راه اندازی 3 مرکز مشاوره و 4 مرکز مسائل ویژه یادگیری در لرستان

به گزارش بهترین وبلاگ، تهران (پانا) - معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش وپرورش استثنایی در اولین جلسه شورای هماهنگی، پشتیبانی و توسعه آموزش و پرورش استثنایی استان لرستان به تشریح فلسفه و چرایی ایجاد شورای هماهنگی، پشتیبانی و توسعه آموزش و پرورش استثنایی استان ها و منطقه ها پرداخت.

راه اندازی 3 مرکز مشاوره و 4 مرکز مسائل ویژه یادگیری در لرستان

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان آموزش وپرورش استثنایی، سید جواد حسینی در این نشست مجازی که با حضور مدیرکل و اعضای شورای پشتیبانی آموزش وپرورش استثنایی استان لرستان برگزار گردید به بیان فلسفه ایجاد این شورا پرداخت و گفت: آموزش وپرورش استثنایی مولود انقلاب اسلامی در سال 1370 با مصوبه مجلس شورای اسلامی است و این سازمان تمامی مأموریت های آموزش وپرورش عادی را برعهده دارد.

وی اضافه نمود: علاوه بر مأموریت های همگانی، آموزش وپرورش استثنایی وظیفه توان بخشی دانش آموزان با احتیاجهای ویژه را نیز بر عهده دارد.

معاون وزیر با بیان اینکه تعلیم وتربیت دانش آموزان با احتیاجهای ویژه بین 5 تا 10 برابر فرصت، زمان، اعتبار و تخصص بیشتر احتیاج دارد گفت: از دو جهت به آموزش وپرورش استثنایی نگاه ویژه ای وجود دارد، این آموزش وپرورش هم می تواند پیشرو نظام تعلیم وتربیت باشد و هم حساسیت ویژه ای بر روی این آموزش وپرورش در حوزه عدالت ترجیحی آموزشی وجود دارد.

وی با بیان اینکه آموزش وپرورش استثنایی در چهار قلمرو خدمات فراسازمانی ارائه می دهد، گفت: برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی، ارائه خدمات به وسیله مراکز مسائل ویژه یادگیری، طرح تلفیقی فراگیر و طرح راهنمایی چهار قلمروی است که آموزش وپرورش استثنایی به آموزش وپرورش عادی خدمات ارائه می دهد.

حسینی با بیان اینکه سازمان آموزش وپرورش استثنایی در حوزه ستادی و سطح ادارات کل دارای ساختار خوبی است گفت: عدم وجود هماهنگی بین بخشی در حوزه معاونت های ادارات کل در مورد آموزش وپرورش استثنایی و لزوم همکاری معاونین با آموزش وپرورش استثنایی یکی از دلایل ایجاد شورای هماهنگی، پشتیبانی و توسعه آموزش وپرورش استثنایی در سطح استان ها است.

وی گفت: ساختار آموزش وپرورش استثنایی در سطح منطقه ها 760 گانه آموزش وپرورش استثنایی حلقه مفقوده است و تشکیل این شورا در سطح منطقه ها می تواند جبران کننده این حلقه مفقوده باشد.

حسینی با بیان محورهای عمده ای که شورای هماهنگی، پشتیبانی و توسعه استان ها می تواند به آنها وارد شوند گفت: شورا می تواند به برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی در حوزه فراگیری سنجش، پایین آوردن سن سنجش، استفاده و تبادل داده های غربالگری بین آموزش وپرورش، بهزیستی و وزارت بهداشت، استفاده از داده های حاصل از سنجش و داده پژوهی، ایجاد ظرفیت های لازم برای دائمی شدن پایگاه های سنجش وارد گردد.

معاون وزیر یکی از جهت گیری های نظام آموزش وپرورش را حرکت به سمت مدارس ترکیبی با آموزش های فردی دانست و گفت: طرح تلفیقی فراگیر راهی برای حرکت به سمت مدارس ترکیبی است و رشد کمی و کیفی طرح تلفیقی فراگیر و پیاده سازی کامل شیوه نامه تلفیقی فراگیر از جمله حیطه های فعالیت شورای پشتیبانی آموزش وپرورش استثنایی در استان ها است.

حسینی با بیان اینکه دیرآموزان مظلوم ترین قشر دانش آموزان در نظام تعلیم وتربیت هستند گفت: این شورا می تواند با همکاری معاونت آموزش ابتدایی استان ها کارگروهی تشکیل تا منجر به ارتقای کیفیت تحصیل این دانش آموزان گردد.

وی اضافه نمود: یکی از خدمات ارزشمند، مؤثر و سازنده آموزش وپرورش استثنایی به دانش آموزان عادی، ارائه خدمات حرفه ای به دانش آموزان دارای مسائل یادگیری به وسیله مراکز مسائل ویژه یادگیری است و رشد کمی و کیفی این مراکز، عدم تغییر کاربری و استقرار نیروهای حرفه ای در این مراکز می تواند در دستور کار شورا قرار گیرد.

معاون وزیر با بیان اینکه دانش آموزان با احتیاجهای ویژه با رویکرد عدالت ترجیحی احتیاجمند مناسب سازی در تمامی ابعاد نظام تعلیم وتربیت هستند، گفت: شورای پشتیبانی آموزش وپرورش استثنایی می تواند مناسب سازی مختلف در تمامی ابعاد را به وسیله تمامی معاونت های ادارات کل برای دانش آموزان با احتیاجهای ویژه از جمله استانداردسازی فضاهای آموزشی، ورزشی، کارگاهی و آموزشگاهی انجام دهد.

وی تبیین بسته های تحولی آموزش وپرورش استثنایی را از دیگر وظایف شورا دانست و گفت: بعضی از برنامه سه بسته تحولی سال گذشته سازمان استمراری است و برای امسال نیز دو بسته تحولی آموزش، پرورش، توان بخشی و تربیت بدنی خانواده محور و غربالگری نوآموزان 5 تا 7 ساله به منظور شناسایی مسائل ویژه یادگیری تدوین و اجرایی شده است

معاون وزیر در ادامه با بیان اینکه آموزش وپرورش استاندارد احتیاجمند استانداردسازی فضاهای آموزشی است گفت: در پیمایش سرزمینی، آموزش وپرورش استثنایی برای رسیدن به حداقل استانداردها به 210 مدرسه احتیاج داشت که طی دو سال گذشته 165 مدرسه از این تعداد کلنگ زنی و یا افتتاح شده است.

وی اضافه نمود: سهم استان لرستان از این تعداد 10 مدرسه است که در صورت تأمین زمین، منابع ساخت این مدارس به وسیله مشارکت خیرین و سازمان نوسازی تأمین خواهد شد.

وی با بیان اینکه بر اساس آمایش سرزمینی 14 استان کشور فاقد مدرسه مستقل اتیسم هستند گفت: در حال حاضر 60 مدرسه اتیسم در کشور فعالیت دارند و استان لرستان فاقد مدرسه اتیسم است که در صورت تأمین زمین ساخت این مدرسه نیز با مشارکت خیرین شروع خواهد شد.

حسینی تربیت بدنی برای دانش آموزان با احتیاجهای ویژه را از ضروریات دانست و گفت: ورزش برای این دانش آموزان استثنایی بعد درمانی و توان بخشی دارد و ساخت 300 سالن های ورزشی درون مدرسه ای از برنامه های سازمان آموزش وپرورش استثنایی در استان ها است.

وی اضافه نمود: در 4 مدرسه استان لرستان فضای کافی برای ساخت سالن ورزشی درون مدرسه ای وجود دارد که امید است باهمت خیرین این سالن ها ساخته شوند.

حسینی با بیان اینکه در قالب نهضت مشارکتی توان افزایی سال گذشته خیرین 145 میلیارد تومان به آموزش وپرورش استثنایی یاری کردند، گفت: تأمین 105 قلم وسیله آموزشی، ورزشی و توان بخشی دانش آموزان استثنایی در قالب این برنامه پیگیری می گردد و دانش آموزان استثنایی استان لرستان به 790 وسیله آموزشی، ورزشی و توان بخشی با اعتباری بالغ بر 2 میلیارد و 500 میلیون تومان احتیاج دارند که در امسال 2 میلیارد تومان از سوی آموزش وپرورش استثنایی به این استان اختصاص خواهد یافت.

وی اضافه نمود: راه اندازی 3 مرکز مشاوره و 4 مرکز مسائل ویژه یادگیری از دیگر برنامه های آموزش وپرورش استثنایی برای استان لرستان است.

حسینی با بیان اینکه باشگاه های پیش کسوتان باهدف استفاده از تجربیات بازنشستگان راه اندازی شده است گفت: 3 باشگاه پیش کسوتان آموزش وپرورش استثنایی در استان لرستان راه اندازی شده است که امکانات مورداحتیاج این مراکز از سوی سازمان آموزش وپرورش استثنایی تأمین خواهد شد.

جانشین وزیر در طرح راهنمایی با بیان اینکه 1052 تبلت و گوشی هوشمند به دانش آموزان کم برخوردار لرستانی تا به امروز اهدا شده است گفت: هنوز بیش از 8 هزار دانش آموز به این تجهیزات دسترسی ندارند و در امسال 3 میلیارد تومان برای خرید گوشی هوشمند و تبلت از سوی سازمان نوسازی مدارس به استان لرستان اختصاص خواهد یافت.

منبع: خبرگزاری پانا

به "راه اندازی 3 مرکز مشاوره و 4 مرکز مسائل ویژه یادگیری در لرستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راه اندازی 3 مرکز مشاوره و 4 مرکز مسائل ویژه یادگیری در لرستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید