جزئیات وام 600 میلیون تومانی ساخت مسکن

به گزارش بهترین وبلاگ، به تازگی سقف تسهیلات ساخت مسکن با افزایش 33 درصدی به 600 میلیون تومان رسیده که سقف این رقم در 12 شهر به سازندگان حرفه ای که از فناوری های نوین استفاده می نمایند تعلق خواهد گرفت.

جزئیات وام 600 میلیون تومانی ساخت مسکن

به گزارش ایسنا، افزایش هزینه های ساخت مسکن و رشد سالیانه 40 تا 50 درصدی قیمت مصالح ساختمانی، دولت را بر آن داشت تا سقف وام ساخت مسکن را افزایش دهد. سال 1400 سقف تسهیلات ساخت مسکن 450 میلیون تومان بود که امسال به 600 میلیون تومان به ازای هر واحد رسیده است.

دولت سیزدهم طرح ساخت چهار میلیون واحد مسکونی طی چهار سال در قالب نهضت ملی مسکن را شروع نموده که گفته می گردد اجرای آن به بخش خصوصی واگذار خواهد شد. به این ترتیب اگر دولت بتواند فراوری سالیانه مسکن را از حدود نیم میلیون واحد مسکونی فعلی به حدود یک میلیون واحد برساند به نوعی در سیاست های کلان خود در بخش مسکن پیروز بوده است.

کارشناسان معتقدند تجربه مسکن مهر که پس از گذشت حدود 15 سال هنوز به طور کامل در بخش هایی از کشور به اتمام نرسیده نشان داده دولت باید از دخالت مستقیم در ساخت و ساز خودداری کند. از آن طرف بخش خصوصی شرایط چندان مطلوبی ندارد. کاهش توان متقاضیان مسکن، رشد قیمت مصالح ساختمانی و بازده سرمایه پایین تر از نرخ تورم عمومی، منجر به کاهش انگیزه های بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در بخش مسکن شده است.

از طرف دیگر دولت قیمت ساخت واحد های نهضت ملی مسکن را در آخرین به روزرسانی 4.5 میلیون تومان در هر متر مربع اعلام نموده که سازندگان معتقدند با این مبالغ نمی توان پروژه ها را پیش برد و هزینه ها فراتر از این ارقام است؛ بنابراین به نظر می رسد افزایش تسهیلات ساخت می تواند راهکاری جایگزین برای رشد ساخت و ساز در کشور باشد.

بانک مسکن برای سال تازه سقف تسهیلات ساخت مسکن را از 450 به 600 میلیون تومان افزایش داد. در این خصوص یک بسته اعتباری جهت اعطای تسهیلات ساخت مسکن در 12 سقف متفاوت با در نظر گرفتن شهر محل سکونت، استفاده از فناوری های نوین و شرایط فنی سازنده تدوین نموده است.

محمود شایان ـ مدیرعامل بانک مسکن در این خصوص گفته است: سقف این تسهیلات برحسب طبقه بندی جمعیتی شهر ها به سه گروه تقسیم می گردد که در هر گروه، بسته به اینکه سازنده متقاضی تسهیلات ساخت، از فناوری نوین ساختمانی در ساخت وساز استفاده کند یا خیر و بعلاوه برحسب اینکه سازنده حرفه ای باشد یا معمولی (غیرحرفه ای)، سقف تسهیلات نیز متفاوت معین شده است.

وی بیان نمود: در بسته اعتباری امسال رونق فراوری مسکن، برای 12 شهر تهران، اصفهان، شیراز، مشهد، تبریز، کرج، اهواز، بندرعباس، بوشهر، قم، ساری و رشت سقف تسهیلات ساخت مسکن برای سازندگان حرفه ای که از فناوری نوین هم استفاده نمایند، 600 میلیون تومان به ازای هر واحد است.

مدیرعامل بانک مسکن اضافه کرد: بعلاوه به سازندگان غیرحرفه ای که از فناوری نوین ساخت در پروژه خود بهره بگیرند، 550 میلیون تومان تسهیلات به ازای احداث هر واحد مسکونی پرداخت می گردد.

وی شرح داد: در شهر های مذکور، به سازندگان حرفه ای که از فناوری نوین ساختمانی استفاده ننمایند، 500 میلیون تومان و به سایر سازنده ها نیز 450 میلیون تومان تسهیلات بدون سپرده ساخت پرداخت می گردد.

شایان توضیح داد: در سایر مراکز استان ها و شهر های بالای 200 هزار نفر جمعیت، سقف تسهیلات به ترتیبی که برای سازندگان گروه اول اعلام شد، با مبالغ 500 میلیون تومان، 450 میلیون تومان، 400 میلیون تومان و 350 میلیون تومان به ازای هر واحد مسکونی قابل پرداخت است.

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن، مدیرعامل بانک مسکن اضافه کرد: بعلاوه در شهر های با جمعیت کمتر از 200 هزار نفر جمعیت، سقف تسهیلات در چهار حالت ذکرشده به ترتیب 450 میلیون، 400 میلیون، 350 میلیون و 300 میلیون تومان است.

شایان با اشاره به اینکه سقف تسهیلات بدون سپرده ساخت مسکن در امسال بیش از 30 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است، گفت: پیش بینی می گردد بر اساس سیاست تازه تأمین اقتصادی ساخت و فراوری مسکن، بخش قابل توجهی از هزینه های احداث واحد مسکونی، با تسهیلات تازه بانک مسکن پوشش داده گردد.

مدیرعامل بانک مسکن اضافه کرد: این بسته یاری خواهد نمود تا فراوری مسکن علاوه بر سهمیه ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال، در شهر های کشور رونق مضاعف پیدا کند و درنهایت، مشکل خانه دار شدن اقشار هدف در کشور رفع گردد.

منبع: فرارو

به "جزئیات وام 600 میلیون تومانی ساخت مسکن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزئیات وام 600 میلیون تومانی ساخت مسکن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید