چگونه سینه مرغ را نرم و آبدار بپزیم؟

به گزارش بهترین وبلاگ، برخلاف ران مرغ، سینه مرغ حاوی چربی بسیار کمی است. این موضوع باعث می گردد که سینه مرغ حین پخت حالت لاستیکی و خشک به خود بگیرد. پخت سینه مرغ نرم و آبدار مهارتی است که ممکن است خیلی ها با آن آشنا نباشند. سینه مرغ غذایی سالم و سرشار از پروتئین است، بنابراین به اغلب افراد توصیه می گردد این ماده غذایی را در رژیم غذایی خود بگنجانند. شیوه پخت مرغ به شکلی که بافت لطیف و در عین حال تردی پیدا کند، ممکن است در نگاه اول کار دشواری به نظر برسد، ولی رعایت چند نکته و دستورالعمل بسیار ساده یاری می نماید که بتوانیم سینه مرغ را نرم و آبدار بپزیم.

چگونه سینه مرغ را نرم و آبدار بپزیم؟

نیمی از سینه مرغ 142 کالری و فقط 3 گرم چربی دارد. علاوه بر این، با مصرف سینه مرغ می توانید به میزان کافی ویتامین های ضروری مانند ویتامین E، ویتامین B6 و ویتامین B12 را دریافت کنید. بعلاوه، سینه مرغ حاوی مواد معدنی نظیر آهن، پتاسیم، روی و کلسیم نیز هست. در ادامه قصد داریم نکات و روش هایی را که می توانند به ما یاری نمایند سینه مرغ را نرم و آبدار بپزیم، آنالیز کنیم.

پخت سینه مرغ با پوست و استخوان

بهتر است از سینه مرغ بدون استخوان و پوست استفاده نکنید. اگر پوست روی مرغ را دوست ندارید، باید بگوییم که که قرار نیست پوست مرغ را هم بخورید. استخوان و چربی موجود در پوست سینه مرغ به آبدار ماندن گوشت هنگام پخت یاری می نمایند.

مرینیت کردن

خواباندن سینه مرغ داخل مواد مرینیت و محلول آب و نمک در نرم روشی موثر برای پخت سینه مرغ و و در عین حال، حفظ لطافت و آبدار شدن گوشت است. یک نکته کلیدی برای پخت سینه مرغ آبدار این است که ابتدا آن را مرینیت کنید. این کار باعث طعم دار شدن سینه مرغ شده و به حفظ آب سینه مرغ و جلوگیری از خشک شدن آن یاری می نماید. یک مرینیت ساده و حاوی آب لیمو یا سس سویا یا هر اسیدی مرغ را لطیف تر می نماید. توصیه می کنیم مرغ خود را یک شب داخل مواد مرینیت قرار دهید، اما اگر عجله دارید 1 ساعت هم زمان مناسبی است.

پخت سینه مرغ با شیر

شاید عجیب به نظر برسد، اما تفت دادن سینه مرغ در شیر می تواند راز دستیابی به یک گوشت عالی و آبدار باشد. این در حالیست که آب جوش باعث انقباض و دفع رطوبت آن خواهد شد، شیر به میزان آب، رسانای قوی گرما نیست، بنابراین باعث انقباض و خشک شدن پروتئین نمی گردد.

حرارت به میزان و مناسب

برای جلوگیری از بیش از حد پخته و خشک شدن سینه مرغ، گوشت باید دمای پخت داخل گوشت به 73 درجه سانتی گراد برسد. پخت در این دما ضمن از بین رفتن بردن خطر وجود سالمونلا، از خشک شدن بافت گوشت نیز جلوگیری می نماید.

نکاتی درباره آماده کردن سینه مرغ

  • در پی سینه های مرغ کوچکتر باشید. این روزها به نظر می رسد تولیدنمایندگان و مصرف نمایندگان مرغ فکر می نمایند هر چه میزان مرغ بزرگتر باشد، بهتر است. این در حالیست که سینه های مرغ کوچکتر عطر و طعم بهتری دارند و لطیف تر می مانند.
  • پیش از پخت، میزانی شکر و پاپریکا روی تمام سطح مرغ بمالید. شکر یاری می نماید که بدون افزایش حرارت سطح بیرونی مرغ برشته گردد. پاپریکا رنگ زیبا و اشتها برانگیزی به سینه مرغ شما می دهد و خیلی در افزایش طعم آن تاثیرگذار نخواهد بود.

نکاتی در رابطه با پخت سینه مرغ

  • در بسیاری از دستورالعمل های پخت سینه مرغ، توصیه شده که برای ایجاد ضخامت یکنواخت، سینه مرغ باید کوبیده گردد. این کار بیشتر اوقات غیرضروری است. اگر بخش های نازک سینه مرغ خشک گردد مسئله ای ایجاد نخواهد کرد. تنها زمانی که قسمت مرکزی سینه مرغ ضخیم باشد می توان آن را کوبید تا خام نماند. حتی در آن صورت هم نباید زیاد آن را کوبید. اگر سطح سینه مرغ صاف نباشند، بافت بسیار زیباتر و طبیعی تری به خود می گیرد.
  • حرارت را خیلی زیاد نکنید. بهتر است با حرارت میانه آغاز نموده و بعد از چند دقیقه قسمت زیرین را آنالیز کنید. اگر خیلی قهوه ای شده باشد، حرارت را کمی کاهش دهید. یکی از ویژگی های استفاده از حرارت میانه به جای دمای بالا این است که احتمال پاشیدن روغن روی اجاق گاز بسیار کم می گردد.
  • بهتر است از کره و روغن زیتون برای تفت دادن سینه های مرغ بهره ببرید. کره عطر و طعم خارق العاده ای به گوشت می بخشد و ظاهر زیبا و طلایی رنگی به آن می دهد. وجود روغن زیتون از سوختن کره جلوگیری می نماید.
  • اگر از انبر (یا کاردک فلزی) برای افزودن و چرخاندن مرغ خود استفاده می کنید، حتما آن را در بین موارد استفاده بشویید. زیرا روی آن باکتری مرغ خام وجود دارد که نباید به مرغ پخته شده منتقل گردد.
  • برای سرخ کردن سینه مرغ، تابه های چدنی بسیار مناسب هستند و دوام بالایی هم دارند.

پخت سینه مرغ آبدار و نرم داخل تابه

مواد لازم:
  • پودر سیر: 2 قاشق چای خوری
  • شکر: 1 قاشق چای خوری
  • پودر پاپریکا: 2 قاشق چای خوری
  • فلفل سیاه آسیاب شده: 1 قاشق چای خوری
  • سینه مرغ: 4 تکه (بدون پوست و استخوان)
  • کره: 1 قاشق غذاخوری
  • روغن زیتون فرابکر: 1 قاشق غذاخوری
طرز تهیه:
  1. شکر، پودر سیر، پاپریکا و فلفل را در یک کاسه کوچک با هم ترکیب کنید و خوب هم بزنید تا کاملا مخلوط شوند.
  2. سینه های مرغ را داخل بشقاب یا ظرفی قرار دهید. با حوله های کاغذی کنید. ترکیب پودر سیر، پاپریکا، فلفل و شکر روی مرغ بپاشید، سپس با دست روی آن ها پخش کنید. اجازه دهید مرغ ها تا به مدت 15 تا 20 دقیقه و در دمای اتاق بمانند.
  3. کره و روغن زیتون را در ظرف چدنی یا تابه فولادی ضد زنگ سنگین روی حرارت میانه گرم کنید. کره باید نسبتا گرم گردد اما نباید اجازه دهید که بسوزد. اطمینان حاصل کنید که ظرف به میزان کافی بزرگ باشد و بتواند همه قطعات را بدون اینکه به هم بچسبند در خود جای دهد.
  4. مرغ ها را اضافه نموده و اجازه دهید 3 دقیقه داخل تابه بمانند. بعد از 3 دقیقه، نگاهی به زیر یکی از مرغ ها بیندازید. اگر خیلی قهوه ای شده بود، حرارت را کمی پایین بیاورید. در مجموع 5 دقیقه یا تا زمانی که قسمت زیرین آن ها قهوه ای طلایی گردد، پخت را ادامه دهید.
  5. مرغ ها را بچرخانید و بلافاصله شعله را روی حرارت کم به میانه قرار دهید. می توانید با قرار دادن دماسنج فوری دمای داخل مرغ را میزان بگیرید، اگر دما به 160 درجه فارنهایت یا 71 درجه سانتی گراد نرسیده بود، بهتر است اجازه دهید 5 دقیقه دیگر هم بپزند تا زمانی که دمای داخلی به 160 درجه فارنهایت برسد.
  6. پس از رسیدن دما به 160 درجه فارنهایت (71 درجه سانتی گراد)، مرغ ها را داخل بشقاب تمیز گذاشته و به آرامی با فویل بپوشانید. اجازه دهید 5 دقیقه داخل فویل بمانند، سپس مرغ ها را برش زده و میل کنید! اگر تمایل داشته باشید می توانید آب مرغ داخل تابه را روی تکه های مرغ بریزید.
منبع: اسنپ مارکت

به "چگونه سینه مرغ را نرم و آبدار بپزیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه سینه مرغ را نرم و آبدار بپزیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید