19 خوراکی سرشار از آب برای روزهای گرم تابستان

به گزارش بهترین وبلاگ، آب برای سلامت انسان لازم است، اما به تنهایی نمی تواند از کم آبی بدن جلوگیری کند. بنابراین باید سعی کنید با مصرف انواع نوشیدنی ها و غذاهای پرآب از بروز این مشکل جلوگیری کنید. خوردن غذاهای سالم و سرشار از آب، به خصوص در هوای گرم که عرق می کنید و آب و الکترولیت های حیاتی خود را از دست می دهید، هم بدن تان را هیدراته نگه می دارد و هم مواد مغذی مورد احتیاج آن را تأمین می نماید.

19 خوراکی سرشار از آب برای روزهای گرم تابستان

در این مقاله از بهترین وبلاگ مگ 19 ماده غذایی پرخاصیت را به شما معرفی می کنیم که بیش از 85 درصد وزن آن ها از آب تشکیل شده و به همین علت گزینه مناسبی برای روزهای گرم محسوب می شوند. با ما همراه باشید.

1. خیار

خیار 96/73 درصد آب و میزان زیادی پتاسیم دارد. بعلاوه حاوی فسفر، منیزیم و کمی کلسیم است و مواد مغذی خاصی به نام کوکوربیتاسین (Cucurbitacin) دارد که طبق شواهد دارای خاصیت ضددیابتی هستند.

2. کاهوی آیسبرگ

95/64 درصد وزن کاهوی آیسبرگ از آب تشکیل شده است. این سبزی به میزان سایر همتایان سبز رنگ خود مواد مغذی ندارد، اما هنوز هم می تواند برای سلامتی مفید باشد. کاهوی آیسبرگ کربوهیدرات و قند کمی دارد، اما حاوی فیبر، ویتامین های A و K، پتاسیم و روی است.

3. کرفس

این سبزی ترد کالری، پروتئین و کربوهیدرات کمی دارد، اما از 95/43 درصد آب تشکیل شده و سرشار از فیبر است. بعلاوه می تواند بخشی از ویتامین های A و K، فولات (ویتامین B9) و پتاسیم مورد احتیاج بدن را فراهم کند.

4. گوجه فرنگی

اگرچه بسیاری از مردم گوجه فرنگی را یک سبزی می دانند، اما از نظر گیاه شناسی میوه ای غنی از فیبر، ویتامین های C و K، فولات و پتاسیم است که آب 94/52 درصد وزن آن را تشکیل می دهد. علاوه بر این، گوجه فرنگی حاوی لیکوپن است که به جلوگیری از آسیب سلولی یاری می نماید.

5. کاهوی ایرانی

کاهوی ایرانی یا رسمی از نظر محتوای آب با کاهوی آیسبرگ تفاوت چندانی ندارد و حاوی 93/47 درصد آب است. اما ارزش غذایی بیشتری دارد و منبع خوب ویتامین های C و K، فولات، ویتامین A و فیبر محسوب می گردد.

6. کدو سبز

کدو سبز حاوی 92/73 درصد آب و بعلاوه میزانی فیبر، منگنز، پتاسیم، منیزیم و ویتامین های A، C و K است. در این سبزی پرآب آنتی اکسیدان هایی مانند لوتئین و زآگزانتین یافت می گردد که از آسیب DNA در بدن جلوگیری می نمایند.

7. هندوانه

هندوانه از محبوب ترین میوه هایی است که در روزهای گرم سال مصرف می گردد. چراکه هم طعم دلپذیری دارد و هم 91/45 درصد وزن آن از آب تشکیل شده است. این میوه ی شیرین حاوی ویتامین C، ویتامین A، چند نوع ویتامین گروه B، پتاسیم، روی، مس و سایر مواد معدنی است. یک لیوان هندوانه خرد شده فقط 45/6 کالری انرژی دارد.

8. اسفناج

این سبزی برگ دار حاوی 91/4 درصد آب و میزان زیادی فیبر است، اما کالری بسیار کمی دارد. بعلاوه منبع خوب منیزیم، کلسیم، آهن، پتاسیم، ویتامین A، ویتامین K و فولات محسوب می گردد. شما می توانید از این سبزی هم به شکل سالاد بهره ببرید و هم برای تهیه اسموتی آن را با میوه های شیرین ترکیب کنید.

9. توت فرنگی

توت فرنگی که 90/95 درصد آن از آب تشکیل شده، به علت طعم شیرین و محتوای بالای ویتامین C یک میوه پرطرفدار محسوب می گردد. توت فرنگی آنتی اکسیدان هایی دارد که با آسیب ناشی از رادیکال های آزاد مبارزه می نمایند. بعلاوه حاوی میزان زیادی فیبر است، اما کالری کمی دارد.

10. شیر بدون چربی

شیر بدون چربی از 90/84 درصد آب تشکیل شده و هم به تنهایی و هم در ترکیب با سایر غذاها مانند غلات می تواند یک ماده غذایی مفید باشد. شیر منبع خوب کلسیم، ویتامین D و پروتئین است. افرادی که می توانند لاکتوز (قند شیر) را تحمل نمایند، با نوشیدن شیر به هیدراته ماندن بدن شان یاری می نمایند.

11. شیر سویا

از مخلوط کردن آب و دانه سویا یک نوشیدنی شیر مانند فراوری می گردد که 90/36 درصد آن آب است و به همین علت می تواند برای روزهای گرم انتخاب مناسبی باشد. بسیاری از فراورینمایندگان مواد غذایی شیرسویا را با کلسیم، ویتامین D و ویتامین های گروه B غنی می نمایند.

12. گرمک

گرمک سرشار از فیبر و ویتامین C است و چون 90/15 درصد وزن آن از آب تشکیل شده، یک میوه تابستانی محبوب به شمار می رود. گرمک مانند بسیاری از میوه ها و سبزیجات نارنجی رنگ، از منابع غنی بتاکاروتن است که در بدن به ویتامین A تبدیل می گردد.

13. کلم کیل

کلم کیل میزان زیادی ویتامین A، C و K دارد و 89/63 درصد وزن آن از آب تشکیل شده است. از سایر مواد مغذی کلم کیل می توان به فیبر، پروتئین، اسیدهای چرب امگا 3، کلسیم، آهن، برخی ویتامین های گروه B و فیتوکمیکال های ضدالتهاب اشاره نمود.

14. کلم بروکلی

ممکن است کلم بروکلی اولین چیزی نباشد که وقتی به غذاهای آبرسان فکر می کنید، به یاد آن بیفتید. اما حقیقت این است که 89/3 درصد وزن آن آب است. علاوه بر آب، در این سبزی آنتی اکسیدان های مختلف، فیبر، آهن، پتاسیم، ویتامین C و ویتامین K هم یافت می گردد.

15. هلو

این میوه آبدار از 88/87 درصد آب تشکیل شده است. بعلاوه حاوی میزان زیادی ویتامین C، A، E و K است و میزانی هم پتاسیم و فسفر دارد. شما می توانید هلو را به تنهایی به عنوان میان وعده بخورید یا آن را به سالاد یا اسموتی های خود بیفزایید.

16. هویج

هویج 88/29 درصد آب و میزان زیادی بتاکاروتن دارد که بدن آن را به ویتامین A تبدیل می نماید. فیبر، پتاسیم، فولات و ویتامین K مواد مغذی دیگری هستند که به وفور در هویج یافت می شوند.

17. پرتقال

پرتقال که به علت محتوای ویتامین C خود یک میوه شناخته شده است، حاوی 86/75 درصد آب و میزان زیادی فیبر، پتاسیم، منیزیم، سلنیوم، مس و ویتامین های گروه B است. مصرف مرکبات جذب آهن سایر غذاها را در روده افزایش می دهد.

18. آناناس

این میوه گرمسیری از 86 درصد آب تشکیل شده و حاوی ویتامین C، منیزیم، پتاسیم، منگنز و ویتامین های گروه B است. بعلاوه آنزیمی به نام بروملین (Bromelain) دارد که از خاصیت ضدالتهابی برخوردار است و برخی از افراد از آن برای یاری به درمان سینوزیت، آرتروز و مسائل گوارشی استفاده می نمایند.

19. سیب

85/56 درصد وزن این میوه از آب تشکیل شده است. سیب به علت داشتن فیبر، ویتامین C و آنتی اکسیدان هایی مانند کوئرستین و کاتچین فواید زیادی برای سلامتی دارد.

جایگزین های آب

آب سالم ترین نوشیدنی است، چون فاقد کالری، قند و سایر افزودنی ها است. با این حال، برخی از مردم طعم آب ساده را دوست ندارند یا در پی طعم های متنوع تری هستند. شما می توانید با افزودن میوه ها، سبزیجات و گیاهان به آب به راحتی طعم آن را تغییر دهید. به عنوان مثال، می توانید از هندوانه، خیار، توت فرنگی، نعنا و لیموترش بهره ببرید.

بسیاری از دمنوش ها و چای ها هم جایگزین های خوبی برای آب محسوب می شوند. حتی می توان از چای سبز یا چای سیاه بدون کافئین برای هیدراته ماندن استفاده کرد. فقط مراقب باشید که با افزودن شکر یا سایر شیرین نماینده ها کالری آن ها را افزایش ندهید.

آیا کافئین باعث کم آبی بدن می گردد؟

بسیاری از مردم از کافئین اجتناب می نمایند، چون معتقدند که باعث کم آبی بدن گردد. برخی از مطالعات تازه این موضوع را رد می نمایند و می گویند که هیچ مدرکی در این زمینه وجود ندارد. با این حال، توصیه می گردد که مصرف کافئین خود را به 400 میلی گرم در روز (معادل 4 تا 5 فنجان قهوه) محدود کنید. اگر به کافئین حساس هستید، باردار هستید، اضطراب دارید یا به سایر بیماری ها مبتلا هستید، ممکن است لازم باشد کافئین دریافتی خود را بیش از این میزان کاهش دهید.

سایر نکات

بیشتر افراد می توانند با نوشیدن آب و مصرف غذاهای آبرسان هیدراته بمانند. هیچ میزان آب مشخصی وجود ندارد که برای همه مناسب باشد، اما به طور کلی افراد زیر به آب و مایعات بیشتری احتیاج دارند:

  • افرادی که ورزش می نمایند
  • کسانی که در محیط گرم هستند
  • افرادی که به بیماری های خاصی مبتلا هستند
  • زنان باردار یا شیرده

علاوه بر نوشیدن آب کافی، محدود کردن مصرف غذاهای شور هم خطر کم آبی بدن را کاهش می دهد. تنقلاتی مانند چیپس و کراکر و بعلاوه سوپ های کنسرو شده، تنها تعدادی از غذاهای شور هستند که می توانند سطح هیدراتاسیون بدن را کاهش دهند.

بسیاری از مردم فکر می نمایند که نوشیدنی های ورزشی جایگزین خوبی برای آب محسوب می شوند. اگر ورزش شدید انجام می دهید یا برای مدت طولانی در معرض گرما قرار می گیرید، نوشیدنی های ورزشی به علت داشتن الکترولیت هایی مثل سدیم و پتاسیم مفیدند. با این حال، بیشتر اوقات، آب ساده برترین انتخاب است. چراکه فاقد قند، شیرین نماینده و سایر مواد افزودنی است.

آموزشگاه اطفال آمریکا توصیه می نماید که مصرف نوشیدنی های ورزشی را برای بچه ها محدود کنید. چون به دریافت کالری اضافی، افزایش وزن و پوسیدگی دندان منجر می شوند.

کلام پایانی

آب نقش مهمی در هیدراته ماندن بدن دارد. اما بسیاری از غذاها هم می توانند به تأمین مایعات بدن یاری نمایند. رژیم غذایی غنی از میوه و سبزی هم مواد مغذی مورد احتیاج بدن را تأمین می نماید و هم باعث افزایش دریافت آب می گردد.

این مطلب صرفا جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه برطرف مسؤولیت بهترین وبلاگ مگ را بخوانید.

منبع: medicalnewstoday

منبع: دیجیکالا مگ

به "19 خوراکی سرشار از آب برای روزهای گرم تابستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "19 خوراکی سرشار از آب برای روزهای گرم تابستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید