خبرنگاران آیین نامه ساخت بیمارستان های دندان پزشکی در دستورکار نهاده شد

به گزارش بهترین وبلاگ، تهران- خبرنگاران- رئیس اداره دندان پزشکی وزارت بهداشت گفت: برنامه ای که به ارائه خدمات دندان پزشکی بیمارستانی یاری می نماید، تهیه آیین نامه بیمارستان های دندان پزشکی است که پیش از این وجود نداشت و اکنون در دستورکار قرار گرفته است.

خبرنگاران آیین نامه ساخت بیمارستان های دندان پزشکی در دستورکار نهاده شد

به گزارش وزارت بهداشت، قاسم صادقی روز پنج شنبه در اولین سمپوزیوم پیوند و تدابیر دندان پزشکی که در دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار گردید، اضافه کرد: ایران در حوزه ساخت بیمارستان قدمت ده ها ساله دارد، اما تاکنون در حوزه ساخت بیمارستان دندان پزشکی اقدامی انجام نشده، هرچند در جهان نیز ساخت این مراکز اتفاق جدیدی است.

وی گفت: بر اساس مطالعه تطبیقی صورت گرفته در تعدادی از کشورهای اروپایی و نیز آمریکا، استرالیا، ژاپن و برخی از کشورهای جنوب شرق آسیا، بیمارستان های دندان پزشکی فعال هستند.

صادقی ادامه داد: با توجه به احتیاجهای موجود در حوزه بیماران خاص و نیز جذب گردشگر سلامت که برای دریافت خدمات دندان پزشکی به کشور مراجعه می نمایند، ساخت این مراکز می تواند نویدبخش حرکت رو به جلو در این حوزه باشد.

جای خالی خدمات دندان پزشکی

صادقی اعلام کرد: امروزه بار بیماری ها در حوزه درمان افزایش پیدا نموده، اما جای خدمات دندان پزشکی در بیماری های سیستمیک، بیماری های خاص و صعب العلاج همانند سرطان و نیز بیماران پیوندی، ام اس و هموفیلی خالی است.

وی اضافه کرد: از سال گذشته سه برنامه در اداره دندان پزشکی وزارت بهداشت در حوزه بیماران خاص و صعب العلاج صورت گرفته است؛ برنامه اول در مهر سال گذشته در مورد بیماران هموفیلی و تالاسمی، دومین مورد در بهمن سال گذشته در مورد بیماران سرطانی و برنامه کنونی در حوزه بیماران پیوندی است.

خدمات دندان پزشکی به سمت درمان های زیبایی تمایل یافته است

رئیس اداره دندان پزشکی وزارت بهداشت گفت: امروزه ارائه خدمات در حوزه دندان پزشکی بیشتر به سمت درمان های زیبایی تمایل یافته و کارهایی که از نظر اقتصاد درمان اولویت دارند. بنابراین انگیزه کمی برای مجاب کردن همکاران جهت ارائه خدمات و افزایش توانمندی ها در زمینه ارائه خدمات دندان پزشکی به بیماران دچار مشکل سیستمیک و دارای بیماری خاص و صعب العلاج وجود دارد.

وی ادامه داد: ارائه خدمات به این دسته از بیماران به عنوان مسئولیت اجتماعی است. ما در وزارت بهداشت، با همکاری جامعه علمی دندان پزشکی ایران و نیز بخش خصوصی بر اساس این مسئولیت اجتماعی وظیفه پاسخگویی به احتیاجهای درمانی تمامی مراجعه نمایندگان را داریم.

صادقی گفت: خیلی زیبنده نیست بیماری به مطب دندان پزشکی مراجعه کند، اما به دلیل داشتن مسائل سیتمیک پذیرش نگردد. از این رو یکی از دغدغه هایی حوزه دندان پزشکی توجه به اقشار احتیاجمند خدمات خاص است. بیماران جسمی حرکتی یا ذهنی، بیماران خاص و صعب العلاج و آنهایی که احتیاج به خدمات دندان پزشکی بیمارستانی یا تحت بیهوشی دارند به عنوان مثال خدمات دندان پزشکی بیماران اوتیسم که باید تحت بیهوشی انجام گردد از این جمله هستند.

صادقی اعلام کرد: تا زمانی که این احتیاجمندی ها وجود دارد تکلیف اخلاقی بر گردن ما قرار می گیرد که بر اساس آن ضروری است توانمندی های خود را در این زمینه افزایش دهیم.

وزارت بهداشت موظف به آماده سازی بسترها است

رئیس اداره دندان پزشکی وزارت بهداشت گفت: به عنوان وزارت بهداشت موظف به آماده سازی بسترها هستیم. در نتیجه راه اندازی 63 مرکز ارائه دهنده خدمات دندان پزشکی برای بیماران خاص در سراسر کشور در دستور کار قرار گرفته است. بر این اساس در هر دانشگاه علوم پزشکی یک مرکز پیش بینی شده و تاکنون در 42 دانشگاه علوم پزشکی این مراکز آماده شده اند. همچنین تاکنون 10 مرکز دندان پزشکی تحت بیهوشی در کشور راه اندازی شده است.

وی اعلام کرد: به جرات می توان گفت در هر دانشگاه علوم پزشکی با همکاری معاونت درمان و دانشکده دندان پزشکی خدمات به بیماران خاص در تمامی مراکز استان ها ارائه می گردد و امیدواریم تا انتها سال تعداد مراکز افزایش یابد.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران آیین نامه ساخت بیمارستان های دندان پزشکی در دستورکار نهاده شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران آیین نامه ساخت بیمارستان های دندان پزشکی در دستورکار نهاده شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید