جناب وزیر لطفا با مردم صادق باشید!

به گزارش بهترین وبلاگ، رضا زندی کارشناس حوزه انرژی در یادداشتی در روزنامه اعتماد نوشت: مردم، بحق از خبرنگاران انتظار دارند به مقدار بزرگی رنج شان، صدای رسای دردهای شان باشند.

جناب وزیر لطفا با مردم صادق باشید!

حالا که خاموشی های فراگیر، طولانی و مکرر مضطرشان نموده، این انتظار از رسانه ها جدی تر است. من، اما جملاتی نمی یابم که مطبوعات رسمی کشور بتوانند منتشر نمایند و همزمان واگویه خستگی ها و استیصال مردم باشد؛ آن هم وقتی در میانه صد ها معضل مالی و اجتماعی (از گرانی و بیکاری گرفته تا مسکن، بی ثباتی مالی، واکسیناسیون و...)، بی برقی هم امان شان را بریده و همه شوون شخصی، خانوادگی و شغلی شان را با دشواری جدی روبرو نموده است.

مردم! ببخشید اگر نمی توانیم آن طور که شما می خواهید داستان سختی های تان را بنویسیم و ببخشید که ظاهرا قلم مان آنقدر برش ندارد که مسوول را ناچار به چاره ای کند تا در این ملک پر گهر، اینقدر هر روز رنج روی رنج گذاشته نشود.

1- بخشی از دردسر ها و استرس های خاموشی های بی برنامه روز های اخیر، در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته شده است. از مراکز درمانی گرفته تا مراکز آموزشی و امتحانات مختل شده، از کارخانه ها و کسب و کار های به تعطیلی کشانده شده تا خانه های دم نموده از گرما، از اختلال در اینترنت تا آسانسور های گیر نموده در میان طبقات، از لوازم خانگی آسیب دیده تا مواد غذایی فاسد شده، از... تا. مسائل زیادی را می توان در این نقطه چین ها جانمایی کرد.

در این کشور رسم شده است که هر اتفاقی می افتد، بی پذیرش مسوولیت و استعفا از موقعیت و کوشش برای جبران، با یک عذرخواهی ساده، سر و ته ماجرا را به هم می آورند. باور کنید مردم چیز زیادی نمی خواهند. فقط برای زندگی عادی شان برق می خواهند. آن هم در گرمای بالای 40 درجه تابستان!

2- کمترین قصور وزارت نیرو، پیش بینی نکردن شرایط از ماه ها قبل و سکوتش درباره دلیل هاست. اگر نمی توانید به صورت فوری خاموشی های گسترده را برطرف کنید، حداقل می توانید با مردم صادقانه تبادل نظر کنید؟! مثلا بگویید کدام نیروگاه ها در مدار هستند و کدام نیروگاه ها دچار مشکل شده اند و چرا؟! آیا پول ضریب آمادگی نیروگاه ها را در زمستان (برای تعمیرات) پرداخت نموده اید؟ آیا تحریم و کرونا باعث نشده است تا مثلا راه اندازی نیروگاهی که تمام شده به تعویق بیفتد؟

تحریم چه تاثیری بر کاهش سرمایه گذاری ها در صنعت برق داشته است؟ اگر قیمت برق را عامل مصرف می دانید، برق امید که سال گذشته درباره اش تبلیغ کردید، چه تاثیری در کاهش مصرف داشته است؟! مردم درباره ماجرای رمزارزها، صادرات برق و... سوال های متعدد دارند. وزیر نیرو باید با مردم صریح و صادقانه در این موارد حرف بزند، دلایل واقعی خاموشی ها را بگوید و به حرف های آن ها گوش کند.

حدود سه سال پیش، وقتی خاموشی های تابستانه یک بار دیگر رخ نمود، به وزیر نیرو پیشنهاد کردم سخنگویی با ظرفیت هایی همانند محمد اصغری کارشناس ارشد هواشناسی، (هم او که با ورودش به تلویزیون اخبار هواشناسی را متحول کرد و با مردم ارتباط خوبی ساخت) برای صنعت برق معین کند.

سخنگویی که بتواند با روشی درست و نوآور، اطلاعات لازم و باورپذیر را درباره فراوری و مصرف برق و شرایط شبکه و خاموشی ها به مردم ارایه کند. سربسته بگویم، از چنان سیستمی، چنین انتظاری زیاد بود! حالا بعد از سه سال، کاش بتوانیم حداقل فرد مناسبی را ببینیم که با مردم صادقانه صحبت کند و اطلاعات دقیق و باورپذیر درباره صنعت برق به مردم بدهد و به ابهامات شان پاسخ دهد.

از سوی دیگر ضروری است دولت بعد به سرعت شرایط سرمایه گذاری در صنعت برق را فراهم کند. از برطرف تحریم گرفته تا جذب سرمایه گذاری و تنظیم اقتصادش. داشتن برق، جزو اولیه ترین احتیاج ها برای زندگی اجتماعی امروز است. این؛ انتظار زیادی نیست.

منبع: فرارو

به "جناب وزیر لطفا با مردم صادق باشید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جناب وزیر لطفا با مردم صادق باشید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید