آیا افزایش قیمت اینترنت در انتظار کاربران اپراتور دوم است؟

به گزارش بهترین وبلاگ، در اواسط تیرماه سال جاری، پس از حذف بسته های پرمصرف اینترنتی از اپلیکیشن های اپراتورهای تلفن همراه و افزایش قیمت ناگهانی بسته های اینترنتی، و بدنبال آن، و اعتراض کاربران به این موضوع، وزیر ارتباطات نسبت به این مسئله واکنش نشان داد و طی اخطاری از اپراتورهای تلفن همراه خواست تا قیمت ها را به حالت سابق بازگردانند.

آیا افزایش قیمت اینترنت در انتظار کاربران اپراتور دوم است؟

آذری جهرمی اقدام دو اپراتور در افزایش تعرفه اینترنت را خلاف ضوابط پروانه اپراتورها و مصوبات کمیسیون تنظیم مقررات، و از مصادیق گران فروشی دانست و گفت: سازمان تنظیم مقررات در برخورد با این گران فروشی، اختیاراتی داشته که از آن جمله جریمه دو میلیارد تومانی بوده است.

به همین دلیل و در ادامه، حسین فلاح جوشقانی -رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی- نیز به این اقدام دو اپراتور عظیم کشور، در پیغامی توییتری واکنش نشان داد و نوشت: بالابردن قیمت در بعضی اپراتورهای تلفن همراه، در حالی که مردم به دلیل شیوع کرونا وابستگی بیشتری به فضای مجازی پیدا نموده اند، غیرمنطقی و غیرمعقول است و سازمان تنظیم با آن مخالفت نموده است. برخورد قانونی با اپراتورهای متخلف از صبح با ارسال اخطار شروع شد. قیمت ها باید به قبل بازگردد.

جوشقانی همچنین از ابلاغ جریمه دو میلیارد تومانی به اپراتورها اطلاع داد و خاطرنشان کرد جریمه نقدی، قدم اول برای برخورد با تخلف انجام شده است و در صورت استمرار این مساله، روال های دیگری از جمله تعلیق، کاهش مدت اعتبار پروانه و مواردی از این دست، از مصوبه های قانونی است که می توان با استناد به آنها تخلفات را پیگیری کرد.

در همین زمینه بخوانید:

- جریمه دو میلیارد تومانی به اپراتورها ابلاغ شد

بدین ترتیب از سوی رگولاتوری، جریمه ای سخت و سنگین مطرح می شد و طبعا انتظار می رفت که موضوع حل شد.

در نهایت پس از کش و قوس های فراوان، اپراتورهای تلفن همراه تسلیم نظر دولت و رگولاتوری شدنند و بسته های پرمخاطب به لیست اپلیکیشن های اپراتورها بازگشتند و قیمت ها نیز به حالت سابق برگشت.

اما هنوز چندماه از جریمه اپراتورها به دلیل گرانفروشی نگذشته که مجددا از سوی یکی از اپراتورها، زمزمه هایی مبنی بر احتمال افزایش دوباره قیمت اینترنت شنیده می گردد که دور از انتظار است.

مطابق گفته های جدید مدیر عامل اپراتور دوم، ارزانی اینترنت همراه در کشور باعث تمایل بیش از ظرفیت شبکه مردم به استفاده از آن شده و این امر به نوبه خود، به بالا رفتن ضریب نفوذ و پر شدن ظرفیت شبکه می انجامد، در نتیجه، کیفیت اینترنت کاهش یافته و کاربران لطمه می بینند؛ بنظر می رسد از دیدگاه مدیر این اپراتور، راهکار این است که قیمت ها گران گردد تا تعداد کاربران کم گردد و کیفیت بهبود یابد.

بر اساس استدلال مدیر عامل ایرانسل راهی جز اصلاح تعرفه ها وجود ندارد و ما نمی خواهیم فشار به مردم بیاید؛ اما راه حل این است که شبکه ثابت گسترش پیدا کند تا سرویس ارزان تری به مردم در خانه ارائه گردد. با نگه داشتن تعرفه ها در شرایط موجود، سال آینده ظرفیت شبکه پر می گردد؛ در این شرایط، اپراتور نمی تواند سرمایه گذاری زیادی انجام دهد چون 70 درصد درآمدش ریالی است؛ همین شرایط باعث می گردد به دلیل تقاضای زیاد، سال آینده کیفیت اینترنت افت کند و نارضایتی عمده به وجود بیاید.

صحبت های مدیرعامل ایرانسل در شرایطی مطرح شده که وزیر ارتباطات در روزهای اخیر در مصاحبه ای اعلام نموده بود که: کیفیت اینترنت حق شماست و ما وظیفه داریم تمام کوشش مان را به کار بگیریم تا هر روز کیفیت اینترنت را بهبود ببخشیم

نکته جالب اما اینجاست که وزیر ارتباطات، شرایط اینترنت کشور را در حال حاضر اینگونه توصیف نموده است: حال عمومی اینترنت در کشور خوب است، اما شاخص های کیفی عمومی اینترنت در چند استان، پایین تر از انتظار است.

اما اگر بخواهیم راجع به واقعیت قیمت اینترنت در مقایسه با جهان بدانیم، نظر چند مسئول مربوطه را مرور می کنیم.

حسین فلاح جوشقانی رئیس سازمان تنظیم مقررات، قیمت اینترنت در ایران را این گونه توصیف نموده بود: در مقیاس های جهانی، ایران ارزان ترین قیمت اینترنت را دارد. اما یک واقعیتی وجود دارد و آن این که مردم بر اساس درآمد و شرایط مالی خودشان معتقدند که قیمت اینترنت در ایران گران است، در مقابل، اپراتورها با توجه به هزینه های بالای سرمایه گذاری و نگهداری شبکه، معتقدند که قیمت اینترنت در ایران ارزان است و در این شرایط ما به عنوان وزارت ارتباطات و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی موظف هستیم که یک نوع توازن برقرار کنیم.

اما نصرالله پژمانفر رئیس وقت کمیسیون اصل 90 مجلس نظر متفاوتی نسبت به رییس سازمان تنظیم مقررات دارد.

پژمانفر معتقد است که: ما گران ترین اینترنت را به مردم کشورمان می دهیم، هزینه ای که مردم برای اینترنت می دهند در مقایسه با دیگر کشورهای جهان زیاد است، حتی اگر با کشور افغانستان هم مقایسه کنیم، این واقعیت معین می گردد.

با توجه به این توضیحات و اظهارات مدیرعامل اپراتور دوم کشور و اشاره وی به افزایش احتمالی تعرفه اینترنت، و با در نظر دریافت بیش از سی میلیون کاربر اینترنت کشور که تحت پوشش اپراتور دوم هستند(یعنی در واقع از 76 میلیون کاربر اینترنت در کشور، بیش از سی میلیون کاربر از اینترنت ایرانسل استفاده می نمایند) باید دید نگرانی 46 درصد از کاربران اینترنت کشور بی مورد است یا افزایش هزینه های اینترنت انتظارشان را می کشد؟

حال سوال اینست که آیا مجددا کاربران شاهد افزایش تعرفه اینترنت خواهند بود؟

این پرسشی است که باید منتظر ماند تا یا از سوی مسئولان دولت و رگولاتوری در مورد آن توضیحاتی ارائه شده و تکذیب کردد، و یا اینکه در عمل، محقق شدن آن را به چشم دید.

منبع: انتخاب

به "آیا افزایش قیمت اینترنت در انتظار کاربران اپراتور دوم است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا افزایش قیمت اینترنت در انتظار کاربران اپراتور دوم است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید