نور آبی صفحه تلفن همراه می تواند به چشم ها آسیب برساند

به گزارش بهترین وبلاگ، تمامی لوازم برقی که نور از خود منتشر می نمایند مانند تلفن های هوشمند و لپ تاپ ها به دلیل داشتن نور آبی می توانند برای چشم مضر باشند.

نور آبی صفحه تلفن همراه می تواند به چشم ها آسیب برساند

به گفته دانشمندان دانشگاه Toledo در آمریکا نور آبی تابیده شده از سوی لوازم الکتریکی می تواند یکی از علل اصلی بزرگترین بیماری چشمی در آمریکا یعنی دژنراسیون ماکولا یا کاهش دید باشد. به گفته دکتر Ajith Karunarathne، قطعا نور آبی می تواند به شبکیه چشم آسیب برساند. دژنراسیون ماکولا در نتیجه مرگ سلول های دریافت نماینده نور در شبکیه چشم اتفاق می افتد. سلول های گیرنده نوری با دریافت تصاویر بصری و سیگنال دادن آن ها به مغز توسط سلولی به نام شبکیه عمل می نمایند.

شبکیه که در چشم به وجود می آید، توسط نور آبی برانگیخته شده و واکنش های شیمیایی را انجام می دهد. این واکنش ها می توانند برای گیرنده ها سمی و در نتیجه باعث آسیب رسیدن به سلول های دریافت نماینده شوند. از سوی دیگر به هنگام از بین رفتن این گیرنده ها، آنها مجددا بازسازی نمی شوند.

به گفته Karunarathne، آزمایشی که ما انجام دادیم نشان داد، قرار دادن سلول های حاوی شبکیه در معرض نور آبی منجر به از بین رفتن آن ها شد٬ اما به هنگام استفاده از رنگ های دیگر مانند زرد یا سبز چنین چیزی مشاهده نشد. دلیل این پدیده می تواند طول موج کوتاه و در نتیجه انرژی بیشتر نور آبی باشد که موجب تغییرات و واکنش های شیمیایی و در نهایت مرگ سلول می گردد. اما چیزی که هنوز معین نیست مقدار نور و مدت زمان قرار دریافت در معرض آن است.

با این حال او اضافه کرد که این نتایج بدست آمده در محیط آزمایشگاهی بوده و هنوز نتایج دقیقی از اینکه درون چشم چه اتفاقی می افتد وجود ندارد، به همین دلیل نمی توان به طور قطع گفت که نور آبی لوازم برقی مانند موبایل می تواند باعث نابینایی گردد. همچنین نباید از عوامل دیگر مانند کهولت سن نیز چشم پوشی کرد. با این وجود، استفاده مداوم از این لوازم به خصوص در تاریکی می تواند باعث خشکی چشم گردد.

برای جلوگیری از آسیب های احتمالی می توان از حالت های شبانه صفحه نمایش یا عینک های مخصوص که نور آبی را فیلتر می نمایند استفاده کرد.

healthline

2121

منبع: خبرآنلاین

به "نور آبی صفحه تلفن همراه می تواند به چشم ها آسیب برساند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نور آبی صفحه تلفن همراه می تواند به چشم ها آسیب برساند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید