دژپسند: اقدامات ایران در مبارزه با پولشویی گسترده و عمیق است

به گزارش بهترین وبلاگ، وزیر امور مالی و دارایی در ملاقات سفیران اروپایی و آسیایی اقدامات تهران در راستای مبارزه با پولشویی و همچنین تعامل با اف ای تی اف را تا کنون کاملا گسترده خواند.

دژپسند: اقدامات ایران در مبارزه با پولشویی گسترده و عمیق است

به گزارش گروه اقتصادی بهترین وبلاگ به نقل از شبکه اخبار اقتصادی و دارایی ایران (شادا)، فرهاد دژپسند در ملاقات با سفرا و کنندگان سفارتخانه های بعضی از کشور های اروپایی و آسیایی، اقدامات جمهوری اسلامی ایران در راستای مبارزه با پولشویی و تأمین اقتصادی تروریسم و همچنین تعامل با گروه ویژه اقدام اقتصادی (اف ای تی اف) را تا به امروز کاملاً گسترده و اجرایی دانست و ابراز امیدواری کرد که با همکاری کشور های مستقل، ایران از لیست غیر همکار این گروه خارج گردد.

دژپسند در این جلسه که لعیا جنیدی معاون حقوقی رئیس جمهوری نیز در آن حضور داشت، گفت: شورای عالی مقابله و پیشگیری از جرایم پولشویی و تأمین اقتصادی تروریسم به ریاست وزیر اقتصاد و با عضویت نهاد های دیگر حکومت به طور منظم تشکیل جلسه می دهد و در این جلسات، برای تأمین نیازمندی های کشور، همبستگی و همراهی خوبی میان اعضای شورا وجود دارد.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه آئین نامه اجرایی مبارزه با پولشویی با 15 سرفصل و 158 ماده پس از طی مراحل قانونی در دولت با اولویت به تصویب رسیده است و اکنون در حال انجام می باشد اضافه نمود: در این آئین نامه بالاترین انطباق با استاندارد های بین المللی لحاظ شده و از طرفی نیازمندی های کشور را نیز به طور کامل پوشش داده است.

دژپسند اضافه نمود: ساختار های لازم برای مبارزه با پولشویی از جمله ارتقای صندلی مرکز اطلاعات اقتصادی و همچنین گسترش تعاملات و ارتباطات لازم میان مرکز مذکور با نهاد های بانکی، مؤسسات اقتصادی، بازار های غیر متشکل پولی، بورس، بیمه، گمرک، اقتصادیات، شهرداری ها، ضابطان قضائی، دستگاه های نظارتی و … صورت پذیرفته است.

رئیس شورای عالی مبارزه با پولشویی با اشاره به مبارزه ایران با جرایم سازمان یافته در طول چهل سال گذشته از جمله قاچاق مواد مخدر و انهدام مکشوفات آن با صرف منابع گسترده اقتصادی و انسانی اضافه نمود: در این زمینه ایران کارنامه بسیار روشن و مشخصی دارد.

وزیر اقتصاد در مورد دلایل عدم اطمینان بعضی در ایران برای پیوستن به کنوانسیون های بین المللی پالرمو و سی اف تی گفت: رئیس جمهوری آمریکا از توافق بین المللی برجام که حاصل سال ها مذاکرات جمهوری اسلامی ایران با 1+5 بود و این توافق طی مصوبه ای به تأیید شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز رسیده بود، به صورت یکجانبه و غیر قانونی خارج شد و بر خلاف حقوق بین الملل، استاندارد های بین المللی و معیار های اف ای تی اف ظالمانه ترین، بی سابقه ترین و پیچیده ترین محدودیت ها را در مقابل مبادلات تجاری و اقتصادی بین المللی مردم ایران حتی برای واردات کالا های حیاتی مانند دارو و غذا قرار داد.

دژپسند اضافه نمود: در زمان وقوع بلایای طبیعی همچون سیل و زلزله در مناطق مختلف کشور نیز شاهد بودیم که محدویت های آمریکا مانع یاری های نقدی کشور های دیگربه ملت ایران بود.

وی تأکید کرد: باید این سوال در مجامع بین المللی مطرح گردد که چطور یک کشور می تواند با اعمال محدودیت های غیر قانونی در مقابل تجارت و مبادلات اقتصادی، عامل جان سپردن بچه ها، زنان و مردان سالخورده دیگر کشور ها گردد.

وزیر اقتصاد گفت: اقدامات ایران در اجرای توافقات با گروه اقدام اقتصادی (اف ای تی اف) تا به امروز کاملاً گسترده و عمیق بوده است، لکن برای ادامه این راستا چه تضمینی وجود دارد که آمریکا از معاهدات بین المللی سو استفاده نکند.

دژپسند مطرح نمود: اف ای تی اف یک بحث فنی است و متأسفانه بعضی از کشور ها از جمله آمریکا به دنبال استفاده سیاسی از آن هستند.

وزیر اقتصاد در ادامه گفت: نقش کشور های اروپایی و آسیایی مستقل در تحکیم قواعد بین المللی و احترام به حقوق ملت ها، ویژه و مؤثر است و باید اقدامات جمهوری اسلامی ایران برای مقابله با پولشویی و تأمین اقتصادی تروریسم و همچنین تعامل با گروه ویژه اقدام اقتصادی (اف ای تی اف) به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد و در مقابله با اقدامات غیر قانونی آمریکا، اعتماد کشور ها به توافقات و معاهدات بین المللی احیا گردد.

