با علل خارش گلو آشنا شوید

به گزارش بهترین وبلاگ، خارش گلو معمولا نشانه رایج تب یونجه و سایر آلرژی هاست. بعلاوه ممکن است نشانه ای از عفونت ویروسی یا باکتریایی باشد. همه ما با حس بد خارش گلو آشنا هستیم، گلو می خارد، اما نمی توانیم آن را بخارانیم و همین کافیست تا اعصابمان به هم بریزد. از آنجایی که داخل گلو را نمی توان خاراند، باید در پی گزینه های دیگری برای درمان آن باشیم. درمان کاملا وابسته به دلیل است، بنابراین ضروری است که باهم علل مختلف خارش گلو را آنالیز کنیم.

با علل خارش گلو آشنا شوید

دلیل خارش گلو

1. حساسیت فصلی یا محیطیحساسیت فصلی یا محیطی می تواند به دلایل مختلفی، از گرد و غبار گرفته تا گرده گل ها در فصل بهار، ایجاد گردد. حساسیت، علاوه بر خارش گلو، علائم دیگری مانند خارش و آبریزش چشم و بینی، خشکی چشم و عطسه نیز ایجاد می نماید.

2. حساسیت غذایینشانه های حساسیت غذایی عموما 2 ساعت بعد از خوردن غذای حساسیت زا شروع می گردد. آلرژی غذایی همراه با خارش گلو، نشانه های دیگری از قبیل بثورات پوستی، مسائل معده، تورم لب ها، زبان، چشم و یا صورت نیز در پی دارد. واکنش آلرژیک نسبت به یک غذا زمانی اتفاق می افتد که بدن به چیز خاصی که می خوریم به گونه ای واکنش نشان می دهد که انگار چیزی مضر خورده ایم. واکنش ها می تواند از چند دقیقه تا چند ساعت بعد از مصرف، شروع شوند. آلرژی ممکن است خفیف باشد و تنها خارش گلو و آبریزش بینی به همراه داشته باشد یا این که بسیار خطرناک بوده و زندگی فرد را تهدید کند. غذا های حساسیت زای معمول، عبارتند از:

* بادام زمینی

* صدف

* تخم مرغ

* شیر

* گندم

3. التهاب مخاط بینی آلرژیکشایع ترین دلیل خارش گلو، التهاب مخاط بینی آلرژیک است که به عنوان تب یونجه نیز شناخته می گردد؛ تا آنجا که 40 تا 60 میلیون آمریکایی تحت تاثیر آن هستند.

این التهاب، زمانی رخ می دهد که بدن به یک ماده غیرخطرناک، بیش از حد واکنش نشان داده و ماده ای شیمیایی به نام هیستامین آزاد می نماید. آزاد شدن هیستامین موجب بروز چنین واکنش های افراطی می گردد. محرک های رایج این آلرژی عبارتند از: گرده، شوره سر، گرد و خاک، دود سیگار، بخار و دوده سوخت ها.

4. آلرژی داروییبسیاری از افراد به مواد دارویی خاصی مانند پنی سیلین و سایر آنتی بیوتیک ها حساسیت دارند. شدت این گونه آلرژی ها می تواند بسیار خفیف تا بسیار شدید و حتی کشنده باشد. یکی از علائم آلرژی دارویی خارش گلو است که بلافاصله پس از تغییر دارو ها رفع می گردد.

5. عفونت باکتریایی یا ویروسیگلودرد های استرپ یا موارد گلودرد باکتریایی تاندونولیت ممکن است قبل از درد، با خارش گلو شروع شوند. ویروس ها مانند ویروس سرماخوردگی یا آنفولانزا نیز می توانند دلیل خارش گلو باشند. اگر دلیل فقط سرماخوردگی باشد، احتمال پیشرفت خارش گلو کم است، اما اگر دلیل خارش گلو ویروس آنفولانزا باشد، خارش به مرور به درد تبدیل شده و همزمان تب، بدن درد و ناراحتی قفسه سینه نیز بروز پیدا می نماید.

6. از دست دادن آب بدنزمانی که بدن، آب زیادی دفع کند و در عوض مایعات به مقدار کافی دریافت نکند، دچار کم آبی می گردد. این اتفاق مخصوصا در هوای گرم، بعد از ورزش یا در زمان بعضی از بیماری ها شایع است. از دست دادن آب بدن می تواند منجر به خشکی دهان گردد، وضعیتی که در آن دهان و گلو بزاق کافی نداشته و همین امر می تواند منجر به خارش گلو گردد.

7. رفلاکس اسیدیکی دیگر از علل خارش گلو، ورود اسید معده به لوله غذا یا مری است که با عنوان سوزش سردل نیز شناخته می گردد. بعضی افراد که مبتلا به رفلاکس معده مزمن هستند، در اغلب موارد علاوه بر خارش گلو، مسائل دیگری نیز دارند؛ اما بعضی از افراد مبتلا به رفلاکس اسید معده خاموش، تنها مسائل مرتبط با گلو مانند خارش گلو را تجربه می نمایند.

8. عوارض جانبی دارو هابعضی دارو ها ممکن است باعث ایجاد سرفه های خشک و خارش گلو شوند که به خاطر واکنش های آلرژیک نیست. افرادی که از مهار نماینده های ACE برای فشار خون بالا استفاده می نمایند، باید بدانند که این دارو ها ممکن است منجر به خارش گلو و سرفه خشک شوند. اغلب این علائم در مدت کوتاهی پس از شروع دارو بروز پیدا می نمایند.

9. سرماخوردگیسرماخوردگی یک ویروس است که سیستم تنفسی ما را تحت تاثیر می گذارد. سرماخوردگی می تواند علائم متعددی از جمله خارش گلود، گلودرد، چشم درد، احتقان، سرفه، آبریزش بینی و گاهی تب ایجاد کند.

10. خوانندگی و فریادزدناستفاده مفرط از تار های صوتی، به دلیل خوانندگی یا به خاطر فریاد زدن، می تواند دلیل خارش گلو باشد.

11. خشکی گلوگاهی اوقات ممکن است گلویمان خشک گردد. بعضی از دلایل خشکی گلو عبارتند از: سرمای هوا، گرمای بیش از حد داخل خانه یا تهویه نماینده های هوا، تنفس از راه دهان و از دست رفتن آب بدن، سیگار کشیدن، الکل، کافئین و سندروم شوگرن. درمان دلیل خشکی گلو می تواند برای کاهش خارش گلو مفید باشد.

12. شیء خارجیاگر یک شیء خارجی در گلو گیر کند، مثلا یک تکه استخوان یا خار ماهی، ناگزیر گلودرد یا خارش گلو ایجاد خواهد شد. در این شرایط سعی کنید با سرفه شیء را به بیرون راهنمایی نموده و آب نمک قرقره کنید.

13. علل روانشناختیسرفه های عصبی و ناشی از مسائل روانشناختی نیز می توانند موجب خارش گلو شوند. حتی ممکن است فردی برای جلب توجه این کار را انجام دهد.

14. اختلالات ریویبسیاری از اختلالاتی که بر اندام های دیگر اثر می گذارند، ممکن است باعث خارش گلو شوند. اختلالاتی مانند سینوزیت، برونشیت، پنومونی، سل، فیبروز کیستیک، پریکاردیک و انگل های ریه.

15. اختلالات گردنیاختلالات گردنی نیز می توانند از علل خارش گلو باشند. مسائلی مانند تیروئید بزرگ، غدد لنفاوی بزرگ، آبسه، تومور یا حتی آسیب های گردنی.

16. استفراغپس از استفراغ، ممکن است دچار خارش ناشی از اسید معده در گلو شوید.

تسکین خارش گلونوع درمان مورد احتیاج برای خارش گلو، بستگی به دلیل آن دارد. اگر خارش گلو، حاصل از حساسیت باشد، مصرف دارو هایی مانند آنتی هیستامین می تواند یاری نماینده باشد. اگر آلرژی غذایی باشد، باید از مصرف غذای حساسیت زا اجتناب کنید تا خارش گلویتان بهبود یابد و اگر خارش گلو به دلایل ویروسی است، ضروری است دارو مصرف کنید.

چند روش آسان و درمان خانگی نیز برای یاری به درمان خارش گلو وجود دارد که بعضی از آنها عبارت است از:

* قرقره آب نمک

* آبنبات های مخصوص گلودرد

* حمام بخار

* نوشیدن مایعات زیاد

منبع: سایت ستاره

منبع: راسخون

به "با علل خارش گلو آشنا شوید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با علل خارش گلو آشنا شوید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید