمت، میزان نان، رفتار نانوا و... نظرات خود را ثبت نمایند.
وی با بیان اینکه روزانه بین 10 تا 11 میلیون تراکنش خرید نان روی کارتخوان های هوشمند ثبت می گردد، گفت: یکی از اهداف طرح، کاهش هدررفت آرد یارانه ای بود که در سال 1401 فاصله قیمتی آرد یارانه ای (آرد خبازی که برای فراوری نان مردم استفاده می گردد) با آرد و گندمی که برای سایر مصارف استفاده می گردد به علت هدفمندسازی ارز ترجیحی 16 برابر شد درحالی که این فاصله قیمتی در سال 1400 چهار برابر شد. این موضوع انگیزه افراد سودجو برای سوءاستفاده از آرد یارانه ای را تشدید کرد. با شروع مرحله تازه طرح، مبتنی بر شاخص های آماری جریان جلوگیری از هدررفت آرد قابل مشاهده است. قیمت آرد خارج از شبکه دچار افزایش قیمت شده است و اثربخشی طرح را مشاهده می کنیم.
منبع: همشهری آنلاین