دژپسند اضافه نمود: یکجانبه گرایی های آمریکا در زیر پا گذاشتن قواعد بین المللی و خروج از معاهدات، بزرگترین سد در مقابل حق ملت ها برای تجارت آزاد و مبادلات اقتصادی در سطح بین المللی است.

وی با اشاره به اینکه اساساً در دنیای امروز غالب نظریه های اقصادی در حوزه تجارت بین الملل اجازه نمی دهد، محدودیت یکجانبه و غیر قابل تحمل از سوی کشوری بر علیه دیگر کشور ها اعمال گردد اضافه نمود: این نوع اقدامات نه تنها با نظریه های فوق در تعارض است بلکه با حقوق بین المل هم مغایرت دارد.

معاون حقوقی رئیس جمهور نیز در ادامه این جلسه با تشریح اقدامات اجرا شده جهت مقابله با پولشویی و تأمین اقتصادی تروریسم به تصویب قوانین مبارزه با پولشویی و تأمین اقتصادی تروریسم و نیز تصویب قوانین اصلاحی این دو قانون جهت انطباق بیشتر با ضوابط مربوط، همچنین تصویب آئین نامه تفصیلی اجرایی برای مقابله با پولشویی اشاره نمود و گفت: علت جدیت و اهتمام ایران این است که ایران خود قربانی تروریسم و جرایم سازمان یافته از این دست است.

لعیا جنیدی همچنین ضمن تبیین پیشنهاد الحاق به دو معاهده مبارزه با جرایم سازمان یافته فراملی (پالرمو) و تأمین اقتصادی تروریسم (سی. اف. تی) از سوی دولت و تصویب آن توسط مجلس و نیز پیگیری نهایی شدن این تصویب در مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: یکی از ملاحظات مطرح شده در مجمع اثر منفی اقدامات غیر قانونی آمریکا بر موضوع است.

معاون حقوقی رئیس جمهوری اضافه نمود: ایران به دنبال شفافیت و علاقمند به تحقق آن است؛ لذا نه تنها دولت لوایح چهارگانه فوق درخصوص شفافیت اقتصادی را که دو مورد آن نهایی شده و دو مورد دیگر در حال آنالیز در مجمع تشخیص مصلحت نظام است را پیگیری کرده، بلکه علاوه بر آن ها لایحه جامع شفافیت و لایحه مدیریت تعارض منافع در خدمات عمومی را نیز ارائه داده که در واقع انتظار سطح بسیار بالاتری از شفافیت در همة حوزه های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و… و. است.

محمد خزاعی دبیر کل ایرانی اتاق بازرگانی بین المللی (ای سی سی) در این جلسه با اشاره به اینکه یکی از کمیسیون های فعال (ای سی سی) به موضوع مبارزه با فساد و تأمین اقتصادی تروریسم اختصاص دارد، گفت: این نهاد بین المللی با اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران ارتباط گسترده ای دارد و نظر بخش خصوصی ایران این است که به دلیل تحریم های اعمال شده، برای مبادلات اقتصادی امور تجاری خود شدیداً با مشکل روبرو هستند.

وی گفت: بخش خصوصی ایران نیز مانند دولت از مقوله شفافیت در کشور بویژه شفافیت اقتصادی حمایت می نماید و بنده به عنوان دبیرکل (ای سی سی) وظیفه دارم نگرانی بخش خصوصی را علیرغم علاقمندی که به توسعه تجارت با کشور ها دارند از تهدیدی که در روابط اقتصادیشان از جانب تحریم حاکم است، اعلام کنم.

دبیرکل (ای سی سی) تأکید کرد: در واقع بخش خصوصی اعتماد خود به رعایت مقررات بین المللی از سوی آمریکا و بعضی کشور های دیگر را از دست داده اند.

بنا بر این گزارش، تعدادی از سفرای کشور های حاضر در جلسه نیز ضمن تشکر از اقدامات ایران در حوزه مبارزه با پولشویی و تأمین اقتصادی تروریسم، تاکید کردند که دولت های آن ها نیز آماده هر نوع همکاری با ایران در این حوزه هستند.

آنان پیشنهاد دادند که با مرکز اطلاعات اقتصادی و مبارزه با پولشویی وزارت امور اقتصادی و دارایی می توانند همکاری بیشتری داشته باشند و در زمینه ارائه یاری های فنی، تبادل تجربیات، آموزش و تسهیل روابط اقتصادی و تجاری همکاری کنند. کنندگان سفارتخانه های کشور های شرکت کننده در این نشست، با بیان اینکه ایران اقدامات بسیار مثبتی را در حوزه مبارزه با تأمین اقتصادی تروریسم و مبارزه با پولشویی انجام داده است، اضافه نمودند که از دولت ایران انتظار داریم که به منظور تسهیل روابط اقتصادی و تجارت خارجی کشور ها با جمهوری اسلامی ایران، دو لایحه پالرمو و سی اف تی را به مرحله تصویب و اجرا برسانند.

در ابتدای این جلسه نیز دکتر میثم امیری رئیس مرکز اطلاعات اقتصادی وزارت اقتصاد گزارش کاملی از اقدامات ایران در راستای مبارزه با پولشویی و تأمین اقتصادی تروریسم به حاضران در جلسه ارائه داد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "دژپسند: اقدامات ایران در مبارزه با پولشویی گسترده و عمیق است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دژپسند: اقدامات ایران در مبارزه با پولشویی گسترده و عمیق است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید