فعالیت های داوطلبانه و شاخص های رفاهی

به گزارش بهترین وبلاگ، روزبه کردونی در تابناک نوشت: گفتمان سازی درباره توسعه فعالیت های داوطلبانه به عنوان یک شاخص ارتقای رفاه، هم در سطح فردی و هم در سطح اجتماعی موردتوجه رسانه ها و کنشگران عرصه عمومی باشد.

فعالیت های داوطلبانه و شاخص های رفاهی

پنج دسامبر، روز جهانی داوطلب است. فرهنگ، تاریخ و آموزه های اخلاقی ما انباشته از توصیه های مفیدی است که افراد را به امور داوطلبانه ترغیب می نماید. در این میان مطالعات اخیر بین المللی در حوزه فعالیت های داوطلبانه به موضوع مزیت های رفاهی این فعالیت ها و تأثیر کنش داوطلبانه بر رفاه اجتماعی متمرکز شده اند. براساس چارچوب رفاهی این مزایا در سه گروه طبقه بندی می شوند: 1. وضعیت سلامت 2. مهارت ها و دستمزد3. رفاه ذهنی. برای نمونه بعضی تحقیقات حکایت از پیوندی مثبت میان فعالیت داوطلبانه و وضعیت سلامت افراد دارد. مطابق این مطالعات داوطلبان تا حد زیادی از سلامت جسمی و روانی مناسب، لذت می برند و نسبت به افرادی که فعالیت داوطلبانه ندارند، نرخ مرگ ومیر پایین تری دارند.

از سوی دیگر مطالعه ای که در همه کشورهای OECD دراین خصوص صورت گرفته است تفاوت درخور توجهی را در چند شاخص سلامت میان سالمندان داوطلب و غیرداوطلب نشان می دهد. اینکه به طور کلی سالمندانی که به طور رسمی داوطلب فعالیت های بدون دستمزد غیراجباری هستند، نسبت به افرادی که داوطلب نیستند، از وضعیت سلامت بهتری برخوردار هستند.

کشورهایی که نرخ فعالیت داوطلبانه غیررسمی در آنها نسبت به فعالیت های رسمی بالاست -مانند دانمارک و سوئد- سطوح پایین تری از افسردگی را در میان جمعیت سالمند خود تجربه نموده اند. درحالی که عکس این رابطه در کشورهایی که سطح پایین فعالیت های داوطلبانه غیررسمی دارند، صادق است. داوطلب شدن برای بازار کار نیز مزایایی به همراه دارد. بعضی معتقدند تأثیر فعالیت های داوطلبانه می تواند محدود باشد؛ چراکه داوطلبان، مهارتی را که به راحتی بتوانند به بازار کار منتقل شوند، در خود پرورش نمی دهند.

با این حال تحقیقات متعدد تأیید می نماید که داوطلبان اظهار نموده اند؛ فعالیت های داوطلبانه هم مهارت های سخت افزاری، تکنولوژی اطلاعات، زبان، مدیریت کسب وکار و رابطه با مشتری و نیز مهارت های نرم افزاری مانند ارتباطات، کار تیمی، مدیریت زمان و نظم و انضباط را در آنان ارتقا داده است. از سوی دیگر بعضی تحقیقات ازجمله نظرسنجی جهانی صورت گرفته ازسوی مؤسسه گالوپ نشان می دهد به طور میانگین افرادی که در فعالیت های داوطلبانه مشارکت می نمایند، رضایت بالاتری از زندگی دارند و احساسات مثبت بیشتری را نسبت به افراد غیرفعال در این حوزه تجربه می نمایند.

نکته حائز اهمیت دیگر درباره فعالیت های داوطلبانه این است که مقدار زمانی که افراد داوطلب برای کمک و کمک به دیگران اختصاص می دهند، چه مقدار خروجی فراوری می نماید؟ در مطالعه صورت گرفته در کشورهای اروپایی برای تخمین ارزش پولی ساعات اختصاص داده شده به فعالیت های داوطلبانه و با درنظرگرفتن ارزش دلار آمریکا در سال 2013 برای 40 ساعت کار در هفته و 52 هفته در سال برآورد شده است مبلغی معادل یک تریلیون دلار آمریکا (حدود دو درصد فراوری ناخالص داخلی این کشورها) ارزش مالی فعالیت های داوطلبانه در منطقه OECD بوده است. ارزش مالی فعالیت های داوطلبانه در سال 2013، در آلمان 117 میلیارد دلار، در انگلستان 60 میلیارد دلار، در استرالیا 49 میلیارد دلار، در کانادا 36 میلیارد دلار و در ژاپن 33 میلیارد دلار برآورد شده است.

در جمع بندی این یادداشت باید متذکر شد؛ گسترش فعالیت های داوطلبانه و آنچه امروز به عنوان مفهوم توسعه خیر جمعی در گفتمان عمومی جامعه از آن یاد می گردد، هم برای توسعه مالی- اجتماعی و ارتقای رفاه جامعه و هم برای فرد داوطلب قابل تعمیم است. آشنایی با افراد جدید، پیداکردن دوستان جدید، بسط تجربه زندگی، تقویت اعتمادبه نفس، تجربه احساسات مثبت و دستیابی به مهارت های جدید در زمره این مزیت ها به شمار می روند. با این وصف پیشنهاد می گردد؛ گفتمان سازی درباره توسعه فعالیت های داوطلبانه به عنوان یک شاخص ارتقای رفاه، هم در سطح فردی و هم در سطح اجتماعی موردتوجه رسانه ها و کنشگران عرصه عمومی باشد.

منبع: خبرگزاری مهر

به "فعالیت های داوطلبانه و شاخص های رفاهی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فعالیت های داوطلبانه و شاخص های رفاهی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید