مرگ تدریجی جنگل های زاگرس کهگیلویه وبویر احمد با آفت برگ خوار و جوانه خوار بلوط

به گزارش بهترین وبلاگ، آفت برگ خوار و جوانه خوار بلوط در چند سال اخیر، گونه های مختلف بلوط در جنگل های زاگرس به ویژه در استان کهگیلویه و بویر احمد را مورد حمله قرار داده آفتی که باعث زوال جنگل ها می گردد.

مرگ تدریجی جنگل های زاگرس کهگیلویه وبویر احمد با آفت برگ خوار و جوانه خوار بلوط

گروه استان های بهترین وبلاگ، جنگل های بلوط زاگرس به لحاظ حفاظت از منابع آب و خاک، فراوری محصولات فرعی، ذخایر ژنتیکی، مصارف درمانی و ظرفیت های اکوتوریستی دارای اهمیت منحصر به فردی هستند و حفاظت از آن ها در برابر بیماری ها و آفات به ویژه آفت جوانه خوار بلوط امری لازم است.

در چند سال اخیر به هم خوردن زیست بوم، دستکاری طبیعت، تغییر اقلیم، کمبود بارش ها و سرمای زمستان و یخبندان و از بین رفتن دشمنان طبیعی آفت، باعث طغیان آفت جوانه خوار بلوط در جنگل های زاگرس شده است و همین امر موجب شده که درختان بلوط زاگرس در معرض نابودی قرار گیرند.

با شروع فصل بهار و رویش مجدد در سطح جنگل های بلوط استان کهگیلویه و بویر احمد، بیم آن می رود مناطقی که مستعد ظهور آفت جوانه خوار بلوط باشند، توسعه یابد. آفت برگ خوار و جوانه خوار بلوط که در چند سال اخیر، گونه های مختلف بلوط در جنگل های زاگرس به ویژه در استان کهگیلویه و بویر احمد را مورد حمله قرار داده آفتی خطرناک است که باعث کاهش رویش چوب، زوال جنگل، تغییر در زادآوری و توالی و حتی باعث مرگ و میر درختان می گردد.

در کهگیلویه و بویراحمد 870 هزار هکتار جنگل بلوط وجود دارد که 3.5 درصد آن به آفت جوانه خوار و برگ خوار مبتلا شدند. جنگل های بلوط قسمت شمالی و سردسیری کهگیلویه و بویراحمد به آفت جوانه خوار بلوط و جنگل های بلوط گرمسیری این استان به آفت برگ خوار بلوط دچار شدند.

مبارزه با آفت جوانه خوار بلوط

احمدی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: مبارزه با آفت جوانه خوار بلوط در 300 هکتار از جنگل های استان شروع شده است311 هزار هکتار از مساحت جنگل های استان در شهرستان های لردگان، خانمیرزا، اردل، کیار و کوهرنگ است که درصد بالایی از درختان آن بلوط است.

وی در ادامه می گوید: آفت جوانه خوار بلوط حدود 700 هکتار از جنگل های استان به مرحله طغیان رسیده و کمبود اعتبار مهمترین مشکل برای مقابله این آفت است. امسال 550 میلیون تومان اعتبار برای مبارزه با آفت جوانه خوار بلوط به استان اختصاص داده شد که این اندازه جوابگوی طرح مقابله و سطح درگیر با آفت نیست.

آفات جوانه خوار و برگ خوار بلوط یکی از مهمترین دلیل های تخریب گونه های جنگلی بلوط است که این آفت در مرحله لاروی از جوانه ها و برگ ها تغذیه و در صورت طغیان درختان را عاری از برگ می نماید.

اقدام گسترده و نجات جنگل های بلوط

علی نقی حیدریان، معاون حفاظت و امور اراضی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در این باره می گوید: جنگل های بلوط کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان و فارس به دو آفت جوانه و برگ خوار بلوط گرفتار شدند.

حیدریان می گوید: در سال قبل اقدامات لازم برای مبارزه با این آفت ها در حدود 8 هزار هکتار از جنگل های بلوط کهگیلویه و بویراحمد انجام شد.

معاون حفاظت و امور اراضی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور می افزاید: برای این اقدام گسترده و نجات جنگل های بلوط هماهنگی های لازم در کهگیلویه و بویراحمد با استاندار صورت گرفته و در 20 روز آینده که باید عملیات مبارزه با این آفت شروع گردد، اقدامات لازم با همکاری و تعامل تمام دستگاه ها و تشکل های مردم نهاد در سه دوره انجام خواهد شد.

وی بیان می نماید: در منطقه گرمسیری کهگیلویه و بویراحمد با کوشش بسیار که در امسال و آینده انجام خواهد شد آفت برگ خوار بلوط کنترل می گردد.

معاون حفاظت و امور اراضی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور از تشکل های مردمی، دهیاریها، طبیعت دوستان خواست برای این اقدام بزرگ پای کار آمده و کوشش نمایند تا این آفت را ریشه کن کنیم.

حیدریان در مورد اعتبارات اختصاص یافته به مبارزه با آفت برگ خوار و جوان خانه بلوط در کهگیلویه و بویراحمد اضافه نمود: در مورد اعتبارات ملی و استانی برای مبارزه با این آفت در کهگیلویه و بویراحمد مسئله ای وجود ندارد و تخصیص لازم انجام داده خواهد شد.

آفات جوانه خوار و برگ خوار بلوط یکی از مهمترین دلیل های تخریب گونه های جنگلی بلوط است که این آفت در مرحله لاروی از جوانه ها و برگ ها تغذیه و در صورت طغیان درختان را عاری از برگ می نماید.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "مرگ تدریجی جنگل های زاگرس کهگیلویه وبویر احمد با آفت برگ خوار و جوانه خوار بلوط" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مرگ تدریجی جنگل های زاگرس کهگیلویه وبویر احمد با آفت برگ خوار و جوانه خوار بلوط"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید