رقابت پشت پرده، برای جانشینی ترزا می کلید خورد

به گزارش بهترین وبلاگ، لندن - خبرنگاران - یک هفته پس از اعلام آمادگی ترزا می برای کناره گیری از قدرت، رقابت تنگاتنگی میان هم حزبی های او برای تصدی کرسی نخست وزیری در پشت پرده، آغازشده است.

رقابت پشت پرده، برای جانشینی ترزا می کلید خورد

استر مکوی وزیر اسبق کار و امور بازنشستگی که شش ماه پیش در اعتراض به طرح دولت درباره نحوه خروج از اتحادیه اروپا، استعفا داد، روز دوشنبه کارزار تبلیغاتی خود را برای جانشینی می شروع کرد. او شعار خود را به خروج انگلیس از اتحادیه اروپا تا پیش از مهلت 31 اکتبر (9 آبان) اختصاص و وعده داده است که این مهلت حتی به قیمت خروج بی توافق از اتحادیه اروپا، تمدید نخواهد شد.

اتحادیه اروپا، پس از سه بار مخالفت مجلس انگلیس با طرح دولت درباره نحوه خروج از بروکسل، مهلت برگزیت را تا نهم آبان ماه تمدید نموده است.

مکوی معتقد است برای نخست وزیری بایستی فردی انتخاب گردد که به برگزیت اعتقاد داشته باشد و پیش از سرانجام موعد نهم آبان، کشور را از اتحادیه اروپا خارج کند. او می گوید تنها از این طریق می توان از یکه تازی احزاب راست گرا همچون حزب جدید برگزیت مانع شد.

حزب برگزیت به تازگی توسط نایجل فاراژ رهبر اسبق حزب استقلال انگلیس تأسیس شده است. فاراژ در شکل گیری رأی مردم به خروج از اتحادیه اروپا در سال 2016 نقش مهمی ایفا کرد و این روزها یکه تاز انتخابات مجلسی اروپاست.

رقابت درونی حزب محافظه کار هنوز به صورت رسمی شروع نشده اما شماری از نمایندگان ارشد این حزب برای شرکت در انتخابات اعلام آمادگی نموده اند.

بوریس جانسون وزیر امورخارجه اسبق انگلیس که در اعتراض به طرح برگزیت دولت استعفا کرد، هفته گذشته به صورت رسمی آمادگی خود را برای جانشینی ترزا می خاطرنشان کرد. نظرسنجی ها حاکی است، او در میان سایر نامزدهای احتمالی، از شانس بیشتری در انتخابات برخوردار است.

روزنامه تایمز دیروز (یکشنبه) گزارش داد جانسون محبوب ترین نامزد حزب محافظه کار است، طوری که او با 39 درصد در مقابل چهره هایی همچون دومینیک راب وزیر مستعفی برگزیت و مایکل گوو وزیر محیط زیست جلوتر است.

گزارش ها حاکی است جرمی هانت وزیر امورخارجه انگلیس هم یکی از نامزدهای بالقوه برای جانشینی ترزا می است. او هنوز حضور خود در این انتخابات را تائید ننموده اما امروز در حاشیه اجلاس مجمع جهانی سلامت در ژنو به بهترین وبلاگ گفت: باید منتظر بمانیم و ببینیم چه می گردد. در حال حاضر مردم از ما می خواهند که برگزیت را اجرا کنیم.

او برخلاف خانم مکوی اظهار کرد، هرگز هوادار خروج بی توافق از اتحادیه اروپا نبوده و معتقد است که این وضعیت به اقتصاد کشور آسیب می زند.

ترزا می که به دلیل نارضایتی عمومی از عملکردش در روند خروج از اتحادیه اروپا تحت فشار زیادی واقع شده است هفته گذشته توافق کرد تا دو هفته دیگر تاریخ استعفایش را اعلام کند.

او قرار است بلافاصله پس از رای گیری دوباره نمایندگان مجلس بر سر طرح دولت درباره چگونگی خروج از اتحادیه اروپا که قرار است در نخستین هفته ماه ژوئن برگزار گردد، با گراهام بردلی رئیس فراکسیون بانفوذ حزب محافظه کار موسوم به کمیته 1922 دیدار و درباره زمان برگزاری انتخابات درونی حزب محافظه کار، توافق کند.

می پیش تر وعده داد بود که در صورت موافقت مجلس با طرح دولت، از مقام خود استعفا خواهد داد، اما اگر مجلس با طرح او مخالفت کند احتمالاً، زمانی را که بعید است طولانی باشد برای برگزاری انتخابات درون حزبی تعیین خواهد نمود.

کمیته 1922 حزب مسئول برگزاری انتخابات حزب محافظه کار است و قاعدتاً از همان شیوه ای که در سال 2016 میلادی منجر به انتخاب ترزا می شد، استفاده می نماید. البته این موضوع بایستی به تائید هیئت رئیسه حزب محافظه کار برسد.

بر اساس رویه همه نمایندگان مجلسی حزب محافظه کار می توانند نامزدی رهبری حزب شوند، به این شرط که دست کم دو نماینده دیگر از نامزدی شان حمایت نمایند. اگر نامزدها بیش از سه نفر باشند، هرچند بار که لازم باشد از نمایندگان محافظه کار مجلس عوام رأی می گیرند تا فقط دو نامزد باقی بمانند. (در هر مرحله رأی گیری، کسی که کمترین رأی را داشته باشد حذف می گردد).

وقتی فقط دو نامزد ماند، انتخاب را به اعضای حزب در سراسر انگلیس واگذار می نمایند.

اروپام ** هـ ن **شبس**1613

منبع: ایرنا

به "رقابت پشت پرده، برای جانشینی ترزا می کلید خورد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رقابت پشت پرده، برای جانشینی ترزا می کلید خورد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید