5 طرز تهیه لواشک انار در آفتاب، فر، بخاری و شوفاژ بدون تلخی و تیرگی

به گزارش بهترین وبلاگ، لواشک انار و جزو تنقلات پاییزی پرطرفدار با میوه انار هستند. در این مقاله از در طرز تهیه لواشک انار خانگی به روش های مختلف در آفتاب و فر با طعم ملس و خوشمزه به همراه نکات طلایی برای جلوگیری از تلخ و تیره شدن لواشک انار را به شما آموزش خواهیم داد.

5 طرز تهیه لواشک انار در آفتاب، فر، بخاری و شوفاژ بدون تلخی و تیرگی

طرز تهیه لواشک انار ملس

زمان آماده سازی مواد: 3 ساعت

زمان مورد احتیاج برای پخت لواشک انار: 2 ساعت

مواد لازم برای تهیه لواشک انار

انار ترش: 1 کیلوگرم

نمک: 1 قاشق غذاخوری

شکر: 1 قاشق غذاخوری

مراحل طرز تهیه لواشک انار خانگی

برای درست کردن لواشک انار به روش خانگی با طعم ترش یا ملس، انارها را دانه کنید و آنها را چند ساعت با نمک استراحت دهید تا آب بیندازند. سپس آنها را روی حرارت بگذارید تا نرم شوند. دانه های انار را از طریق صافی جدا نموده و بکوبید و دوباره مواد را بپزید تا غلیظ گردد. برای مشاهده ادامه مراحل تهیه لواشک انار در زمستان مراحل زیر را انجام دهید.

مرحله اول: انارها را آماده کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه لواشک انار ملس به روش خانگی، انارها را بشویید و پوست آنها را بگیرید. انارها را با چاقو به 4 قسمت قاچ نموده و آغاز به دانه کردن آن ها کنید. وقتی دانه کردن انارها تمام شد، پوست و غلافی را که احتمالا به دانه ها چسبیده اند، به دقت جدا کنید تا روی طعم لواشکتان تاثیر منفی نگذارد.

مرحله دوم: نمک را اضافه کنید

انارهای دانه شده را در یک قابلمه روحی بریزید و روی آنها را نمک بپاشید. آنها را هم بزنید تا دانه های انار به نمک آغشته شوند. سپس درب قابلمه را بگذارید و آن را در محیط آشپزخانه به مدت 4 تا 5 ساعت قرار دهید تا دانه ها آب بیندازند و کمی نرم شوند.

مرحله سوم: دانه های انار را بپزید

در این مرحله، قابلمه حاوی دانه های انار نمک زده شده را روی حرارت میانه قرار دهید. بدون این که به انارها آب اضافه کنید، کمی آنها را هم بزنید. کم کم دانه های انار آغاز به نرم شدن می نمایند و روی سطح آب انار، حباب های سفید تشکیل می گردد. این کف ها را با قاشق جدا کنید و دور بریزید. سپس حرارت را کم و روی حالت ملایم تنظیم کنید.

مرحله چهارم: صبر کنید تا دانه ها خنک شوند

دانه های انار باید کاملا بپزند و نرم شوند به طوری که هسته آنها به راحتی از گوشت آن جدا گردد. بعد از این مرحله، حرارت را قطع کنید و اجازه دهید به مدت 1 تا 2 ساعت انارهای پخته شده، با دمای محیط، حرارت خود را از دست بدهند و کمی سرد شوند.

مرحله پنجم: انارها را از صافی رد کنید

در این مرحله از طرز تهیه لواشک انار بدون هسته، یک صافی را روی دهانه یک قابلمه بگذارید و انارهای پخته شده را در آن بریزید. هسته ها و گوشت انار در صافی می مانند. این بخش از انارها را یا با گوشتکوب له کنید یا در گوشتکوب برقی بریزید و آنها را له کنید. سپس این پوره را به اضافه کنید تا قوام پیدا کند.

مرحله ششم: عصاره انار را دوباره بپزید

در این مرحله، دوباره مایه لواشک انار را روی حرارت بگذارید و اجازه دهید به مدت 1 ساعت دیگر روی شعله ملایم بپزد و قوام بگیرد. در این مدت مدام به آن سر بزنید و آن را هم بزنید تا ته نگیرد. بعد از اینکه به مقدار کافی قوام گرفت، شکر را به آن بیفزایید. چاشنی ها را مقدار کنید و وقتی به طعم دلخواهتان رسید، آن را از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید.

مرحله هفتم: لواشک را در سینی بریزید

در آخر، بعد از اینکه مایه لواشک انار به قوام رسید و حالت خمیری پیدا کرد، کف یک سینی روحی بزرگ را یک پلاستیک بیندازید و عصاره انار را روی آن بریزید. هر چه ضخامت لواشک کمتر باشد، زودتر خشک می گردد و ماندگاری بیشتری هم خواهد شد. روی سطح لواشک را صاف کنید تا به طور یکدست، همه جای سینی پخش گردد.

مرحله هشتم: لواشک انار را سرو کنید

در آخرین مرحله از طرز تهیه لواشک انار در آفتاب، سینی را در مجاورت نور خورشید قرار دهید. برای اطمینان از اینکه لواشک در حین خشک شدن، آلوده نگردد یا خاک نگیرد، روی سینی و با فاصله از لواشک، یک پارچه نازک بیندازید.

می توانید سینی لواشک انار را روی بخاری یا شوفاژ هم قرار دهید. 3 تا 4 روز بعد، لواشک های انار خشک می شوند. آنها را به مقدار های دلخواه برش بزنید و سرو نموده یا در جای خشک و خنک نگهداری کنید.

طرز تهیه لواشک انار در فر

در این روش از تهیه لواشک انار در فر، همه مراحل مانند روش بالا است و تنها برای خشک کردن مایه لواشک انار به جای قرار دادن در آفتاب یا روی بخاری، می توان انار را در فر خشک کرد. بعد از ریختن عصاره انار در قالب چرب شده، آن را در فر با دمای 120 درجه، به مدت 1 تا 2 ساعت قرار دهید.

بعد از کشیده شدن آب اضافی عصاره انار، آن را از فر بیرون بیاورید و به مدت 1 روز در دمای محیط بگذارید تا کاملا خشک و قابل نگهداری گردد.

طرز تهیه لواشک انار و زرشک

در این روش از تهیه لواشک انار، به همراه دانه های انار باید زرشک را هم بپزید تا طعم یکدیگر را بگیرند. به ازای هر 1 کیلوگرم انار، 200 گرم زرشک کافی است. زرشک ها را نیز از قبل در مقداری آب بخیسانید و بعد با انار مخلوط کنید. بقیه مراحل را مانند روش بالا، ادامه دهید و و انار را درست کنید.

طرز تهیه لواشک انار با هسته

برای تهیه لواشک انار با هسته، هسته های انار را می توانید به صورت سالم در لواشک به کار ببرید که البته چندان متداول نیست. چون هسته ها بعد از خشک شدن سفت می شوند و بهتر است مانند روشی که شرح داده شد، آنها را با گوشت کوب برقی یا دستی له کنید و دوباره به عصاره برگردانید تا علاوه بر از خواص هسته انار هم برای سلامت بهره مند شوید.

طرز تهیه لواشک انار و سیب

در طرز تهیه لواشک انار و سیب، به ازای هر 500 گرم انار دانه شده، 3 یا 4 عدد سیب را هم پوست بگیرید و خرد کنید. سیب ها را با انار بپزید و بقیه مراحل را تکرار کنید.

طرز تهیه لواشک انار و به

طرز تهیه لواشک انار و به نیز مانند طرز تهیه لواشک انار و سیب است و تنها به جای از در طرز تهیه لواشک استفاده می گردد.

فوت و فن های طرز تهیه لواشک انار در زمستان

*برای درست کردن لواشک انار به ازای یک کیلوگرم انار دانه شده، به مقدار 1 قاشق غذاخوری شکر و 1 قاشق غذاخوری نمک کافی است. اگر می خواهید لواشکتان طعم ملس بگیرد، مقدار شکر را بیشتر در نظر بگیرید یا به آن اضافه کنید. اگر هم تمایل دارید لواشک انار طعم ترش داشته باشد، کمی آبلیمو یا زرشک یا ترش به آن اضافه کنید.

*اضافه کردن چاشنی ها تنها به ذائقه شما و مقدار ترشی یا شیرینی انارها بستگی دارد. می توانید مقدار چاشنی ها را به دلخواه تغییر دهید.

*دقت داشته باشید که به هیچ عنوان پوست یا غلاف انار نباید با دانه های انار مخلوط و پخته گردد. چون هم باعث تلخ شدن لواشک انار می گردد و هم رنگ لواشک انار را تیره خواهد نمود.

*حتما به لواشک مقداری نمک اضافه کنید، حتی اگر می خواهید لواشک انارتان طعم ملسی داشته باشد. افزودن نمک باعث بالا رفتن مدت ماندگاری لواشک خواهد شد و از کپک زدن آن جلوگیری می نماید.

*موقع جوشیدن انارها، حتما کف روی آنها را بگیرید و دور بریزید تا رنگ لواشک شفاف گردد. بعلاوه در زمان جوشیدن انارها، درب قابلمه را باز بگذارید و حرارت را کم کنید.

*می توانید به مایه لواشک انار، 1 قاشق روغن هم اضافه کنید. افزودن روغن هم ماندگاری لواشک را بالا می برد و هم باعث خوشرنگ تر شدن لواشک خواهد شد.

*برترین مکان برای نگهداری از لواشک انار بعد از آماده شدن، در جای خنک و تاریک مثل کابینت یا در یخچال است تا رطوبت آن حفظ شده و زیادی خشک نگردد.

سوالات متداول

چه کار کنیم که زمان ماندگاری لواشک انار بالاتر برود؟

برای اینکه بتوانید انار را برای مدت بیشتری بدون تغییر مزه و رنگ نگه دارید، به مواد آن، حتما مقداری نمک یا آبلیمو اضافه کنید. بعلاوه اجازه دهید لواشک کاملا خشک گردد و بعد آن را برش بزنید. این کار باعث جلوگیری از کپک زدن آن می گردد.

اضافه کردن یک قاشق روغن به مایه لواشک انار نیز کیفیت و ماندگاری لواشک را بالا می برد. برای مکان نگهداری نیز برترین جا، نگهداری در یخچال است ولی می توانید در کابینت یا جای خشک و خنک و در ظروف در بسته آن را نگه دارید.

چرا لواشک انار من تلخ شده است؟

اگر لواشک انار پس از آماده شدن طعم تلخ گرفت، احتمالا به درستی مراحل طرز تهیه و نکات درست کردن آن را رعایت ننموده اید. ممکن است همراه با دانه های انار، پوست و غلاف انار را هم با عصاره آن پخته اید و باعث تلخی آن شده است. یا اینکه در هنگام پخت، حرارت بالا بوده و عصاره لواشک انار، ته گرفته و تلخ شده است. بعلاوه حتما باید انارها سالم و مرغوب باشند و خراب یا لهیده نباشند.

منبع: افق کوروش

به "5 طرز تهیه لواشک انار در آفتاب، فر، بخاری و شوفاژ بدون تلخی و تیرگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "5 طرز تهیه لواشک انار در آفتاب، فر، بخاری و شوفاژ بدون تلخی و تیرگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید