مرگ و میر کرونایی در سیستان و بلوچستان به صفر رسید

به گزارش بهترین وبلاگ، تهران (پانا) - برای نخستین بار از زمان شیوع کرونا تا به امروز، گستره بیشتری از رنگ آبی در نقشه های اعلام شرایط کرونا در کشور نمایان شده و اکنون فرایند بیماری در بسیاری از استان ها کاهشی است.

مرگ و میر کرونایی در سیستان و بلوچستان به صفر رسید

به گزارش ایران، سیستان و بلوچستان که تا همین چند ماه پیش در شرایط سیاه قرار داشت حالا با تسریع در فرایند واکسیناسیون و افزایش همکاری مردم به رنگ آبی درآمده است. دیگر خبر هایی چون ابتلای روزانه یکهزار و 500 تا یکهزار و 600 نفر به کرونا و فوت 30 نفر در این استان و... شنیده نمی گردد و آن طور که مسئولان بهداشتی می گویند آمار بالای مرگ و میر، هم اینک به نهایت یک نفر در هر روز رسیده است.

با وجود آنکه بسیاری از کارشناسان افزایش واکسیناسیون را علت اصلی کنترل کرونا در این استان می دانند اما نمی توان افزایش رعایت پروتکل های بهداشتی از سوی مردم را هم نادیده گرفت. سیستان و بلوچستانی که تا چند وقت پیش در رده های آخر رعایت پروتکل های بهداشتی در میان استان های کشور قرار داشت، این روزها با همکاری سمن ها در جهت افزایش آگاهی مردم از یک سو و تهیه اقلام بهداشتی به وسیله خیران از سوی دیگر هم اینک در رتبه دوم قرار گرفته است. البته نباید فراموش کرد عملکرد این ویروس هنوز نامشخص است و به هیچ آماری نباید دلخوش بود و همچنان رعایت پروتکل ها تنها راه قطع زنجیره ابتلای این بیماری است.

همه واکسن بزنند تا شاهد موج ششم کرونا در استان نباشیم

سیدمحمد هاشمی شهری رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با تأکید بر واکسیناسیون همگانی گفت: بر اساس مطالعات اجرا شده واکسیناسیون از اندازه مبتلایان، بستری و فوت شدگان ناشی از کرونا بشدت کاسته و فرایند فعلی کاهشی موارد مبتلا به کرونا در سیستان و بلوچستان هم ارتباط مستقیمی با انجام واکسیناسیون داشته است. تا به امروز بیش از 850 هزار دوز واکسن کرونا در استان تزریق شده و ضروری است برای قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا تمام هم استانی های عزیز که تا به امروز نسبت به تزریق واکسن کرونا اقدام ننموده اند بدون هیچگونه تأخیری برای تلقیح واکسن اقدام نمایند.

وی با بیان اینکه 2 تا 3 هفته بعد از تزریق دوز دوم واکسن کرونا، ایمنی در بدن فرد ایجاد خواهد شد، گفت: آمارها نشان می دهد احتمال ابتلا به کرونا و تلفات ناشی از آن در افراد واکسینه نشده چندین برابر افرادی است که واکسینه شده اند. از همین رو همه باید با ترغیب خانواده، دوستان و آشنایان مسئولیت اجتماعی خود را به خوبی انجام دهیم تا شاهد موج های نو کرونا در استان نباشیم.

اجرای طرح واکسیناسیون خانه به خانه

هاشمی شهری از اجرای طرح واکسیناسیون خانه به خانه به صورت جدی در استان اطلاع داد و گفت: با توجه به فاصله زیاد روستا های استان به مراکز بهداشتی در این منطقه ها، مراکز خدمات جامع سلامت و پایگاه های سلامت واکسیناسیون دایر شده است. از سوی دیگر با توجه به ناتوانی بعضی افراد سالمند جهت مراجعه به مراکز تجمیعی واکسیناسیون، کارکنان بهداشت و درمان به صورت فعال برای تزریق واکسن کرونا در محل زندگی آنان حضور پیدا خواهند کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان اضافه نمود: با توجه به حذف محدودیت سنی و اینکه همه افراد بالای 15 سال سیستان و بلوچستان می توانند در سامانه salamat.gov.ir نام نویسی نمایند، اندازه استقبال هم استانی های گرامی بیشتر شده اما با وجود این، اندازه استقبال افراد مسن همچنان کامل و رضایت بخش نیست. با وجود اینکه گونه های جهش یافته ویروس کرونا افراد جوان را هم دچار مشکل می نماید اما افراد مسن بخصوص افرادی که واکسن دریافت ننموده اند همچنان بیشترین قربانیان بیماری مهلک کرونا را تشکیل می دهند. از این رو اعلام نموده ایم هم استانی های بالای 60 سال یا اطرافیانشان می توانند با مراجعه به پایگاه های سلامت شهری، خانه های بهداشت روستایی یا مراکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی محل زندگی خود درخواست حضور تیم های سیار را مطرح تا همکاران ما به محل سکونت این افراد مراجعه نمایند.

اندازه پوشش واکسیناسیون در تمامی شهرستان ها رصد می گردد

حسین مدرس خیابانی استاندار سیستان و بلوچستان هم با بیان این که هر چقدر دایره واکسیناسیون گسترده تر گردد در موج ششم کرونا آسیب کمتری خواهیم دید، گفت: در موضوع واکسیناسیون از دو راستا شرایط سنی و گروه های هدف حرکت کردیم تا فرایند واکسیناسیون با دقت و سرعت بیشتری در استان انجام گردد. وی ادامه داد: با توجه به لزوم آگاهی بخشی مردم کوشش کردیم با ساخت برنامه های مستند و فراوری محتوای مناسب در قالب مصاحبه های رادیویی و تلویزیونی، زیرنویس، پیغام های هشداری و نصب بنر مردم را نسبت به موضوع واکسیناسیون ترغیب کنیم. همین امر سبب شد در هفته های اخیر اندازه رعایت پروتکل های بهداشتی در استان در حد چشمگیری افزایش داشته باشد. مدرس خیابانی با اشاره به فرایند کاهشی بیماری در استان تأکید کرد: از آنجایی که کشف راه های انتقال کرونا و عوارض ناشی از آن احتیاجمند گذشت مدت زمانی از شیوع و اپیدمی ویروس است و سپس براساس یافته های علمی رفتار عامل بیماری شناسایی می گردد، ضروریست شهفرایندان تمام نکات بهداشتی را رعایت نمایند و دچار سهل انگاری نشوند. رئیس ستاد استانی مدیریت و مقابله با بیماری کرونا سیستان و بلوچستان توضیح داد: اندازه پوشش واکسیناسیون در تمامی شهرستان ها بایستی رصد و ضمن تأمین واکسن مورد احتیاج شهرستان ها به تناسب آن در صورت احتیاج، مراکز نو واکسیناسیون هم در مرکز استان و شهرستان ها ایجاد گردد. تمام دستگاه ها توجه داشته باشند مصوبات ستاد کرونا با اهمیت و به منزله قانون تلقی می گردد و بایستی به طور کامل اجرایی گردد.

نماینده عالی دولت در سیستان و بلوچستان با بیان اینکه سلامت و معیشت مردم دو موضوع مهم و دغدغه دولت می باشد، گفت: هم در حوزه مالی و هم حوزه سلامت اقدامات اجرایی آغاز شده و تا حصول نتیجه با جدیت ادامه خواهد داشت.

منبع: خبرگزاری پانا

به "مرگ و میر کرونایی در سیستان و بلوچستان به صفر رسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مرگ و میر کرونایی در سیستان و بلوچستان به صفر رسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید