تامین اقتصادی پتروپالایشگاه ها از بورس معطل صندوق توسعه ملی

به گزارش بهترین وبلاگ، به گفته مسئولان وزارت نفت، آغاز تامین اقتصادی شرکت های متقاضی ساخت پتروپالایشگاه از بورس معطل تشکیل جلسه هیات امنای صندوق توسعه ملی به ریاست رئیس جمهور است.

تامین اقتصادی پتروپالایشگاه ها از بورس معطل صندوق توسعه ملی

گروه اقتصادی بهترین وبلاگ، از جمله طرح های مهم و راهبردی که در مجلس دهم تصویب شد قانون توسعه صنایع پایین دستی نفت و میعانات گازی با استفاده از سرمایه گذاری مردمی بود که در صورت اجرای این قانون بخش قابل توجهی از مسائل مربوط به تحریم های نفتی و حجم بالای نقدینگی سرگردان در کشور حل می شد. به عبارتی اجرای این قانون علاوه بر این که کشور را در برابر تحریم های نفتی بیمه می نماید، نقدینگی موجود در بورس را به سمت پروژه های مولد اقتصادی خواهد برد که این موضوع آثار مثبتی در اقتصاد بر جای خواهد گذاشت.

تنفس خوراک؛ تمهید مجلس برای حمایت از پتروپالایشگاه ها

قانون توسعه صنایع پایین دستی نفت و میعانات گازی با استفاده از سرمایه گذاری مردمی در تیرماه سال 98 در مجلس به تصویب رسید که از جمله بند های مهم آن دادن تنفس خوراک به پتروپالایشگاه ها است. بدین صورت که پتروپالایشگاه ساخته شده بعد از بهره برداری طرح می تواند به اندازه تمام هزینه هایش از سهم صندوق توسعه ملی خوراک دریافت کند و پول این خوراک را به صورت اقساط در سال های آینده پرداخت کند. با انجام این کار زمان بازگشت سرمایه پروژه کاهش و حاشیه سود آن کاهش خواهد یافت و در سال اول بهره برداری تمام هزینه ها در قالب تنفس خوراک پوشش داده می گردد.

پس از تصویب آیین نامه این قانون توسط هیئت وزیران، دی ماه سال گذشته وزارت نفت مکلف به اعلان فراخوانِ جذب سرمایه گذار احداث پتروپالایشگاه ها شد. جذابیت های احداث پتروپالایشگاه موجب شد شرکت های ریز و درشت زیادی در حوزه نفت و گاز که عدد آن ها به 800 مورد می رسید، درخواست اولیه خود برای ساخت انواع پتروپالایشگاه را به وزارت نفت ارسال نمایند. در نهایت پس از چند مرحله غربالگری شرکت ها از لحاظ توانمندی اقتصادی و مطالعات فنی و اقتصادی، اخیراً وزیر نفت گفت که شرکت هایی که برای ساخت پالایشگاه اقدام نموده بودند از لحاظ اقتصادی مورد آنالیز قرار داده شدند و طرح هایی با مجموع ظرفیت 1.5 میلیون بشکه تأیید صلاحیت شدند.

تکلیف بر زمین مانده صندوق توسعه ملی

به گفته هوشنگ فلاحتیان معاون برنامه ریزی وزارت نفت ادامه جهت اجرای قانون ساخت پتروپالایشگاه ها منتظر اعلام سهمیه تنفس خوراک در سال های پیش رو توسط صندوق توسه ملی است. در این راستا هیئت امنای صندوق توسعه ملی باید میزان تنفس خوراک در سال های آینده را معین نمایند تا وزارت نفت بتواند بر مبنای میزان تنفس خوراک مشخص شده، زمان بندی اجرای طرح های شرکت های تایید شده متقاضی ساخت پتروپالایشگاه را انجام دهد تا صندوق توسعه ملی در ارائه تعهدات خود به این شرکت ها دچار مشکل نگردد.

علاوه بر این آغاز فرآیند تامین اقتصادی این طرح ها از بورس نیز در گرو این است که جلسه هیئت امنای صندوق توسعه ملی تشکیل شده و نتیجه گزینش ها از سوی وزارت نفت اعلام گردد تا سرمایه¬ گذاران بتوانند ظرف مدت کمتر از 6 ماه از ابزار اقتصادی فرابورس برای تامین اقتصادی ساخت پتروپالایشگاه ها استفاده نمایند. در همین رابطه بیژن زنگنه، وزیر نفت چند روز پیش با حضور در برنامه در گفت و گوی ویژه خبری گفت: وزارت نفت می تواند همین فردا مجوز تأمین اقتصادی این طرح ها از بازار بورس را صادر کند، ولی در حال حاضر منتظر هستیم هیأت امنای صندوق توسعه ملی جلسه ای تشکیل دهند و زمان بندی تعهدات صندوق را در آن جلسه برای اعطای تنفس خوراک به پالایشگاه ها اعلام نمایند.

آیا فرصت سوزی صندوق توسعه ملی انتها می یابد؟

آنالیز ها نشان می دهد که حضور شرکت های پترو پالایشگاهی در بورس علاوه بر عمق بخشی به بازار سرمایه، فرصت بی نظیری برای بی اثر سازی تحریم های نفتی و افزایش ارز آوری در اختیار کشور قرار می دهد. بر این اساس انتظار می رود صندوق توسعه ملی هر چه سریع تر نسبت به تشکیل جلسه و مشخص تکلیف شرکت های پتروپالایشگاهی اقدام نماید در غیر این صورت ضروری است تا مجلس شورای اسلامی از صندلی نظارتی خود به موضوع ورود نموده و اجرای کامل قانون را پیگیری کند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "تامین اقتصادی پتروپالایشگاه ها از بورس معطل صندوق توسعه ملی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تامین اقتصادی پتروپالایشگاه ها از بورس معطل صندوق توسعه ملی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید