برترین زمان برای ورزش کردن؛ صبح یا عصر؟!

به گزارش بهترین وبلاگ، معین یک زمان تعیین برای ورزش کردن در روز، آن هم با مشغله های کاری، تعهدات خانوادگی، کار های خانه و قرار های محبت آمیز نیز چندان آسان نیست و گاهی اوقات تقریبا غیرممکن به نظر می رسد.

برترین زمان برای ورزش کردن؛ صبح یا عصر؟!

به گزارش یورونیوز، اگرچه ورزش صبحگاهی و عصرگاهی هر دو فواید خود و همزمان مسائل بالقوه ای برای سلامتی دارند، اما منظور از زمان مناسب برای ورزش کردن این نیست که در آن مدت چه اندازه کالری می سوزانید بلکه بیشتر این مهم است که چه وقت از روز با ورزش کردن احساس بهتری خواهید داشت و چطور می توان ورزش را به گونه ای در برنامه روزانۀ زندگی حفظ کرد.

در ادامه به بعضی توصیه های کارشناسان درباره برترین زمان برای ورزش کردن در طول روز اشاره می شود:

برترین زمان برای ورزش

برترین زمان برای ورزش کردن، هر زمانی است که بتوانید. واقعیت این است که همه در زندگی روزانه این فرصت را ندارند که هر روز یک زمان ثابت 90 دقیقه ای برای ورزش، برای تهیه اسموتی های گیاهی و یک زمان معین 20 دقیقه ای برای استفاده از دستگاه های ماساژ برای خود بگذارند؛ بنابراین هر زمان که می توانید ورزش کنید؛ حتی اگر تنها 20 دقیقه باشد. با این وجود توصیه کارشناسان این است که به همین دورۀ کوتاه 20 دقیقه ای نیز پایبند باشید و آن را برای روز ها و هفته ها و ماه ها تکرار کنید.

افرادی که به طور مداوم ورزش می نمایند، در درازمدت نتایج کاهش وزن و تناسب اندام بهتری را مشاهده می نمایند. تحقیقات بعلاوه نشان می دهد که بدن شما می تواند خود را با برنامه های تمرینی منظم وفق دهد، بنابراین اگر هر روز صبح ورزش کنید، احتمالاً در ورزش صبحگاهی بسیار بهتر خواهید بود و همین موضوع برای ورزش های عصرگاهی یا شامگاهی نیز صادق است.

همانطور که در ابتدای این مطلب گفته شد، ورزش صبحگاهی و عصرگاهی هر دو فواید خود و همزمان مسائل بالقوه ای برای سلامتی دارند که در ادامه به بعضی از آن ها اشاره می کنیم.

فواید ورزش صبحگاهی

مطالعات نشان داده است افرادی که صبح ها قبل از رفتن به سر کار ورزش می نمایند، به انجام آن پایبندتر هستند، زیرا اگر تمرینات ورزشی را به عصر ها بعد از انتها کار های روزانه موکول کنید، ممکن است هر روز این فرصت را نداشته باشید که عصر ها در زمانی معین از کارهایتان فارغ شده و به سراغ ورزش بروید.

ورزش روتین صبحگاهی به تدریج برنامه خواب شما را هم تنظیم می نماید. ممکن است در روز های اول، زود بیدار شدن آسان نباشد، اما بدن به تدریج خود را با شرایط نو تطبیق خواهد داد. ورزش صبحگاهی بعلاوه به شما یاری خواهد نمود تا به تدریج صبح ها هوشیارتر و شب ها خسته تر شوید و به این ترتیب برنامه خواب شما نیز نظم پیدا خواهد نمود.

دیگر اینکه ثابت شده که بطور کلی ورزش با معده خالی از جمله ورزش صبحگاهی باعث می شود که بدن نسبت به ورزشِ بعد از غذا، چربی بیشتری بسوزاند. چراکه در زمان ورزش با معده خالی، بدن برای تامین انرژی به سراغ چربی های ذخیره می رود و نه چربی غذایی که به تازگی خورده اید.

ورزش صبحگاهی بعلاوه باعث افزایش بهره وری شما می شود و تأثیر مفیدی بر سطح انرژی، هوشیاری، تمرکز و تصمیم گیری دارد و می تواند یک روز کاری پربارتر را برایتان رقم بزند.

ورزش صبحگاهی باعث بهتر شدن خلق و خوی شما در طول روز نیز خواهد شد. بعلاوه حس موفقیتی که پس از اتمام تمرینات ورزشی به دست می آورید، می تواند سطح خوش بینی را در شما برای شروع روزتان افزایش دهد.

تمرین صبحگاهی معایبی نیز دارد

ورزش صبحگاهی ممکن است باعث شود که انرژی کمتری برای انجام دیگر فعالیت ها در طول روز داشته باشید و سریع تر احساس گرسنگی کنید؛ بویژه اگر عصر ها غذای کمی بخورید.

ورزش صبحگاهی ممکن است خواب عمیق شما را مختل کند. بستگی به چرخه خواب شما، زنگ ساعتی که صبح خیلی زود زده شود ممکن است باعث شود علاوه بر مختل شدن خواب عمیقتان، برای مدتی بعد از بیداری نیز دچار گیجی شوید و اگر این کار بار ها تکرار شود، باعث خستگی مزمن در شما می شود.

صبح ها احتیاج به زمان بیشتری برای گرم کردن بدن و انجام تمرینات ورزشی دارید؛ بویژه آنکه در شروع روز دمای بدن شما از حد معمول پایین تر است و به همین علت است که اول صبح احساس قدرت نمی کنید.

فواید ورزش بعد از ظهر و عصر

کسانی که بتوانند بین ساعت 12 تا 4 بعد از ظهر ورزش نمایند، استفاده بهتری از این کار می برند. در این دوره زمانی، بدن انعطاف پذیرتر، دارای تحرک بیشتر و پرانرژی تر است و انسان احساس چابکی بیشتری می نماید.

شاید به همین علت است که مردمی که ورزش در ساعات مختلف روز را تجربه نموده اند، بعد از ظهر و عصر ها را برترین زمان برای ورزش کردن می دانند.

تحقیقات نشان می دهد که بیشتر مردم از نظر فیزیکی در اواخر روز بهتر عمل می نمایند. قدرت عضلانی، انعطاف پذیری و سطح استقامت بدن، همگی در عصر بهتر از صبح هستند. بعلاوه افرادی که در عصر ورزش می نمایند تا 20 درصد دیرتر از هواداران ورزش صبحگاهی به نقطه خستگی می رسند.

بدن با گذشت روز گرمتر می شود و به همین علت افراد بعد از ظهر و عصر ها سریع تر می توانند خودشان را برای انجام تمرینات ورزشی گرم نمایند.

هورمون ها هم به یاری شما می آیند. تستوسترون برای عضله سازی در مردان و زنان مهم است و بدن شما احتمالا در طول تمرینات بعد از ظهر بیشتر از تمرینات صبحگاهی این هرمون را فراوری کند و در نتیجه باعث عضله سازی بیشتری می شود.

ورزش همواره یک راه خوب برای کاهش استرس است و ورزش در اواخر روز بویژه در شب می تواند استرس را کاسته و خواب آرامی برای شما به ارمغان بیاورد.

ورزش عصرگاهی می تواند جایگزین بعضی عادات بد نیز بشود. اگر عادت دارید که عصر ها با میان وعده ها، نوشیدن، سیگار کشیدن یا تماشای بیش از حد تلویزیون وقتتان را پر کنید، اجازه دهید ورزش جایگزین این فعالیت ها شود.

معایب تمرینات بعد از ظهر و عصر

تحقیقات نشان داده که بر خلاف تصور عموم، ورزش در شب هیچ تاثیری بر خواب ندارد و حتی باعث خواب بهتر می شود؛ با این وجود بعضی افراد اگر خیلی نزدیک به زمان خواب ورزش نمایند ممکن است بدخواب شوند. البته این شرایط بیشتر درباره ورزش های سنگین صدق می نماید درحالیکه انجام یوگا، حرکات کششی و سایر تمرینات ملایم احتمالا می توانند کیفیت خوابتان را بهتر نمایند.

احتمال عدم موفقیت در انجام منظم ورزش عصر ها و در ساعات انتهای روز بیشتر است. زیرا ممکن است بعد از یک روز پر کار، برای انجام حرکات ورزشی خیلی خسته باشید و یا بعضی روز ها به علت داشتن مسئولیت های بسیار، اصلا فرصت ورزش کردن نداشته باشید. به همین علت به این گروه از افراد، انجام ورزش های صبحگاهی توصیه می شود.

منبع: فرارو

به "برترین زمان برای ورزش کردن؛ صبح یا عصر؟!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برترین زمان برای ورزش کردن؛ صبح یا عصر؟!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید